Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Fenris

Re: Movement och fordon

Inlägg av Fenris »

Ancalagon skrev:
DHettNeck skrev:Pivot är inte movment. Så ja, du kan oivota åt ett håll, "tjäna" en tum och sen åka 6". Då har du åkt 6". Så har det spelats sedan 5:th.
och det är också precis vad reglerna säger.

Hela "ingen del av en modell får aldrig gå mer än 6"" gäller inte för fordon eftersom de har egna regler för movement.

och jag hoppas inte du är seriös Fenris när du säger att man inte får svänga sitt fordon när man ska åka med det?
Vad jag säger är att man får bara svänga sitt fordon under färd, eller om man väljer att stå still, inte före eller efter färden.

En pivot är inte en move, nej, men de enda 2 tillfällena du får göra en pivot är:
1. När du står stilla med fordonet och snurrar på platsen.
2. Medans du förflyttar fordonet.
Det är alltså inte tillåtet att varken:
1. Snurra (pivot) fordonet och sedan flytta det.
2. Flytta fordonet och sedan snurra (pivot) det.

All pivot räknas alltså till förflyttningen förutom just pivot on the spot, vilket då förhindrar fordonet från att också göra en förflyttning. Du kan alltså inte både ha kakan och äta den.

Regelboken är enligt mig glasklar angående detta:
"Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary"
De orden jag har strukit under vore helt meningslösa att ha med om inte RAI var att ingen DEL av fordon ska få röra sig mer än 6".

Att hävda motsatsen, dvs man klipper bort dessa två ord:
"Pivoting on the spot does not count as moving, so a vehicle that pivots in the Movement phase counts as Stationary"
Vore direkt FEL! GW kunde ha sparat på bläcket isf.

I 5th och 6th ed kan det ha varit annorlunda, men så är inte fallet i 7th ed.

Edit: I 6th ed fanns den här raden text med: "Turning does not reduce the vehicle's movement." Den är nu bortplockad.
Senast redigerad av 1 Fenris, redigerad totalt 7 gånger.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Du läser det fel. Det som står är ju att pivoten i sig inte är movement. Jag förstår helt ärligt inte förvirringen runt detta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris

Inlägg av Fenris »

DHettNeck skrev:Du läser det fel. Det som står är ju att pivoten i sig inte är movement. Jag förstår helt ärligt inte förvirringen runt detta.
Precis som skytte inte är running, du får normalt dock inte göra både och i skyttefasen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fenris skrev:En pivot är inte en move, nej, men de enda 2 tillfällena du får göra en pivot är:
Fast va? Du säger att man kan pivota medan man flyttar fordonet. Men då kan man ju påbörja sin förflyttning 1mm framåt, pivota, åka hur man vill, pivota, flytta 1mm.
Men för att ta lite realistiska exempel på hur du tycks spela. Anta att du har en Land Raider (nästan 6" djup) som vill snurra 180 grader och åka så mycket dem kan för att släppa ut folk. En pivot 180 grader on the spot skulle då enligt dig kosta 0" att genomföra, men så fort jag sedan rör mig 1/2" framåt så skulle jag genast ha rört mig alla mina 6" som jag får röra mig?
Fenris skrev:
DHettNeck skrev:Du läser det fel. Det som står är ju att pivoten i sig inte är movement. Jag förstår helt ärligt inte förvirringen runt detta.
Precis som skytte inte är running, du får normalt dock inte göra både och i skyttefasen.
Vad har det överhuvud taget med saken att göra?

För att summera våra argument så står det hur långt ett fordon får röra sig, pivot räknas inte som att ha rört sig, case closed.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ni har säkert rätt. Däremot har jag aldrig mött någon som spelar såhär, märkligt nog :)

En viktigare fråga:
Hur är det då med pivot och dangerous terrain?
Pivot är en move i detta fall, och triggar terrängslag.
Pivot räknas inte som en move för fordonets specialregler.
Kort sagt, pivot är inte move för bilen men för skogen? Right?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

Hylander skrev:
Ancalagon skrev:
Hylander skrev:Nej nej fortsätt. Denna tråden har varit underhållande ;)

Lite mer allvar: Är helt med Ancan* på hans fina förklaring.

*Ancagalon. Galet jobbigt namn att komma ihåg så det får bli Ancan tills jag klarar av det... Vilket lär dröja...
Case in point när utskrivandet blev felstavat ;) Jag skulle kunna byta men vill ju inte förvirra fansen.
Är det: Anka i lagun, som åsyftas eller?
Ancalagon the black, den största draken i Tolkiens Arda? :wub:
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Katarsis skrev:
Fenris skrev:En pivot är inte en move, nej, men de enda 2 tillfällena du får göra en pivot är:
Fast va? Du säger att man kan pivota medan man flyttar fordonet. Men då kan man ju påbörja sin förflyttning 1mm framåt, pivota, åka hur man vill, pivota, flytta 1mm.
Men för att ta lite realistiska exempel på hur du tycks spela. Anta att du har en Land Raider (nästan 6" djup) som vill snurra 180 grader och åka så mycket dem kan för att släppa ut folk. En pivot 180 grader on the spot skulle då enligt dig kosta 0" att genomföra, men så fort jag sedan rör mig 1/2" framåt så skulle jag genast ha rört mig alla mina 6" som jag får röra mig?
Fenris skrev:
Vad har det överhuvud taget med saken att göra?

För att summera våra argument så står det hur långt ett fordon får röra sig, pivot räknas inte som att ha rört sig, case closed.
Du får inte både göra en pivot on the spot och en förflyttning.
Du får däremot göra en pivot MEDANS du gör en förflyttning.
Om vi tar landraidern igen som vill snurra 180 grader under förflyttning, säg att vänster sida är den bakre, då måste du mäta från vänster sida, till vänster sida(som nu är den främre sidan) för att avgöra hur långt den får åka.

Jag håller alltså inte med om att pivot inte räknas som en förflyttning, utan hävdar att ENDAST pivot räknas inte som en förflyttning.
Image
Det ritade till vänster är ok, men inte det till höger.
Senast redigerad av 1 Fenris, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Vilket inte är det som står i reglerna ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Enligt vad du har argumenterat så skall ju inte den vänstra bilden heller vara okej. Detta eftersom du har kört 6" OCH pivotat utöver detta.

Den högra stämmer ju dock inte med hur vi spelar. Då du verkar ha tjänat movement på att pivota först före och sedan efter. Vänder du 90 grader och kör 6" och sedan vrider 90 igen så skall du ligga 6" från din startposition.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fenris skrev:Om vi tar landraidern igen som vill snurra 180 grader under förflyttning, säg att vänster sida är den bakre, då måste du mäta från vänster sida, till vänster sida(som nu är den främre sidan) för att avgöra hur långt den får åka.
Fast i ditt "korrekta" exempel så har ju t.ex. det nedre vänsta hörnet rört sig mycket mer än 6"; varför skulle detta vara ok enligt dig?
Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model. Vehicles turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than wheeling round. Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary (however, Immobilised vehicles cannot even pivot on the spot). Pivoting is always done from the centre of a vehicle to prevent it from accidentally moving further than intended or allowed.
Så:
1. Fordon kan svänga hur mycket de vill under movement
2. Fordon svänger genom att rotera runt centerpunkten (pivoting on the spot)
3. Rotera runt centerpunkten (pivoting on the spot) räknas inte som movement

Om det skulle vara varje punkt på fordonet som max får gå movement-distansen; varför finns då regeln att man skall rotera runt sitt center?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar