Coversave mot Screamers Slashattacker
Coversave mot Screamers Slashattacker
Hur fungerar det här?
Man allokerar woundsen som om screamer enheten hade skjutit, med deras landningsplats som utgångspunkt, men kan man ta coversaves/jinka emot attackerna?
Man allokerar woundsen som om screamer enheten hade skjutit, med deras landningsplats som utgångspunkt, men kan man ta coversaves/jinka emot attackerna?
Re: Coversave mot Screamers Slashattacker
Jinka nej, men jag skulle tillåta cover saves från typ areaterräng/ruiner.
Inget vetenskapligt svar men mer hur jag brukar spela.
Inget vetenskapligt svar men mer hur jag brukar spela.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag är nog villig att hålla med. Det är inte en shooting attack, så då kan man inte jinka, däremot kan man ju ha jinkat innan dom slashar en och i så fall får man ta jinksave.
EDIT: Tänkte fel, du får ej cover
EDIT: Tänkte fel, du får ej cover
Senast redigerad av 2 DHettNeck, redigerad totalt 19 gång.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Instämmer med föregående talare.
Jag skulle säga nej, du får ej cover. Pratade med Tröger om dett på DefCon och då höll han med, men han verkar ha ändrat sig nu 
Cover saves gäller shooting, detta är inte shooting.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
Sant, var nog faktiskt lite morgontrött. Jag konstaterade ju i posten ovan att det inte var en skytte attack, och därav följer ju att man inte får cover save eftersom det bara använts mot skytte...Flogger skrev:Jag skulle säga nej, du får ej cover. Pratade med Tröger om dett på DefCon och då höll han med, men han verkar ha ändrat sig nu
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Man får alltså inte heller cover saves mot t.ex. exploderande fordon/byggnader trots att man står i en ruin. För att det inte är shooting?
Varför har då vissa icke-shooting regler Ignores Cover (t.ex exploderande byggnader)?
Vector Strike t.ex är inte shooting, men har också Ignores Cover. Varför har den det, om man ändå aldrig skulle få ta Cover saves eftersom det inte är skytte?
Slashing attacks fungerar typ som skytte, har en utgångspunkt som man allokerar wounds ifrån. Man allokerar wounds precis som vid skytte, men de saknar Ignores Cover.
Det är min tolkning att man alltid får Cover saves om man har ett cover save, förutom mot attacker som faktiskt säger att man inte får cover saves, t.ex närstrid, ignores cover etc.
Varför har då vissa icke-shooting regler Ignores Cover (t.ex exploderande byggnader)?
Vector Strike t.ex är inte shooting, men har också Ignores Cover. Varför har den det, om man ändå aldrig skulle få ta Cover saves eftersom det inte är skytte?
Slashing attacks fungerar typ som skytte, har en utgångspunkt som man allokerar wounds ifrån. Man allokerar wounds precis som vid skytte, men de saknar Ignores Cover.
Det är min tolkning att man alltid får Cover saves om man har ett cover save, förutom mot attacker som faktiskt säger att man inte får cover saves, t.ex närstrid, ignores cover etc.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 19 gånger.
- DHettNeck
Det enkla svaret är att GW inte kan sina egna regler så bra och inte är konsekventa. Anledningen till att dom skrivit in ignore cover på massa ställen där det inte behövs är för att dom fått så mycket frågor om sånnt i tidigare utgåvor.Ancalagon skrev:Man får alltså inte heller cover saves mot t.ex. exploderande fordon/byggnader trots att man står i en ruin. För att det inte är shooting?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Reglerna är lite dåligt skrivna i vanlig ordning.
Men i shooting kapitlet där saves beskrivs står det bara att en modell får ta ett cover save om den är 25% obscured från 'the firer'. Står inget om att det endast gäller i shooting phase.
I assault kapitlet sedan står det ett stycke att cover savescä inte får tas i close combat.
Jag tolkar det som att cover saves får tas generellt likt armour och invo om det inte står att det inte får tas.
Men i shooting kapitlet där saves beskrivs står det bara att en modell får ta ett cover save om den är 25% obscured från 'the firer'. Står inget om att det endast gäller i shooting phase.
I assault kapitlet sedan står det ett stycke att cover savescä inte får tas i close combat.
Jag tolkar det som att cover saves får tas generellt likt armour och invo om det inte står att det inte får tas.
Hade det stått "distributed as shooting" under screamers hade jag köpt att det liknar skytte. Det står INGENTING om detta.
Det betydligt mer likt Vector strikes än skytte i så fall.
Det betydligt mer likt Vector strikes än skytte i så fall.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen