Movement och fordon
Re: Movement och fordon
Och det står exakt VAR i regelboken under FORDONS-reglerna? Lägg bara ner nu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Gonka Koff
Fenris: med den där metoden "tjänar" man ju dubbelt så mycket på att pivotera jämfört med om man roterar runt mitten. Inte ok.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
En eloge för hur mycket tid och energi man kan lägga på fåniga hittepågrejer dock.
Så jag får mäta från fronten på fordonet till baken då?Ismeno skrev:Och det står exakt VAR i regelboken under FORDONS-reglerna? Lägg bara ner nu.
Ja' än't bittä'!
Alltså, är du seriös? Jag börjar tro att du bara driver.Halvar skrev:Så jag får mäta från fronten på fordonet till baken då?Ismeno skrev:Och det står exakt VAR i regelboken under FORDONS-reglerna? Lägg bara ner nu.
Mäter du så har fordonet åkt för långt. Hela fordonet, alla dess punkter, oavsett om du räknar pivot som movement eller inte.
Vart står det under FORDONSREGLERNA?Ancalagon skrev:Alltså, är du seriös? Jag börjar tro att du bara driver.Halvar skrev:Så jag får mäta från fronten på fordonet till baken då?Ismeno skrev:Och det står exakt VAR i regelboken under FORDONS-reglerna? Lägg bara ner nu.
Mäter du så har fordonet åkt för långt. Hela fordonet, alla dess punkter, oavsett om du räknar pivot som movement eller inte.
Ett tips: det står under samma rubrik i de vanliga reglerna.
Nu kommer en anekdot, sorry. En kille på ett nidsforum påstår sig ha träffat Robin Cruddace på en turnering under femte och där ha frågat honom saker om nidsdexet. Bland annat frågade han varför carnifexar behövde betala 10 poäng för att få toxin sacs när det bara gjorde dem sämre mot allt utom wraithlords. Cruddace trodde då tydligen att femte editionens poisonregler funkade som sjätte editionens poisonregler kom att funka. Lite som att GW ändrade reglerna efter att de lärt sig något.
Personligen tror jag att det finns en chans att en GW-person har varit på en annan (eller samma, men det skulle vara mycket mindre chans) turnering och sett någon sätta sina avlånga dark eldarbåtar på tvären vid deployment för att tjäna någon tum och sedan tänkt: jösses, det där var ju dumt av oss att skriva regler som tilkåter sånt regelfjanteri.
Men att tro att gw gör regeländringar medvetet gör en till ett yxskaft tydligen.
Ja' än't bittä'!
-
Michael Carl
Om jag tolkar din bild rätt, så mäter du från ett hörn, flyttar fordonet 6" åt ett håll.Fenris skrev:Nu blandar du ihop äpplen och päron, när man svänger så roterar man runt sin mittpunkt, ja.Michael Carl skrev:Nej, du roterar alltid kring mitten på fordonet.Fenris skrev:Lämpligen så mäter man från den punkt på fordonet som befinner sig längst ifrån destinationen. (vanligen ett hörn)
Man kan sedan rotera fordonet fritt kring denna destinationspunkt för att ställa fordonet i den vinkel som man vill ha det.
När man vill avgöra vart exakt maxgränsen för hur långt man får röra sig är, så är det enklare att använda ett hörn, annars måste man hålla på och mäta mellan olika delar på fordonet både för att dra av och lägga till och eventuellt räkna ut olika vinklar.
Såhär menar jag (hoppas det funkar bättre med photo bucket):
Sedan roterar du runt detta hörn när du flyttat färdigt?
Så du roterar ibland runt mitten av fordonet och ibland inte? Vad är skillnaden?
Där det står under Combat Speed. "A vehicle may move up to 6" ". Om fordonet förflyttar sig mer än 6" har det förflyttat dig mer än 6", inte sant? Du får dessutom inte förflytta dig mer än 12", så har du förflyttat dig mer än 12" har du förflyttat dig mer än 12", vilket du inte får. Däremot kan vissa delar av fordonet ändra position och komma längre tack vare pivot, eftersom pivot inte räknas till förflyttningen. (Siffrorna 6" och 12" ändras beroende på hur snabbt fordonet är. Detta står under respektive fordonstyp, i reglerna för de fordonen.Halvar skrev: Vart står det under FORDONSREGLERNA?
Annars skulle som påpekat tidigare en Rhino kunna åka 1½ framåt om man vill släppa ut någon med arslet framåt, en land raider skulle inte ens kunna vända sig ett halvt varv för då skulle ett hörn ha åkt längre än 6".
ALLT under FORDONSreglerna. Man behöver inte blanda in några andra regler över huvud taget. Dessutom behöver man inte "låna" regler som inte gäller fordon och placera dem där de inte hör hemma.
Så om man gör det med en jet pack monstrous creature så är det lugnt då? För den har också avsteg från grundreglerna.
Ja' än't bittä'!
Ta å kamma dig grabbenHalvar skrev:Så om man gör det med en jet pack monstrous creature så är det lugnt då? För den har också avsteg från grundreglerna.