Nya basstorlekear för 40K

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Röde

Re: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av Röde »

@ Johha. Jag förstår hur du menar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Den ända gången "storleken" (höhö) spelar roll är väl vid deepstrike då större bas täcker större yta när gubbarna klumpar ihop sig?

Börjar figurerna på bordet från början spelar det ju mindre roll, står en liten bas 12" in från kanten så står en stor lika långt.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag tror det kan spela roll i vissa sammanhang.
2" isär så täcker ju en blast färre ju större baserna är.
Ju mindre baser ju fler får plats att slåss, stå på en avsats eller stå intill varandra exempelvis mellan 2 fönster utan att synas från andra sidan.
Det finns säkert massor av exempel där den kompetetiva spelaren kan märka stor skillnad med olika storlek på baserna.

För mig som chippa dippa o dricka spelare så är det däremot skit samma :D

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Jo, det är sant. Men det handlar om att radiusen ökar 3,5 mm på en 25mm till 32mm bas. Det tycker jag är lite hårt att tvinga någon att basa om sina snygga modeller för det kan omöjligt avgöra en match. Med tanke på alla felkällor som nämndes tidigare.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Såg denna referens på warseer.

Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."

If you bought the models and a certain base was supplied and you used that base you don't need to rebase. No one needs to rebase unless they really really want to.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

För att förtydliga så är alltså inte detta ett regelcitat:
Kimich skrev:If you bought the models and a certain base was supplied and you used that base you don't need to rebase. No one needs to rebase unless they really really want to.
Men detta är det:
Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
"Are supplied with" = presens.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Re: Sv: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av Pappersbåt »

Röde skrev:@ Johha. Jag förstår hur du menar.
+1
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
Kimich skrev: Page 9 BRB bottom right hand corner box. "The rules in this book assume that models are mounted on the base they are supplied with."
Precis, det är alltså basen dom kommer med NU, inte den dom kom med för x antal år sedan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Arioch

Inlägg av Arioch »

GW är en jävla idioter och suger feta purjos! :x :x :x
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

OhmanJ

Inlägg av OhmanJ »

DHettNeck skrev:
Katarsis skrev:
Precis, det är alltså basen dom kommer med NU, inte den dom kom med för x antal år sedan.
Finns det något prejudikat för fall då figurer kommer med olika baser i olika boxar? För det verkar ju som att just det kommer vara fallet nu...

Broodlorden i boxen verkar förövrigt stå på en skum oval infanteribas som jag aldrig sett förut.

Skriv svar