En transport som exploderar, verkligen asjobbigt...

Regelfrågor och förslag på husregler
Neth_Oni

Re: En transport som exploderar, verkligen asjobbigt...

Inlägg av Neth_Oni »

fredde, jag håller med om att det hade varit bra om det var att varje modell får en träff på sig, men det är ju tyvärr som så att enheten tar lika många träffar som antalet modeller som sedan allokeras random. Det kan ju t.ex. bli så att 7 träffar går på en stackars plasma gunner och 3 på vanliga bolters (om vi säger att man slår allt samtidigt) i en 10-manna marinesquad vilket ju inte kan hända med ditt exempel. Det jag tror på, för att få fram samma resultat men tar mindre tid är att först slå för att wounda allt och sedan allokera ut wounds, istället för att allokera ut hits vilket gör att det i snitt blir hälften så mycket tid som går åt till att randomisera. Allt kommer som sagt från samma källa, samma styrka och ap och händer därmed samtidigt och olika toughness på modeller i enheten spelar ingen roll då det går på den majority toughness som var vid tillfället

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Ja precis. Wounda alla hits och sen slumpa ut vilka modeller som ska savea.
Alexander Merinen

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Neth_Oni skrev:fredde, jag håller med om att det hade varit bra om det var att varje modell får en träff på sig, men det är ju tyvärr som så att enheten tar lika många träffar som antalet modeller som sedan allokeras random. Det kan ju t.ex. bli så att 7 träffar går på en stackars plasma gunner och 3 på vanliga bolters (om vi säger att man slår allt samtidigt) i en 10-manna marinesquad vilket ju inte kan hända med ditt exempel. Det jag tror på, för att få fram samma resultat men tar mindre tid är att först slå för att wounda allt och sedan allokera ut wounds, istället för att allokera ut hits vilket gör att det i snitt blir hälften så mycket tid som går åt till att randomisera. Allt kommer som sagt från samma källa, samma styrka och ap och händer därmed samtidigt och olika toughness på modeller i enheten spelar ingen roll då det går på den majority toughness som var vid tillfället
Detta är det absolut smidigaste sättet. Vill man göra det ännu enklare så kan man slå save först om alla har samma save. Sedan kan man göra lookout efter det.
Men att ha med sig en d20 rekomenderas ändå.

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Finns en randomizerapp till iPhone.

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

Silvertejp skrev:Finns en randomizerapp till iPhone.
Som heter?
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Randomizer ;p

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

Silvertejp skrev:Randomizer ;p
Doh!!!!
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

SamuelB skrev: Detta är det absolut smidigaste sättet. Vill man göra det ännu enklare så kan man slå save först om alla har samma save. Sedan kan man göra lookout efter det.
Men att ha med sig en d20 rekomenderas ändå.
Jo, det är ju sant. Wounda alla, om alla har samma save så kan man savea alla och sen bara slumpa ut vem eller vilka som dör.
Alexander Merinen

Skriv svar