Big Squiggoths
Big Squiggoths
Hur fungerar egentligen en MC-transport?
Vad händer med passagerarna när den dör?
Får Squiggothen springa i skjutfasen efter att Lootas som sitter i den skjuter?
Får Lootas skjuta ut ur en Squiggoth som är Locked in Combat?
Eftersom Big Squiggothen är godkänd av SWE faq:en så måste det här redas ut, då FW-reglerna för den inte tar upp det alls.
Dessutom kan jag påpeka att den förtjänar ett högre kompminus, i alla fall om det finns Lootas som får plats i den i armén. (Den kan inte bli shaken, tex.)
Eftersom Big Squiggothen är godkänd av SWE faq:en så måste det här redas ut, då FW-reglerna för den inte tar upp det alls.
Dessutom kan jag påpeka att den förtjänar ett högre kompminus, i alla fall om det finns Lootas som får plats i den i armén. (Den kan inte bli shaken, tex.)
-
Silvertejp
Re: Big Squiggoths
Finns inga disembark regler för MC-transport så rent regeltekniskt borde dom remove from play, men den mer spelbara varianten är väl att sätta ut gubbarna där Squiggoth dog.
Skulle säga ja, men vettefan....
Skulle säga nej på den fast också...
Eftersom det inte finns några regler till MC transporter blir det väldigt muppigt och verkligen nånting som borde diskuteras i Swe-FAQ gruppen.
Finns inga disembark regler för MC-transport så rent regeltekniskt borde dom remove from play, men den mer spelbara varianten är väl att sätta ut gubbarna där Squiggoth dog.
Skulle säga ja, men vettefan....
Skulle säga nej på den fast också...
Eftersom det inte finns några regler till MC transporter blir det väldigt muppigt och verkligen nånting som borde diskuteras i Swe-FAQ gruppen.
Att den skulle kunna springa efter att passagerarna har skjutit känns inte rätt. Och om passagerarna har Heavy-vapen blir det ännu mer fel.
Och jag tycker inte heller att de borde få skjuta ut ur squigothen om den är uppbunden i närstrid.
Och jag tycker inte heller att de borde få skjuta ut ur squigothen om den är uppbunden i närstrid.
Jag skulle nog utan regelstöd försöka likställa squiggen till en vanlig transport. Så rör squiggen på sig så räknas det som att gubbarna i har rört sig. Det känns också fel om att de i får skjuta om squiggen runnar, får inte squiggen skjuta så borde ju inte gubbarna i få det heller.
Men det finns inget regelstöd här alls, så jag tycker swefaqen borde gå in och förklara just den här enheten. Det har antagligen inte skett för jag har aldrig sett det spelas med någon.
Men det finns inget regelstöd här alls, så jag tycker swefaqen borde gå in och förklara just den här enheten. Det har antagligen inte skett för jag har aldrig sett det spelas med någon.
Alexander Merinen
Nej, eftersom den inte är tillåten så borde det definitivt klarifieras.
Den har dykt upp på ett flertal turneringar här uppe runt Västerås och den gör Lootas väldigt mycket bättre. Man kan inte skaka en Squiggoth så dem får alltid skjuta ut och det tar en ansenlig mäng skytte för att dra ner en. Och sedan har du 10 Lootas att dras med även efter det (eller 2x10 + 2 Squiggoths som har varit fallet) medan resten av horden drar sig närmre och närmre.
Hoppas verkligen att någon från SWE faq'n tittar förbi här
Ja, det jag tänkte på var dock hur detta påverkar passagerarna. Tar dom till exempel ett Pinning Test som man gör om ett vanligt fordon blir Wrecked, eller händer ingenting, dom bara disembarkar?Silvertejp skrev:Vad händer med passagerarna när den dör?
Den har dykt upp på ett flertal turneringar här uppe runt Västerås och den gör Lootas väldigt mycket bättre. Man kan inte skaka en Squiggoth så dem får alltid skjuta ut och det tar en ansenlig mäng skytte för att dra ner en. Och sedan har du 10 Lootas att dras med även efter det (eller 2x10 + 2 Squiggoths som har varit fallet) medan resten av horden drar sig närmre och närmre.
Hoppas verkligen att någon från SWE faq'n tittar förbi här
Hehe, nasty!HeadWar skrev:Hint: Tank shock.
Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.
JaGustav skrev:Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Den var stygg, Danne! Din fuskarmé räknas inte.imp skrev:JaGustav skrev:Lätt att tank shocka något som står längst bakom en hög med orker du inte vill köra nära.
Skulle vi rösta om saken så tycker jag nog den skall tolkas precis som ett fordon OCH monster.
Alltså;
- Död squiggoth likställs med wrecked resultat. Så pinning-test.
- Skytte tillåtet med samma restriktioner som vilket open-topped fordon som helst.
- Monster får inte skjuta ur närstrid så inte heller de som sitter på dess rygg.
Allt detta är ju bara vad som känns logiskt förstås.
Mork, the articulate ork!