Nya basstorlekear för 40K
Re: Nya basstorlekear för 40K
Den ända gången "storleken" (höhö) spelar roll är väl vid deepstrike då större bas täcker större yta när gubbarna klumpar ihop sig?
Börjar figurerna på bordet från början spelar det ju mindre roll, står en liten bas 12" in från kanten så står en stor lika långt.
Börjar figurerna på bordet från början spelar det ju mindre roll, står en liten bas 12" in från kanten så står en stor lika långt.
Jag tror det kan spela roll i vissa sammanhang.
2" isär så täcker ju en blast färre ju större baserna är.
Ju mindre baser ju fler får plats att slåss, stå på en avsats eller stå intill varandra exempelvis mellan 2 fönster utan att synas från andra sidan.
Det finns säkert massor av exempel där den kompetetiva spelaren kan märka stor skillnad med olika storlek på baserna.
För mig som chippa dippa o dricka spelare så är det däremot skit samma
2" isär så täcker ju en blast färre ju större baserna är.
Ju mindre baser ju fler får plats att slåss, stå på en avsats eller stå intill varandra exempelvis mellan 2 fönster utan att synas från andra sidan.
Det finns säkert massor av exempel där den kompetetiva spelaren kan märka stor skillnad med olika storlek på baserna.
För mig som chippa dippa o dricka spelare så är det däremot skit samma
Jo, det är sant. Men det handlar om att radiusen ökar 3,5 mm på en 25mm till 32mm bas. Det tycker jag är lite hårt att tvinga någon att basa om sina snygga modeller för det kan omöjligt avgöra en match. Med tanke på alla felkällor som nämndes tidigare.
Såg denna referens på warseer.
Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
If you bought the models and a certain base was supplied and you used that base you don't need to rebase. No one needs to rebase unless they really really want to.
Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
If you bought the models and a certain base was supplied and you used that base you don't need to rebase. No one needs to rebase unless they really really want to.
För att förtydliga så är alltså inte detta ett regelcitat:
Men detta är det:Kimich skrev:If you bought the models and a certain base was supplied and you used that base you don't need to rebase. No one needs to rebase unless they really really want to.
"Are supplied with" = presens.Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- Pappersbåt
Re: Sv: Nya basstorlekear för 40K
+1Röde skrev:@ Johha. Jag förstår hur du menar.
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Precis, det är alltså basen dom kommer med NU, inte den dom kom med för x antal år sedan.Katarsis skrev:"Are supplied with" = presens.Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
GW är en jävla idioter och suger feta purjos!

Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Finns det något prejudikat för fall då figurer kommer med olika baser i olika boxar? För det verkar ju som att just det kommer vara fallet nu...DHettNeck skrev:Precis, det är alltså basen dom kommer med NU, inte den dom kom med för x antal år sedan.Katarsis skrev:"Are supplied with" = presens.Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
Broodlorden i boxen verkar förövrigt stå på en skum oval infanteribas som jag aldrig sett förut.