Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
GLinus

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av GLinus »

egge skrev:
Dessa "skämtscenarion" har numera försvunnit helt eftersom de "förstörde" tävlandet.
Jag tror mer att dessa försvann för att folk (inklusive de som kallar sig själva casual gamers) klagade så mycket på ovanliga saker.
Ok. Förklaringen jag har fått har varit att de sabbade tävlingsmomentet och gjorde det omöjligt att ta reda på vem som verkligen var "bäst". En åsikt som ska ha framförts av tävlingsivrarna. Det behöver ju dock inte vara sant bara för att jag har hört det. Men faktum kvarstår att jag saknar den typen av scenarion på Gothcon. Det var ju lite av den turneringens signum.
Nefrums skrev: Och de ända som klagar på det på forumet är de som gärna skulle vilja vara bra men ändå kommer sist på alla turneringar och vill skylla ifrån sig på någon annan.
Troll, troll, troll, troll!

Jag tror inte att placering i rankingen har ett skit att göra med hur pass trevlig/rolig motståndare man är. Jag har spelat mot folk över hela spektrat och min personliga upplevelse är att ranking spelar noll roll i det fallet.

Varje gång jag ställer mig vid ett spelbord så spelar jag för att vinna, och bland det tråkigaste som finns är när man blir helt och fullständigt överkörd. Å andra sidan tycker jag inte heller att det är speciellt roligt att fullkomligen krossa min motståndare.
På turneringar brukar mitt mål vara att placera mig i den övre hälften av fältet, och för mig är det nästan alltid så att de roligaste slagen slutar med en marginell vinst eller förlust och alltså är riktigt jämna.
På årets Gothcon mötte jag Örjan Rosengren som spelade Chaos Daemons i ett slag som hela tiden stod och vägde, varje runda efter den första handlade i slutändan om ett eller två tärningsslag. I slutändan vann Örjan med 14-6 eftersom slaget tog slut i runda 6 och det inte blev en runda 7 i vilket fall det mycket väl hade kunnat slutat med omvända siffror. Under hela slaget var det en hel del ge och ta och bägge spelare var helt i vad som hände på brädet. Kort sagt så var det min absolut bästa spelupplevelse på mycket länge, eller kanske till och med någonsin.

Ironiskt nog så hade jag min roligaste turnering på mycket länge på årets Gothcon med 4/6 slag som var toppen, 1/6 var bra och bara 1/6 som inte var något vidare (kan ha berott mer på mig än min motståndare).

Generellt sett har jag dock sett de här tendenserna till statusklimat och starkt ökad tävlingsinriktning på senare år, och det har skapat ett hårdare klimat med mer regelbändande, laserpekare, hårdare listor, mindre utrymme för "alternativa" listor. Att ta hänsyn till fluff är något som man tog stolthet i förr, men i dagsläget fnyser man åt det och tycker inte att det ska ha något att göra med spelet i övrigt. Delvis är det GWs eget fel då man t.ex. släppte chapter-specifika karaktärer helt fritt så att vilken armé som helst kan ta dem, och delvis beror det enligt mig på klimatet. Vinst är viktigare än fluff.

Jag tycker att det är synd.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Papa D skrev:Jag håller inte med om att högt rankade spelareär mer petiga. Verkligen inte. Har spelat mot 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12 på rankingen och jag har haft extremt trevliga matcher i samtliga fall.
P daddy
På top 30 är det bara tre jag aldrig har mött... (eller så har jag mött Tröger och glömt det)
Alla är trevliga nästan jämnt, sen finns det ju alltid tillfällen då trötthet, stress, prestationsångest el dyl kan få det att gå fel.
Synd men sant.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

GLinus skrev:
egge skrev:
Dessa "skämtscenarion" har numera försvunnit helt eftersom de "förstörde" tävlandet.
Jag tror mer att dessa försvann för att folk (inklusive de som kallar sig själva casual gamers) klagade så mycket på ovanliga saker.
Ok. Förklaringen jag har fått har varit att de sabbade tävlingsmomentet och gjorde det omöjligt att ta reda på vem som verkligen var "bäst". En åsikt som ska ha framförts av tävlingsivrarna. Det behöver ju dock inte vara sant bara för att jag har hört det. Men faktum kvarstår att jag saknar den typen av scenarion på Gothcon. Det var ju lite av den turneringens signum.
Det är svårt att peka på en enskild anledning till att de försvann. Den stora anledningen är nog att Gothcon brukar arrangeras av olika personer varje år. Jag försökte alltid ta med ett sådant scenario när jag arrade i 3rd ed. Sen tog jag en paus och 4th ed kom. Och då gick det en våg över 40K-Sverige med att det skulle vara enkla scenarion utan några roliga regler eftersom det var ny edition. (Jag fattade aldrig riktigt varför, men folk på forum var helt plötsligt negativa till allt som inte var super-basic.) När de lite mer avancerade scenariona sedan började komma tillbaka kännde jag att motståndet mot crazy-scenarion ändå var betydligt större en tidigare. Och med 5th ed kom det en ny våg att allt skulle bli jätteenkelt, som tur är betydligt mindre än den runt 4th ed.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Mortarion skrev: Det är svårt att peka på en enskild anledning till att de försvann. Den stora anledningen är nog att Gothcon brukar arrangeras av olika personer varje år. Jag försökte alltid ta med ett sådant scenario när jag arrade i 3rd ed. Sen tog jag en paus och 4th ed kom. Och då gick det en våg över 40K-Sverige med att det skulle vara enkla scenarion utan några roliga regler eftersom det var ny edition. (Jag fattade aldrig riktigt varför, men folk på forum var helt plötsligt negativa till allt som inte var super-basic.) När de lite mer avancerade scenariona sedan började komma tillbaka kännde jag att motståndet mot crazy-scenarion ändå var betydligt större en tidigare. Och med 5th ed kom det en ny våg att allt skulle bli jätteenkelt, som tur är betydligt mindre än den runt 4th ed.
Tack för klargörandet!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

bildsköne bengtsson

Inlägg av bildsköne bengtsson »

HeadWar skrev:Jag satt och pratade med fyra "casual" GASTare på GothCon. De hade tillsammans lägre komp än min ganska hårda SM-lista hade. ;)
alltså är LBM listorna för snällt kompade......för du lär ju ha hamnat högre än dessa fyra herrar.
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:
Papa D skrev:Jag håller inte med om att högt rankade spelareär mer petiga. Verkligen inte. Har spelat mot 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12 på rankingen och jag har haft extremt trevliga matcher i samtliga fall.
P daddy
På top 30 är det bara tre jag aldrig har mött... (eller så har jag mött Tröger och glömt det)
Alla är trevliga nästan jämnt, sen finns det ju alltid tillfällen då trötthet, stress, prestationsångest el dyl kan få det att gå fel.
Synd men sant.
Vi har nog faktiskt aldrig spelat.

Kan hålla med om att det ibland kan bli lite tråkiga matcher om det står väldigt mycket på spel, men oftast blir det roliga och jämna matcher om båda spelarna tänker till ordentligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Argos m.fl. i tråden skrev:Ja, turneringsklimatet har hårdnat. Jag tror det beror på ETC, ranking och kompmall.
Haha, jag känner mig inte det minsta träffad!! :)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Jocke is making us hard... :L

Argos

Inlägg av Argos »

Jocke Rapp skrev:
Argos m.fl. i tråden skrev:Ja, turneringsklimatet har hårdnat. Jag tror det beror på ETC, ranking och kompmall.
Haha, jag känner mig inte det minsta träffad!! :)
Jag har givetvis gjort mitt genom att vara en stor anledning till att de roliga uppdragen på GothCon försvann, och försökt göra GothCon så rättvisst som möjligt ur en tävlingssynpunkt (genom att t.ex. sätta kompen så att det blir rättvisa segrare). Men du är antagligen den vi skall tacka mest för att det blivit mer tävlingsinriktad på turneringar. ;)

Lite mer seriöst så är det faktiskt en väldigt intressant frågeställning om Sveriges spelare tycker att det är bra eller dåligt att turneringarna är mer tävlingsinriktade. (I ett spel som egentligen är alldeles för dåligt för att tävla i)

egge

Inlägg av egge »

Argos skrev: Lite mer seriöst så är det faktiskt en väldigt intressant frågeställning om Sveriges spelare tycker att det är bra eller dåligt att turneringarna är mer tävlingsinriktade. (I ett spel som egentligen är alldeles för dåligt för att tävla i)
Jag tycker det är självklart att det är mer populärt. Vi har fler, större och mer variation bland turneringarna idag än för bara ett par år sedan.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar