Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Re: Force Weapon vs Multi-Wound Unit
Varför försöka undvika en regel som GW skrivit uttryckligen att den är till för att man inte ska kunna göra på just det sättet? Man ska inte kunna trolla bort instant-death, utan den ska ta en frisk gubbe.
Vad skulle GW skrivit istället för att "suffered a wound"? Might suffer a wound? Då hade folk direkt tolkat det som att en psyker kan instant-killa allt den möter bara den har en teoretisk chans att wounda sin fiende.
Vad skulle GW skrivit istället för att "suffered a wound"? Might suffer a wound? Då hade folk direkt tolkat det som att en psyker kan instant-killa allt den möter bara den har en teoretisk chans att wounda sin fiende.
allocated.
alternativt: på forceweapon: after rolling to wound, the librarian may take a psychic test to make one of his wounds inflict instant death regardless of toughness.
båda dessa hade övertygat mig utan ett argument.
alternativt: på forceweapon: after rolling to wound, the librarian may take a psychic test to make one of his wounds inflict instant death regardless of toughness.
båda dessa hade övertygat mig utan ett argument.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Men man ska ju inte göra det efter att man har slagit för att wounda, man ska göra det efter att man slagit saves.Snot skrev:alternativt: på forceweapon: after rolling to wound, the librarian may take a psychic test to make one of his wounds inflict instant death regardless of toughness.
aja, after saves då.
Jag ser fortfarande inte hur er tolkning har något som helst regelstöd.
Jag ser fortfarande inte hur er tolkning har något som helst regelstöd.
Saeculum Obscurums Forum
Du menar förutom att "din" tolkning tillämpar Instant Death och wound allocation på ett annat sätt än allting annat i spelet?Snot skrev:Jag ser fortfarande inte hur er tolkning har något som helst regelstöd.
Om du med min menar densamma som flera andra i tråden också kommit fram till så ja, då är det väl enbart min.
På force weapon står det ingenstans att det är det specifika woundet som gör instant death. Vilket redan där gör den annorlunda än alla andra effekter i spelet. Det står att modellen som redan tagit ett wound blir påverkad av instant death, vilket för mig är en klar skillnad.
På force weapon står det ingenstans att det är det specifika woundet som gör instant death. Vilket redan där gör den annorlunda än alla andra effekter i spelet. Det står att modellen som redan tagit ett wound blir påverkad av instant death, vilket för mig är en klar skillnad.
Saeculum Obscurums Forum
Jag är med Snot.Snot skrev:Om du med min menar densamma som flera andra i tråden också kommit fram till så ja, då är det väl enbart min.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Sidan 26: "If amongst the unsaved wounds there are some that inflict instant death, the player must first, if possible, remove one unwounded model for each unsaved wound that causes instant death, and then proceed as normal"
Sidan 50: "Roll to hit and wound as normal, allowing any invulnerable saving throws the victim might have. The psyker may then take a Psychic test to use the weapon's power against any one opponent that suffered an unsaved wound by the weapon in that player turn. ... If the test is passed, the enemy model suffers instant death"
Jag anser att man ska slå för Force Weapon direkt när man ser att det finns "unsaved wounds", och först därefter börja ta bort modeller.
Sidan 50: "Roll to hit and wound as normal, allowing any invulnerable saving throws the victim might have. The psyker may then take a Psychic test to use the weapon's power against any one opponent that suffered an unsaved wound by the weapon in that player turn. ... If the test is passed, the enemy model suffers instant death"
Jag anser att man ska slå för Force Weapon direkt när man ser att det finns "unsaved wounds", och först därefter börja ta bort modeller.
Förutom att den som slår för forceweapon väljer modellen som stryker med. Fore weapon är ju inte ett instant death vapen som sådant, utan en psychic sak som har en "egen" effekt utöver ordinarie faser i spelet.
Ett Force Weapon väntar väl på triggern: en modell har tagit ett unsaved wound. För att första ta ett unsaved wound måste väl figuren i fråga redan blivit allokerad ett wound han sedan missat sitt save på? Vi vet ju inte innan om det är ett Instant Death wound eller inte, så det tas väl inte med i allokeringsprocessen.