ha störe baser till flyg båtar?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Blom

ha störe baser till flyg båtar?

Inlägg av Blom »

Har planer på att sätta min DE radier på lite störrebaser än 60mm flygbaser.. vad tror folk om det..?

tänkte ha någon stor sten/berg stuff på basen nämligen.

Tycker folk det är jätte bajs med störe baser till båtar eller funkar det att göra så?

båten kommer bli högre då med (med berg + pinne + båten själv) lite stabilare iochmed större yta.

bu eller bä?
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Seregon

Re: ha störe baser till flyg båtar?

Inlägg av Seregon »

Det är alltid okej att ha större baser än normalt, om det inte uttryckligen står annat i modellens regler. Sedan är det ju upp till dig att inte göra dem större än du behöver, och inte göra det enbart för att få till spelmässiga fördelar.

Har du en halvlåg pinne till raidern, så att det inte får plats figurer under den, finns det inga direkta problem med att ha basen lika stor som modellen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

I 4th reglerna var det alltid ok med större baser. I 5th så står det att man ska ha motståndarens ( = arrangören på en turnering) tillåtelse för andra baser än den de kom med. Så om du använder en större bas finns alltid risken att en arrangör nekar din modell.

Blom

Inlägg av Blom »

@Seregon: blir ju en stor stenbit på plattan så stå under båten kommer ändå inte gå.

@Bengt: om jag magnetar dem till en stora berg basen och sen till en vanlig flygbas så skulle det funka va? Så man man välja vilken man vill ha :D Så får jag fråga arr/motspelare snällt innan vilka jag ska använda.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Bengt skrev:I 4th reglerna var det alltid ok med större baser. I 5th så står det att man ska ha motståndarens ( = arrangören på en turnering) tillåtelse för andra baser än den de kom med. Så om du använder en större bas finns alltid risken att en arrangör nekar din modell.
frågan är dok om det just gäller DE båtarna
för man mäter väl aldrig från basen på den kan jag tänka mig ? man mäter nog från själva båten
men rätta mig om jag har fel

Mutt

Inlägg av Mutt »

Som med alla andra som har flygbaser så mäter man antingen till plattan eller hullet.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Man assaultar basen eller hull
En bild säger mer än 1000 kaniner

paintner

Inlägg av paintner »

lösningen är att göra plattan hullformad/hullstorlek =)
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Den ovala flygbasen funkar väl?

blir inte själva raidern stabilare ifall man "moddar" till den stora flygpinnen dvs kapar till & använder toppen?
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Ja allt som inte går utanför båtens hull fungerar ju utmärkt. Nästan bättre än tidigare enligt mig.

Går den utanför hullet så är det i många fall mest en nackdel då den får svårare att gömma sig.
Men spelar man båtar som man gjort hitils med DE så gillar man ju att tokrusa in dom, ställa dom på snedden och bygga mur med dom och sen hoppas på destroy och inte explode.
Då kan man säkert dra nytta av större baser, vilket jag tycker är lite fuskigt så håll dig innanför hullet ännaaa

Skriv svar