Pre-shadea stora fordon?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
John_F

Pre-shadea stora fordon?

Inlägg av John_F »

Jag ska måla en Imperial Fist land raider som jag primat svart. Har aaldrig tidigare pre-shadat eftersom jag målat mindre fordon typ rhinos. Så därför tänkte jag fråga om det är nån som har erfarenhet av pre-shading via air brush? Ska man bara lägga på lite mörkgrå på höga ställen, eller ska man gå ända upp till vitt. Det känns som om det kan bli väldigt många lager färg eftersom man ska måla grund och sen high-lighta efter pre-shade...

Ohman

Re: Pre-shadea stora fordon?

Inlägg av Ohman »

Du ska börja med vitt elelr grå primer och sedan skugga mörkt. Det är väl därför det kallas "för-skuggning" :)

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Jag läste fel och trodde där stod Pre-desh'ea...jag förväntade mig coola War Hounds eller World Eaters... :P
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Ismeno

Pre-shadea stora fordon?

Inlägg av Ismeno »

Du kan (ska) lägga en massa lager, eftersom du använder färgspruta blir det så tunna fina lager att det inte döljer detaljer.

Ett förslag om du ska måla gult är att börja med en mörk gul täckande, sedan målar du mörkbrunt i alla försänkningar och längs kanter.

Sedan den mörkgula igen över hela, men lätt på handen så att det bruna lyser igenom lite och skapar en skugga och eller effekt av sliten färg. Sist en highlight med ljusare gult koncentrerad till förhöjningar och mitten på stora ytor.Sedan weathering.

Det finns tusen andra sätt att gå tillväga, sök på preshade på Youtube så hittar du säkert en massa tips och idéer. Lycka till!

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Ismeno skrev:Du kan (ska) lägga en massa lager, eftersom du använder färgspruta blir det så tunna fina lager att det inte döljer detaljer.

Ett förslag om du ska måla gult är att börja med en mörk gul täckande, sedan målar du mörkbrunt i alla försänkningar och längs kanter.

Sedan den mörkgula igen över hela, men lätt på handen så att det bruna lyser igenom lite och skapar en skugga och eller effekt av sliten färg. Sist en highlight med ljusare gult koncentrerad till förhöjningar och mitten på stora ytor.Sedan weathering.

Det finns tusen andra sätt att gå tillväga, sök på preshade på Youtube så hittar du säkert en massa tips och idéer. Lycka till!
Tack, det var ungefär så jag gjorde :)

Skriv svar