1. för lat för att använda sök-funktionen här.
2. intresserad av att undersöka läget "idag", och inte "när det senast diskuterades".
tyckte mig se någon ironisera över Ooan's användande av en flesh-tearer i en BA-lista (här kan poängteras att jag
tycker att det är helt ok som Ooan gör, dvs att "döpa om" karaktären men använda hans regler för sin egna lista, då
det faktiskt är ur samma codex). dessutom läste jag något dylikt om count-as på egge's blogg (plug, plug).
varför jag över huvudtaget tar upp detta är för att jag, i skrivande stund målar upp en marine-armé. vidare tycker jag att röda
marines är hyffsat lätt att få snygga, eller så är det bara så att jag gillar färgen röd.. whatever.. hur som helst läste jag lite i black-templar codexen för några veckor sedan och föll lite för hela den där korstågsfarare-grejen med dem. GW's senaste fakk, antar jag hjälpte till att ta det sista steget att faktiskt vilja spela dem.
dock har det uppstått ett problem. för det första vill jag inte måla om en djefla massa modeller, och för det andra tycker jag att svart-vita marines oftast känns lite wannabe-emos. att bara spraya svart och sen måla vita och silvriga detaljer känns inte som min grej. (det enda undantaget hittills tycker jag är tavasts marines. om jag minns dem rätt fick han till det rätt najs)
ovanstående dravvel mynnar alltså ut i frågan hur upprörda folk blir om de ser en BT-lista och sedan tittar ner och får se röda marines? nej, de är inte HELT röda, men jag antar att risken att de misstas för blood-angels iaf finns där.
det finns även risk att dessa marines kommer turnera runt i sverige under senvåren/sommaren, och jag vill ju inte att folk ska bli direkt upprörda.
vi stockholmare har väl fortfarande ett ganska väletablerat rykte som power-gamers.
avslutningsvis vill jag bara säga att det inte BARA (ganska lite faktiskt) handlar om att spela ett bra lag. jag GILLAR faktiskt fluffet, och tänkt ut och skrivit lite fluff om chapter:ets grundande och varför de är som de är..
men frågan kvarstår: vad är folkets dom?