Emergency disembark Gotcon style

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

egge

Re: Emergency disembark Gotcon style

Inlägg av egge »

Hawk skrev:
Läs regelbok FAQ:en.
Läst, men förstår fortfarande inte. Vad betyder den?

/H
att GothCon blir enda turneringen som gör så som du frågade. Det står turn i FAQ:en. Inte game turn. Alltså är det player turn som man blir pinnad från emergency disembarkment.

Sorry, detta kanske inte hjälper dig alls...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Det är ju uppenbart att det ska vara något negativt att tvingas till en emergency disembark, och om man enbart inte får göra någonting i motståndarens tur och sedan köra på som vanligt i sin egen så har den ingen effekt.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar

Inlägg av Halvar »

pytteliten effekt får den om en av nissarna som blir pinnade har psychic hood. men i övrigt är det bara skitfjantigt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
speedfreek

Emergency disembark Gotcon style

Inlägg av speedfreek »

Konsensus är att "alla" är dumma och att regeln inte har någon effekt.
Tråkigt men sant.

Hawk

Inlägg av Hawk »

Men det är ju en bra regel...om den spelas rätt alltså... annars meningslös förstås.

/H

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Hmm, jag läste på lite angående detta. Vill poängtera att det inte står någonstans att man blir pinnad av em. disembarkment. Eftersom enheten inte får göra några som helst volontary actions i samma runda dom hoppar ut får dom heller inte "go to ground" om dom händelsevis skulle vilja göra det.

Reglerna under "Disembarkment" (s. 67) är ju enbart skrivna för vad som gäller när man disembarkar i sin egen runda. Man skulle därför kunna hävda att man endast får göra emergency disembarkment i sin egen movemementfas.

Men om man nu tillåts att göra det även i motståndarens runda måste man ju även få göra dom andra grejjerna som står i samma stycke, det står tydligt på sid 67: "After disembarkment, these models may shoot". NAJS! :D
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Nu skrev jag långsamt och Gonka har redan skrivit samma sak. Men redundans är väl aldrig fel.

För det första så säger regeln ingenting om pinning så blanda inte in det.
Med turn menas player turn, det står väldigt tydligt i reglerna.

Regeln är primärt till för om du frivilligt hoppar ut i din egen runda men inte får plats med alla figurer runt access points. Då blir det en emergency disembark och du får inte skjuta, springa och annat roligt.
Men visst, den hindrar också hoods och liknande saker i motståndarens runda om det är då man disembarkar.

Hawk

Inlägg av Hawk »

Regeln är primärt till för om du frivilligt hoppar ut i din egen runda men inte får plats med alla figurer runt access points.
När skulle jag nånsin vilja göra det??? Uppenbart var regelns syfte något annat, eller?

egge

Inlägg av egge »

Hawk skrev:
Regeln är primärt till för om du frivilligt hoppar ut i din egen runda men inte får plats med alla figurer runt access points.
När skulle jag nånsin vilja göra det??? Uppenbart var regelns syfte något annat, eller?
Jag håller helt med dig. Men regeln är väldigt tydlig. Endast den spelares tur som enheten gör en emergency disembark är de hindrade att agera. Jag har haft den husregeln att man faktiskt blev hindrad från att agera en Game-turn men folk klagade rätt mycket då.

Likaså klagade folk över att jag hade den dumma husregeln att man inte teleporterar ut från transporter och att man då kunde hindra folk från att hoppa ut genom att helt enkelt använda sin unit coherency. Fick mer klagomål för denna dumma husregel så jag tog bort den också efter första året. Dumma mig. :lol:

Räkna med att emergency disembark bara är fördelaktigt och korkat meningslöst, Håkan. Jag tror att den större delen av världen spelar med regeln som RAW så man har egentligen ingen nackdel med att göra en emergency disembark.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev:Likaså klagade folk över att jag hade den dumma husregeln att man inte teleporterar ut från transporter och att man då kunde hindra folk från att hoppa ut genom att helt enkelt använda sin unit coherency. Fick mer klagomål för denna dumma husregel så jag tog bort den också efter första året. Dumma mig. :lol:
Vill bara poängtera för tydlighet att det nu är faq:at att enheter som tvingas disembarka dör om de inte kan komma ut utan att vara mer än 1" från fienden.

... de va som fan ... egge hade rätt ... har väl aldrig hänt annars, varken förr eller senare ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar