Big Squiggoths

Regelfrågor och förslag på husregler
Olov

Big Squiggoths

Inlägg av Olov »

Hur fungerar egentligen en MC-transport?

Vad händer med passagerarna när den dör?

Får Squiggothen springa i skjutfasen efter att Lootas som sitter i den skjuter?

Får Lootas skjuta ut ur en Squiggoth som är Locked in Combat?

Eftersom Big Squiggothen är godkänd av SWE faq:en så måste det här redas ut, då FW-reglerna för den inte tar upp det alls.

Dessutom kan jag påpeka att den förtjänar ett högre kompminus, i alla fall om det finns Lootas som får plats i den i armén. (Den kan inte bli shaken, tex.)

Silvertejp

Re: Big Squiggoths

Inlägg av Silvertejp »

Vad händer med passagerarna när den dör?
Finns inga disembark regler för MC-transport så rent regeltekniskt borde dom remove from play, men den mer spelbara varianten är väl att sätta ut gubbarna där Squiggoth dog.

Får Squiggothen springa i skjutfasen efter att Lootas som sitter i den skjuter?
Skulle säga ja, men vettefan....

Får Lootas skjuta ut ur en Squiggoth som är Locked in Combat?
Skulle säga nej på den fast också...

Eftersom det inte finns några regler till MC transporter blir det väldigt muppigt och verkligen nånting som borde diskuteras i Swe-FAQ gruppen.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Att den skulle kunna springa efter att passagerarna har skjutit känns inte rätt. Och om passagerarna har Heavy-vapen blir det ännu mer fel.

Och jag tycker inte heller att de borde få skjuta ut ur squigothen om den är uppbunden i närstrid.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag skulle nog utan regelstöd försöka likställa squiggen till en vanlig transport. Så rör squiggen på sig så räknas det som att gubbarna i har rört sig. Det känns också fel om att de i får skjuta om squiggen runnar, får inte squiggen skjuta så borde ju inte gubbarna i få det heller.

Men det finns inget regelstöd här alls, så jag tycker swefaqen borde gå in och förklara just den här enheten. Det har antagligen inte skett för jag har aldrig sett det spelas med någon.
Alexander Merinen

Olov

Inlägg av Olov »

Nej, eftersom den inte är tillåten så borde det definitivt klarifieras.
Silvertejp skrev:Vad händer med passagerarna när den dör?
Finns inga disembark regler för MC-transport så rent regeltekniskt borde dom remove from play, men den mer spelbara varianten är väl att sätta ut gubbarna där Squiggoth dog.
Ja, det jag tänkte på var dock hur detta påverkar passagerarna. Tar dom till exempel ett Pinning Test som man gör om ett vanligt fordon blir Wrecked, eller händer ingenting, dom bara disembarkar?

Den har dykt upp på ett flertal turneringar här uppe runt Västerås och den gör Lootas väldigt mycket bättre. Man kan inte skaka en Squiggoth så dem får alltid skjuta ut och det tar en ansenlig mäng skytte för att dra ner en. Och sedan har du 10 Lootas att dras med även efter det (eller 2x10 + 2 Squiggoths som har varit fallet) medan resten av horden drar sig närmre och närmre.

Hoppas verkligen att någon från SWE faq'n tittar förbi här :wub:

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Hint: Tank shock. ;)

Olov

Inlägg av Olov »

HeadWar skrev:Hint: Tank shock. ;)
Hehe, nasty! :D

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Gustav skrev:Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.
Ja
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mork

Inlägg av Mork »

imp skrev:
Gustav skrev:Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.
Ja
Den var stygg, Danne! Din fuskarmé räknas inte. :wub:

Skulle vi rösta om saken så tycker jag nog den skall tolkas precis som ett fordon OCH monster.

Alltså;
- Död squiggoth likställs med wrecked resultat. Så pinning-test.
- Skytte tillåtet med samma restriktioner som vilket open-topped fordon som helst.
- Monster får inte skjuta ur närstrid så inte heller de som sitter på dess rygg.

Allt detta är ju bara vad som känns logiskt förstås.
Mork, the articulate ork!

Skriv svar