Hawk skrev:Regeln är primärt till för om du frivilligt hoppar ut i din egen runda men inte får plats med alla figurer runt access points.
När skulle jag nånsin vilja göra det??? Uppenbart var regelns syfte något annat, eller?
Jag håller helt med dig. Men regeln är väldigt tydlig. Endast den spelares tur som enheten gör en emergency disembark är de hindrade att agera. Jag har haft den husregeln att man faktiskt blev hindrad från att agera en Game-turn men folk klagade rätt mycket då.
Likaså klagade folk över att jag hade den dumma husregeln att man inte teleporterar ut från transporter och att man då kunde hindra folk från att hoppa ut genom att helt enkelt använda sin unit coherency. Fick mer klagomål för denna dumma husregel så jag tog bort den också efter första året. Dumma mig.
Räkna med att emergency disembark bara är fördelaktigt och korkat meningslöst, Håkan. Jag tror att den större delen av världen spelar med regeln som RAW så man har egentligen ingen nackdel med att göra en emergency disembark.