Några regelfrågor kring Orks

Regelfrågor och förslag på husregler
Lainer

Några regelfrågor kring Orks

Inlägg av Lainer »

Då jag sökt runt på internet och inte hittat klarheter kring vissa frågor tänkte jag se vad den svenska tolkningen av frågorna är så vänder mig nu till er.

1. I codexet står det att en mek inte tar upp någon plats i en detachment, men räknas den som en enhet sett till killpoints och first blood?

2. Kan en Weirdboy andvända kraften da jump även när den är locked in combat och vad sker med fiendeenheten som då blir fri om detta fungerar? Kan den konsolidera som om de hade vunnit combat eller står den still på plats?

3.Da finkin cap ger warlorden en extra trait på strategic. Det jag funderar på är om en CAD från regelboken används, får då den extra traiten reroll på tabellen genom ideal mission commander, dvs att warlorden då får rerolla båda traitsen även de väljs från olika tabeller?
Hur gäller detta om en CAD från codex:Orks väljs, gäller rerollen fortfarande för strategic då boss of da waaagh gäller för codex: Orks?
Vad sker om 2 traits från strategic väljs? Det automatiska traitet följer reroll som vanligt då detta alltid genereras, gäller detta med det andra också att den får rerolla det första rullet till andra traitet?
Är rerollen förbrukad om första rullet till det andra traitet blir samma som det första genererade traitet och man då tvingas slå om för att få ett nytt trait?

Lite virrigt skrivet men hoppas ni förstår vad som menas med allt :)

4. Med traitet master of ambush kan man infiltrera 3 enheter + warlord, räknas då en mek som en separat enhet i detta fall (10 tankbustas + mek = 2 enheter) eller räknas den till den enhet som den placerades i (tankbustas + mek = 1 enhet)?

Lite funderingar som uppstått under några matcher då situationerna uppstått. Tackar i förhand för svaren!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Några regelfrågor kring Orks

Inlägg av Katarsis »

1. Ja, en Mek är fortfarande en enhet trots att den inte tar upp plats i ett FOC.

2. Ja, Da Jump kan användas om man är i combat. Enheten man slogs mot står bara kvar som den är.

3. Konsensus är att Da Finking Kap-traiten får re-rollas i och med Ideal Mission Commander eller Boss of da Waagh.
Om du väljer att slå två gånger på Strategic så slår du två tärningar samtidigt och slår om den ena tärningen till du inte har slagit en dubbel. Är du sedan missnöjd med de traits du fått så får du slå om båda samtidigt (slår om den ena tärningen till du inte har slagit en dubbel).

4. Samma som 1; en Mek är fortfarande en egen enhet, och dem enheten behöver ha Infiltrate för att kunna joina en annan enhet infiltrators.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Lainer

Inlägg av Lainer »

Tackar för ett snabbt svar!

Var i princip som jag trodde men är alltid bra att få det uppklarat av de som har lite bättre koll på reglerna än sig själv!

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Katarsis skrev:1. Ja, en Mek är fortfarande en enhet trots att den inte tar upp plats i ett FOC.

4. Samma som 1; en Mek är fortfarande en egen enhet, och dem enheten behöver ha Infiltrate för att kunna joina en annan enhet infiltrators.
Meken joinar inte enheten på bordet, han ska assignas till en enhet direkt efter Warlord trait har valts. Han räknas sedan som en del av den enheten "for the rest of the battle for all rules purposes".
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Hmmm, ja det stämmer nog att jag virrat ihop detta. Jag får ändra mig till:

1. Nej, den ger inte ifrån sig Kill Points
4. Tankbustas får i det fallet Infiltrate (men inte Meken), men det spelar ingen direkt roll eftersom minst en modell av den nya enheten då har Infiltrate, så då får alla infiltrera.

Edit: Haha. Najs att Meken, Lukas och Lemartes har typ samma andemening i sin regler, men de fungerar helt olika.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Lainer

Inlägg av Lainer »

Så om jag förstått det rätt så får meken alltså infiltrera tillsammans med en annan enhet pga att det räcker med att en modell från den enheten har infiltrate så får även meken det, oavsett vilken enhet det är som väljs? Antar jag fel i att meken även får tank hunters från tankbustas då det räcker med att en modell från enheten har det, samma princip som med infiltrate?

Hur fungerar detta då med shadowsun, kan hon infiltrera med en enhet crisis suits då hon har infiltrate och följer de regler som ovan eller strider det mot reglerna iom att det är hon som har regeln och inte crisis?

Tackar återigen för svaren :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Meken är inte ic utan en del av enheten, det är därför det funkar. Ic kan aldrig få eller spirda inflitrate till enheter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar