Aktiv komp och battle points

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

man skall räkna ut komp diffen på sin och sin motståndares arme. och sen skall man titta på den raden. vp som står på den raden är gränserna mellan de olika poäng stegen
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

nu så.

Nu finns här ett ark som har alla poängsteg från 0-20, och som använder en fin andra grads kurva. :-)

Man kan fortfarande skriva in hur mycket total VP man kan få och hur stora stegen skall vara. Det som står nu är för 1750p från VP och 1750p från primary och 1750/2 p från secondary.. dvs 4375p. VP steg på 400p gör att man måste vinna med 3800p för att få 20-0 om man har samma komp. Det är bara att ändra längst uppe till vänster till poängsummor och steg som passar ens turnering.

Hur man läser tabellen:

Man börjar med att räkna ut vilken kompskilnad man har på sig egen och motståndarens lista. Säg tex att man har samma komp, då skall man kolla på den raden där det står kompdiff 0.
Sen räknar man ut VP som vanligt (inklusive alla bonus VP från objektiv). Säg att jag tex van med 500 Vp. Då kollar man på raden med kompdiff 0 var man hittar 500. Man hittar då att det ligger mellan 200 och 600. Denna kolumnen ger en 11 poäng. Så slaget blev 11-9.

Hade man istället haft ett bättre i komp, då kollar man på raden ovanför, den det står kompdiff 1 på. Då ser man att 500p ligger mellan 490 och 889. Denna kolumnen ger 12p så matchen blev då istället 12-8.

Varje kompsteg ger ca 100 bonus vp vid jämna matcher. Men det går fortfarande alltid att få alla resultat mellan 20-0 och 0-20 oavsett vilken kompskilnad det är mellan armeerna. Vilket jag ser som den stora fördelen med att använda en sån här tabell.
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 10 gånger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge

Inlägg av egge »

Jag måste säga att det är ett fruktansvärt intressant system. Kudos!

Jag satt också¨och lekte med tanken att använda Egge-KP istället för VP vilket ser ut att kunna funka rätt bra, faktiskt. Tänkte mig att man bara kör 0-20 poäng från Egge Kp. 14 KP från Primary och 6 från secondary så ser det ut att man faktiskt kan slippa ha tabeller där man måste räkna om KP till turneringspoäng och sedan räkna om med aktiv komp utan man kan direkt räkna om till aktiv komp.

Jag är helt klart intresserad av detta system...

och tycker LinCon skall köra det!
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 10 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Något är fel med din funktion i extrema fall. I övre vänstra och nedre högra hörnen av tabellen så vänder värdeutvecklingen. Dvs, när kompdiff går mot 20 så minskar poängen för 0-1 kolumnen upp till kompdiff 12, sen börjar den öka.

Problemet försvinner om man sätter VP steg till mindre än ~5% av totalpoäng. Den "rekommenderade" värdet (~9%) ger dock problemet.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Hmm.. det ser inte rätt ut.. jag koller på det..

Edit: fan, det är pga min fina andragrads kurva som bara anpassas till komp -20, 0 och +20 resultaten.. vilket fungerar mycket bra i mitten.. jag får fundera ut nån annan funktion som passar bättre än andragrads kurva.. en exponinsiel kurva hade antagligen varit bättre..

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

En tredjegradskurva centrerad kring origo?
Då får du ju en fin sadelpunkt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

nu med exponentiell kurva.

Väldigt liten skillnad i mitten men mycket bättre ute på kanterna.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det här var roligt :-)

Jag insåg att kompen kanske slog för lite med min tabell. Vanligtvis brukar man ju modifiera resultatet med halva kompskilnaden. Min tabell modifierade abra resultatet med ca en fjärdedel av komp skilnaden vid jämna matcher och jämn komp.

För att lösa det så lade jag in en komp faktor som man kan ändra på. Men den satt till 2-3 nånting så slår denna tabellen ungefär på samma sätt som att lägga till halva kompskilnaden vid jämna matcher.
komp-VP tabell v4.xlsx
(29.23 KiB) Nerladdad 177 gånger

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Kan du fixa differnserna i något diagram eller dy likt så man ser hur hoppen mellan de olika BP stegn blir?

Alltså hur mycket mer VP måste jag ta för att nå nästa BP i de olika fallen.

Finner det intressant hur gränserna kan komma att ligga.

/P
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

ju sämre komp man har destu kostare är stegen för att få mer poäng och längre är stegen för att få lite poäng.

Hela iden är att hela skalan 0-20 till 20-0 skall finnas med oavsätt komp.

Detta gör tex att om man har ca 10 sämre i komp och spelar lika på VP ger detta kanske 5-15. Och då skall alla stegen 15 stegen mellan 5-15 och 20-0 klämmas in på ungefär samma vp span som man nomalt klämmer in 10 vp steg.

Av samma anledning blir stegen längre om man har hög komp och vinner.

Detta stämmer ända tills 17-18 i kompdiff där den punkt där stegen börjar öka hamnar utanför skalan.

generellt sätt blir alla stegen mindre ju högre kompskilnad det är eftersom det som det som krävs an spelaren med bättre komp för att vinna 20-0 minskar med mer än det ökar för den andra spelaren.

Skriv svar