WYSIWYG vs "fluff", vad bör man representera modellmässigt?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Trukson

WYSIWYG vs "fluff", vad bör man representera modellmässigt?

Inlägg av Trukson »

Jag är en stark följare av "counts-as", särskilt med tanke på det klimat som råder i femte upplagan med en hel del special characters som springer omkring. Det blir helt enkelt fanatiskt tråkigt att se sin sjunde motståndare plocka fram Mephiston eller totalt ospännande när Eldrad dyker upp i en Eldar-armé.

Då gillar jag hellre när man skapar sina egna karaktärer och sedan bara använder reglerna för de olika special characters, då kan man ju även använda dessa till "icke-special" characters också, t.ex om man byggt sig en häftig Librarian som man kör som MEphiston så kan man någon strid använda denna som en vanlig Librarian istället och därigenom spara 50% av poängen :L

Nåja, cut to the chase. På sistone har dilemmat börja dyka upp över hur man ska representera vissa av dessa karaktärer med sin "counts-as". Det finns folk som bygger Guardsman Marbo med premisserna att han ska ha en stor pistol och en sprängladdning, medan andra representerar hans sneaky abilities med en stealth cloak.

Var tycker ni att gränsen går mellan WYSIWYG och vad som faktiskt finns representerat på modellen?

Ponera följande exempel:
Jag spelar Eldars, och vill använda Eldrad för att jag gillar hans regler. Men rent estetiskt och konstnärsmässigt har jag fått för mig att bygga http://www.games-workshop.com/gws/catal ... rod1130324 och måla den som ett spöke (inte vet jag hur ett spöke ser ut, som army of the dead i Lotr kanske?) och har arbetat fram en jättefluffig historia om hur detta en gång var en mäktig Eldar psyker vars ande fortfarande vandrar the webway (eller nåt). Coolt, men problem börjar dyka upp när denna modell uppenbart inte har någon Rune Armor, Shuriken pistol, Witch Blade, Ghost Helm och frågan är om man ens kan låtsas som att det där är "the Staff of Ulthamar"???

Vad skulle ni som med/motspelare tycka?

PS. Som vanligt är det inte armén i texten som har skrivit till Bullen. DS

Användarvisningsbild
Serpent

Re: WYSIWYG vs "fluff", vad bör man representera modellmässigt?

Inlägg av Serpent »

Mäktiga Eldarpsykers hamnar i The Dome of Crystal Seers i sin Craftworld. Annars blir de Slaanesh-godis... Så fungerar fluffen.

Jag har använt Högalvstrollisar som Farseers innan, och de fungerar eftersom de är alver. Men man måste "40K:a" till dem en hel del för att det ska fungera. Jag skulle rekommendera att använda Eldradhuvudet och stavtoppen och konvertera på en ny Seer. Har gjorts tidigare, men är sjukt snyggt.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jag skulle inte ha några problem med den modellen. Så länge som det är väldigt lätt att fatta vad modellen är så finns inga problem tycker jag.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ge modellen en pistol, och den funkar utmärkt som farseer. Dock funkar den inte som eldrad. För att en hemmabygd/counts as modell ska fungera som en SC så måste det vara sjukt tydligt att det är den och all utrustning måste stämma.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Med andra ord en ful pinne och ett svärd?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

imp skrev:Med andra ord en ful pinne och ett svärd?
Det räcker för WYSIWYG men det räcker inte för att visa att det är eldrad. För att göra detta tydligt behöver man anstränga sig mer i form av stor hjälm med enorm tuppkam och gärna tydligt över-runad rustning.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Trukson

Inlägg av Trukson »

Ni ser, redan massa olika åsikter här vad som är "ok" och inte :P

Jag understryker ytterligare en gång att jag INTE tänker bygga en Eldrad av denna modell, utan det är bara ett talande exempel (uppenbarligen missade jag fluffet direkt men jag hoppas ni fattar min poäng). Ett annat skulle kunna vara att bygga en Marbo av en Flagellant och fluffa runt att det är en rogue psyker som följer efter en IG-armé och hjälper dem av okänd anledning. Han kanske använder sina awesome "head explode" powers som Demolition charge och skjuter blixtar ur sina ögon som Sniper pistol, vad vet jag?

Det är mer bara en allmän undran som jag börjat ha på sistone när häftiga "counts-as" modeller krockar med WYSIWYG.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Count-as är alltid att ge sig ut på djupt vatten. Tror du kommer få olika svar från alla på den frågan.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller med föregående talare.

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Du kommer definitivt få alla möjliga svar på den här frågan. Mitt svar är att det är okay med i princip vad tusan som helst så länge det är en bra idé och den är utförd så bra någon klarar av. Exempelvis Marbo idén där, jag är på, cool idé! Vi lirar ju faktiskt med helt öppna armélistor, kan man inte komma ihåg vad man spelar mot så får man väl be att motståndaren lägger sin lista tydligt vid sidan av bordet så man kan ta sig en titt då och då.

Sen tycker jag det är intressant att vända på argumenten också, de som nu kräver så väldigt mycket för att acceptera en modell, tycker de även att det är sjukt fel om någon skulle spela Ghazkulls modell som en vanlig warboss i Megaarmor, Stern som en Grand Master, Coteaz som en vanlig inquisitor med daemonhammer, Jarran Kell som en vanlig guardsman med banner osv osv?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Skriv svar