Coversave mot Screamers Slashattacker

Regelfrågor och förslag på husregler
Pipkin

Coversave mot Screamers Slashattacker

Inlägg av Pipkin »

Hur fungerar det här?
Man allokerar woundsen som om screamer enheten hade skjutit, med deras landningsplats som utgångspunkt, men kan man ta coversaves/jinka emot attackerna?

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Coversave mot Screamers Slashattacker

Inlägg av LillePer »

Jinka nej, men jag skulle tillåta cover saves från typ areaterräng/ruiner.
Inget vetenskapligt svar men mer hur jag brukar spela.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag är nog villig att hålla med. Det är inte en shooting attack, så då kan man inte jinka, däremot kan man ju ha jinkat innan dom slashar en och i så fall får man ta jinksave.

EDIT: Tänkte fel, du får ej cover
Senast redigerad av 2 DHettNeck, redigerad totalt 19 gång.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Instämmer med föregående talare.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag skulle säga nej, du får ej cover. Pratade med Tröger om dett på DefCon och då höll han med, men han verkar ha ändrat sig nu ;)

Cover saves gäller shooting, detta är inte shooting.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Jag skulle säga nej, du får ej cover. Pratade med Tröger om dett på DefCon och då höll han med, men han verkar ha ändrat sig nu ;)

Cover saves gäller shooting, detta är inte shooting.
Sant, var nog faktiskt lite morgontrött. Jag konstaterade ju i posten ovan att det inte var en skytte attack, och därav följer ju att man inte får cover save eftersom det bara använts mot skytte... :wub:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Man får alltså inte heller cover saves mot t.ex. exploderande fordon/byggnader trots att man står i en ruin. För att det inte är shooting?

Varför har då vissa icke-shooting regler Ignores Cover (t.ex exploderande byggnader)?

Vector Strike t.ex är inte shooting, men har också Ignores Cover. Varför har den det, om man ändå aldrig skulle få ta Cover saves eftersom det inte är skytte?

Slashing attacks fungerar typ som skytte, har en utgångspunkt som man allokerar wounds ifrån. Man allokerar wounds precis som vid skytte, men de saknar Ignores Cover.

Det är min tolkning att man alltid får Cover saves om man har ett cover save, förutom mot attacker som faktiskt säger att man inte får cover saves, t.ex närstrid, ignores cover etc.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Man får alltså inte heller cover saves mot t.ex. exploderande fordon/byggnader trots att man står i en ruin. För att det inte är shooting?

Varför har då vissa icke-shooting regler Ignores Cover (t.ex exploderande byggnader)?

Vector Strike t.ex är inte shooting, men har också Ignores Cover. Varför har den det, om man ändå aldrig skulle få ta Cover saves eftersom det inte är skytte?

Slashing attacks fungerar typ som skytte, har en utgångspunkt som man allokerar wounds ifrån. Man allokerar wounds precis som vid skytte, men de saknar Ignores Cover.
Det enkla svaret är att GW inte kan sina egna regler så bra och inte är konsekventa. Anledningen till att dom skrivit in ignore cover på massa ställen där det inte behövs är för att dom fått så mycket frågor om sånnt i tidigare utgåvor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Jonke

Inlägg av Jonke »

Reglerna är lite dåligt skrivna i vanlig ordning.

Men i shooting kapitlet där saves beskrivs står det bara att en modell får ta ett cover save om den är 25% obscured från 'the firer'. Står inget om att det endast gäller i shooting phase.

I assault kapitlet sedan står det ett stycke att cover savescä inte får tas i close combat.

Jag tolkar det som att cover saves får tas generellt likt armour och invo om det inte står att det inte får tas.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Hade det stått "distributed as shooting" under screamers hade jag köpt att det liknar skytte. Det står INGENTING om detta.

Det betydligt mer likt Vector strikes än skytte i så fall.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar