Vad jag säger är att man får bara svänga sitt fordon under färd, eller om man väljer att stå still, inte före eller efter färden.Ancalagon skrev:och det är också precis vad reglerna säger.DHettNeck skrev:Pivot är inte movment. Så ja, du kan oivota åt ett håll, "tjäna" en tum och sen åka 6". Då har du åkt 6". Så har det spelats sedan 5:th.
Hela "ingen del av en modell får aldrig gå mer än 6"" gäller inte för fordon eftersom de har egna regler för movement.
och jag hoppas inte du är seriös Fenris när du säger att man inte får svänga sitt fordon när man ska åka med det?
En pivot är inte en move, nej, men de enda 2 tillfällena du får göra en pivot är:
1. När du står stilla med fordonet och snurrar på platsen.
2. Medans du förflyttar fordonet.
Det är alltså inte tillåtet att varken:
1. Snurra (pivot) fordonet och sedan flytta det.
2. Flytta fordonet och sedan snurra (pivot) det.
All pivot räknas alltså till förflyttningen förutom just pivot on the spot, vilket då förhindrar fordonet från att också göra en förflyttning. Du kan alltså inte både ha kakan och äta den.
Regelboken är enligt mig glasklar angående detta:
"Pivoting on the spot alone does not count as moving, so a vehicle that only pivots in the Movement phase counts as Stationary"
De orden jag har strukit under vore helt meningslösa att ha med om inte RAI var att ingen DEL av fordon ska få röra sig mer än 6".
Att hävda motsatsen, dvs man klipper bort dessa två ord:
"Pivoting on the spot does not count as moving, so a vehicle that pivots in the Movement phase counts as Stationary"
Vore direkt FEL! GW kunde ha sparat på bläcket isf.
I 5th och 6th ed kan det ha varit annorlunda, men så är inte fallet i 7th ed.
Edit: I 6th ed fanns den här raden text med: "Turning does not reduce the vehicle's movement." Den är nu bortplockad.