count-as inom målning?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
L3go

count-as inom målning?

Inlägg av L3go »

ja, jag vill minnas att detta diskuterats innan. dock så är jag:

1. för lat för att använda sök-funktionen här.
2. intresserad av att undersöka läget "idag", och inte "när det senast diskuterades".

tyckte mig se någon ironisera över Ooan's användande av en flesh-tearer i en BA-lista (här kan poängteras att jag
tycker att det är helt ok som Ooan gör, dvs att "döpa om" karaktären men använda hans regler för sin egna lista, då
det faktiskt är ur samma codex). dessutom läste jag något dylikt om count-as på egge's blogg (plug, plug).

varför jag över huvudtaget tar upp detta är för att jag, i skrivande stund målar upp en marine-armé. vidare tycker jag att röda
marines är hyffsat lätt att få snygga, eller så är det bara så att jag gillar färgen röd.. whatever.. hur som helst läste jag lite i black-templar codexen för några veckor sedan och föll lite för hela den där korstågsfarare-grejen med dem. GW's senaste fakk, antar jag hjälpte till att ta det sista steget att faktiskt vilja spela dem.

dock har det uppstått ett problem. för det första vill jag inte måla om en djefla massa modeller, och för det andra tycker jag att svart-vita marines oftast känns lite wannabe-emos. att bara spraya svart och sen måla vita och silvriga detaljer känns inte som min grej. (det enda undantaget hittills tycker jag är tavasts marines. om jag minns dem rätt fick han till det rätt najs)

ovanstående dravvel mynnar alltså ut i frågan hur upprörda folk blir om de ser en BT-lista och sedan tittar ner och får se röda marines? nej, de är inte HELT röda, men jag antar att risken att de misstas för blood-angels iaf finns där.
det finns även risk att dessa marines kommer turnera runt i sverige under senvåren/sommaren, och jag vill ju inte att folk ska bli direkt upprörda.
vi stockholmare har väl fortfarande ett ganska väletablerat rykte som power-gamers. :)

avslutningsvis vill jag bara säga att det inte BARA (ganska lite faktiskt) handlar om att spela ett bra lag. jag GILLAR faktiskt fluffet, och tänkt ut och skrivit lite fluff om chapter:ets grundande och varför de är som de är..

men frågan kvarstår: vad är folkets dom?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: count-as inom målning?

Inlägg av Zurken »

Det är inga problem, jag tror INGEN kommer klaga om du bygger dem med BT-bitz (kedjor, reliker och annat krimskrams). Det som vissa har problem med är att man spelar med olika codexar med samma armé, men det är inget jag har emot. Iof ska väll sägas att jag hoppade från SM codexet till BA codexet med mina lila marines, så jag är väl inte helt objektiv här.

GWs faq har inte ändrat BT i Sverige, iom swefaq så har de på svenska turneringar alltid haft lika bra utrustning som vanliga SM.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

De e bara att gört!

Mina Black templars e röd|svarta .. de e också mina death wing och Blood angels... Ingen har egentligen klagat, har nog aldrig tappat i målning på det heller, de e klart en och annan gliring får man leva med.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Anton

Inlägg av Anton »

Bara de inte har BA-symboler eller något annat som är förknippat specifikt med BA så är det väl inget problem. Det finns ju 1000 chapters så BA har knappast ensamrätt på rött.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Ett eget chapter kan du ha vilka regler du vill till, imo. Det finns ju så mycket second-, thrid- och bla founding samt chapters som liknar andra chapters. Wulfens kan reprsenteras av andra felaktigheter i någon annans gene seed mm. Sen tycker jag att det viktigaste är att man har en tanke bakom det hela och ett tema som knyter det hela samman.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

lurräven skrev:Ett eget chapter kan du ha vilka regler du vill till, imo. Det finns ju så mycket second-, thrid- och bla founding samt chapters som liknar andra chapters. Wulfens kan reprsenteras av andra felaktigheter i någon annans gene seed mm. Sen tycker jag att det viktigaste är att man har en tanke bakom det hela och ett tema som knyter det hela samman.
Vad han sa.

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Jag kör ju mina (till synes) Dark Angels som vanilla just nu, men har spånat lite på en Fallen-lista (CSM) bara för att variera mig lite. Så länge man kan titta på din armélista och se vad som är vad på bordet kommer iaf inte jag att klaga. Det blir väl bara problem om du har modeller som representerar något annat i codexen än vad du spelar de som (dåligt exempel: Dreadnought som Defiler, när CSM redan har Dreadnoughts (inte BT, men du förstår vad jag menar)).

Som andra påpekat så kan man alltid hänvisa till att de är successor chapters om man får klagomål. Visst händer det att någon lite skämtsamt klagar när man har modeller som "hör hemma" i andra chapters (hade Pedro Kantor i min "DA"-armé), men det är aldrig någon som på allvar haft problem med utseendet på modellerna när det är uppenbart vilka regler det är som gäller för dem.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Så länge det är tydligt vad det är för något är det lugnt.

Alltså:

- Röda marines med tabbards och riddar-stuk som Black templars: Absolut!
- Vanliga röda marines som Black templars: OK.
- Röda marines med blodsdroppar eller vargpälsar som Black templars: Näe.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Mortarion skrev:Så länge det är tydligt vad det är för något är det lugnt.

Alltså:

- Röda marines med tabbards och riddar-stuk som Black templars: Absolut!
- Vanliga röda marines som Black templars: OK.
- Röda marines med blodsdroppar eller vargpälsar som Black templars: Näe.
+1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Mortarion skrev:- Röda marines med blodsdroppar eller vargpälsar som Black templars: Näe.
Successor Chapter: Templars of Blood
Successor Chapter: Lupine Templars

? :)

Skriv svar