Ok. Förklaringen jag har fått har varit att de sabbade tävlingsmomentet och gjorde det omöjligt att ta reda på vem som verkligen var "bäst". En åsikt som ska ha framförts av tävlingsivrarna. Det behöver ju dock inte vara sant bara för att jag har hört det. Men faktum kvarstår att jag saknar den typen av scenarion på Gothcon. Det var ju lite av den turneringens signum.egge skrev:Jag tror mer att dessa försvann för att folk (inklusive de som kallar sig själva casual gamers) klagade så mycket på ovanliga saker.Dessa "skämtscenarion" har numera försvunnit helt eftersom de "förstörde" tävlandet.
Troll, troll, troll, troll!Nefrums skrev: Och de ända som klagar på det på forumet är de som gärna skulle vilja vara bra men ändå kommer sist på alla turneringar och vill skylla ifrån sig på någon annan.
Jag tror inte att placering i rankingen har ett skit att göra med hur pass trevlig/rolig motståndare man är. Jag har spelat mot folk över hela spektrat och min personliga upplevelse är att ranking spelar noll roll i det fallet.
Varje gång jag ställer mig vid ett spelbord så spelar jag för att vinna, och bland det tråkigaste som finns är när man blir helt och fullständigt överkörd. Å andra sidan tycker jag inte heller att det är speciellt roligt att fullkomligen krossa min motståndare.
På turneringar brukar mitt mål vara att placera mig i den övre hälften av fältet, och för mig är det nästan alltid så att de roligaste slagen slutar med en marginell vinst eller förlust och alltså är riktigt jämna.
På årets Gothcon mötte jag Örjan Rosengren som spelade Chaos Daemons i ett slag som hela tiden stod och vägde, varje runda efter den första handlade i slutändan om ett eller två tärningsslag. I slutändan vann Örjan med 14-6 eftersom slaget tog slut i runda 6 och det inte blev en runda 7 i vilket fall det mycket väl hade kunnat slutat med omvända siffror. Under hela slaget var det en hel del ge och ta och bägge spelare var helt i vad som hände på brädet. Kort sagt så var det min absolut bästa spelupplevelse på mycket länge, eller kanske till och med någonsin.
Ironiskt nog så hade jag min roligaste turnering på mycket länge på årets Gothcon med 4/6 slag som var toppen, 1/6 var bra och bara 1/6 som inte var något vidare (kan ha berott mer på mig än min motståndare).
Generellt sett har jag dock sett de här tendenserna till statusklimat och starkt ökad tävlingsinriktning på senare år, och det har skapat ett hårdare klimat med mer regelbändande, laserpekare, hårdare listor, mindre utrymme för "alternativa" listor. Att ta hänsyn till fluff är något som man tog stolthet i förr, men i dagsläget fnyser man åt det och tycker inte att det ska ha något att göra med spelet i övrigt. Delvis är det GWs eget fel då man t.ex. släppte chapter-specifika karaktärer helt fritt så att vilken armé som helst kan ta dem, och delvis beror det enligt mig på klimatet. Vinst är viktigare än fluff.
Jag tycker att det är synd.