Lite tips angående min Tyranid armé

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
zigvard85

Lite tips angående min Tyranid armé

Inlägg av zigvard85 »

Jag har nyligen börjat med warhammer, har inte hunnit spela något än men börjar känna mig ganska redo nu. Tyranid blev rasen som jag gilla mest så det fick bli dem jag köpte o börja måla mest för skoj skull, vilket i sin tur ledde till att jag i dag knappt kan bärga mig tills jag får spela min förtsa match.. i dagsläget har jag en armé på ca 1600p men jag hade velat få lite tips angående min armé som jag kommer att ha inom kort då jag ska byta ut lite för att få in nya units och som jag tror blir en bra armé, men jag kanske har helt fel det återstår att se när jag börjar spela med den.. Skulle gärna vilja höra vad ni tycker om den innan jag köper alla gubbarna :)

HQ
Hive Tyrant lashwip/bonesword, scything talons, hive commander, implant attack, wings, adrenal glands 280p

Tyranid prime lashwip/bonesword, regeneration 105p

Elites
2-4 Hive Guards 100-200p

Troops
Tyranid warrior 5-7st med boneswords 1st venom cannon, övriga deathspitters, 235-325p

Genestealers 12st ca 170p (toxin sacs/adrenal glands?)
Genestealers 10st 140p (toxin sacs/adrenal glands?)

Termagant 10-15st 50-75p

Hormagaunt 10-15st 60-90p

Fast Attack
Warrior Shrike 4-5st med bonesword, scything talons, adrenal glands 200-250p

Heavy Support
Trygon/Trygon Prime adrenal glands, regeneration 235-275p

antingen Carnifex eller Tyrannofex (båda till större matcher)
Carnifex scything talonsX2, adrenal glands 170p

Tyrannofex Rapture cannon 250p

Totalt ca 1700-2000p

Jag hade tänkt ha min tyranid prime tillsammans med mina warriors, vet inte om dem ska ha adrenal glands eller om det blir bra som det är. Jag har lite planer på zoanthropers senare då jag vet att dem är väldigt bra. Ska kanske ha en Broodlord till mina Genestealers, får se hur det blir med den. Jag tycker inte att många små units så som gaunts o gargoyles lockar direkt så därför hade jag inte tänkt ha så många av dem, men jag har ju aldrig spelat så vad vet jag :).. Jag förstår att det finns mycket annat som är bättre än denna armén men jag gillar lite större units och föredrar mycket melee så jag skulle vilja ha min armé ganska lik denna så länge den inte är helt värdelös :) Om jag inte har helt fel så kommer det att bli en ganska offensiv armé där dem flesta rör sig snabbt, jag kanske behöver mer defensiva gubbar?
Hoppas det inte blev för mycket nu :)
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Lite tips angående min Tyranid armé

Inlägg av Serpent »

Jag tycker den ser hyfsat stabil ut.

Men å andra sidan spelar jag inte med Tyranider...

Listan ser OK ut i grund, det finns saker som skjuter hårt, saker som slåss hyfsat hårt. De flesta arméer tenderar att innehålla en Tervigon för att få ut de där extra enheterna med Termagaunts som du behöver till att vakta ett objektiv. Att du inte har en kanske gör ditt spelande svårare, men jag blir glad av att se en annorlunda lista. Inte glad som i "det här kan jag slå" utan som "det här var väl relativt nytt". :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Halvar

Inlägg av Halvar »

tips nummer ett till fem:
magneter magneter magneter magneter magneter.

sen angående själva listan. tänker herrn köra mest på kompat eller okompat? finns saker en del saker an verkligen får räkna med att vara utan om man kör kompat klimat, såsom anti-tank. jag tror inte att en så liten enhet termagaunts gör någon glad utan tervigon så använd de poängen till att skaffa fler hormagaunts. hormagaunts funkar bäst en masse enligt mig. full förståelse för toxin sacs regeln är också bra att ha, med tanke på vilken toughness man oftast möter (s4 med toxin vs t4 är lika effektivt som s5 med toxin vs t4), slösa inte bort för mycket poäng på onödiga uppgraderingar. implant attack är lite för dyr på en hive tyrant i min mening, men jag hade nog den med i mina två första försökslistor också. bonesword har en liknande effekt redan.
regen kan nog vara lite för dyr på en trygon eftersom de tenderar att dö i en skytterunda ändå, om du väljer att köra med en tyrannofex skulle jag välja att lägga den förmågan där istället, inte like rädd för krakmissiler.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Jag är inget större fan av Carnifexes längre. På tok för ömtåliga för att överleva någon vettig salva och med WS3 och I1 händer det inte så mycket i närstrid heller. De är bra som konservöppnare, men utan spore lär de inte nå fram till något där de faktiskt kan tjäna in sina poäng. Då är nog Tyrannofexen ett bättre val, imo.

Hive Commander vet jag inte om du har så mycket nytta av, såvida du inte tänkt outflanka dina Hormagaunts. Tänk på att du inte får outflanka med Warriors om din Prime joinar dem. Investera hellre poängen i Old Adversary. När du har vingar är det lätt att dyka upp lite oväntat inom 6" från dina enheter för att boosta dem. Sen är väl kanske Regeneration något att fundera på när du varken har 2+ save eller Tyrant Guards.

Shrikes är på tok för dyra i grund med tanke på sin save och t4, och i kombination med bone swords och adrenal glands är du uppe i 50 poäng stycket. Modellerna ser riktigt coola ut med vingar, men det är riktigt dyra glaskanoner du investerar poängen i.

Notera att jag inte är någon Tyranidexpert. Har bara spelat ett tiotal gånger med mina nids, men detta är iaf något att tänka på. I slutändan är det ju viktigt att du gillar listan; inte hur omfg den är. :)

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Magneter köps med fördel härifrån:

http://www.gaussboys.com/

Så kan du byta ut armar, vapen osv.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

trevligt att du ska börja spela nidz, dom är grymt roliga att spela men svåra att lära sig som nybörjare ( jag är det själv).
Din lista är rolig men lite spretig tycker jag, det är viktigt att välja en typ av lista och sen bygga runt den t.ex snabb,hård,deep strik ( som är inne nu).
Hive Tyrant lashwip/bonesword, scything talons, hive commander, implant attack, wings, adrenal glands
Mitt tipps till dig är att ta den med talons och armord shell eller så tar du den med 2x dev. Jag skulle ta bort implant attack och Adrenal glands dom ger inte så mycket har du poäng kvar så kan du lägga på dom. Sen om du ska spela den med vingar så skulle jag ta 2x dev.
Tyranid warrior 5-7st med boneswords 1st venom cannon, övriga deathspitters
här moste du välja ett vapen alla tar Dev eller FB man får inte blanda vapen som man vill, och en av dom kan ta en venomcanon eller Barbstrangler. Jag spelar inte så mycket med warriors själv så jag har inte bra tipps på just dom mer än att ta dom med två svärd.
Genestealers 12st ca 170p (toxin sacs/adrenal glands?)
Genestealers 10st 140p (toxin sacs/adrenal glands?)
Här kan du börja med att dumpa AD, ta dom med toxin så kommer dom att äga på ganska bra. eller så kan du ta dom med toxin och talons så slår dom på ganska hårt ( men dom blir dyra som bara den)
Termagant
Dom här är grunden till din arme utan dom så kommer du att toska ganska hårt, varför? För att det är dom som du kommer att använda som en kött väg för dina andra kryp. Att ta cover save är mycket viktigt då många armer där ute kommer att panga på snabbt och hårt. Så du behöver all cover du kan få, det tar tid att lära sig hur man ska flytta på alla gubbar men när man börja fatta det så blir det roligt.

Jag skulle även tippsa om att ta med dig en Tervigon som troop så blir dina termas ganska tokiga och du kan pumpa ut nya termas på plan vilket inte är helt fel. Då du kommer att spela med ganska många poäng så ta en tervigon, mycket värt sina 175p som jag spelar den.
Trygon/Trygon Prime adrenal glands, regeneration
Har du dåligt med synaps så ta med dig en Prime annars så kommer en vanlig trygon att slå på ganska hårt, tänk även på att dom här pöjkarna kompar ganska bra. En mycket hård och rolig enhet att spela du kan välja att fleeta den eller ta in den med Deep strik. Detta är en smak sak hur man vill spela den, jag bruka fleeta den ganska ofta. men har börja att ta in den via Deep strik så att den inte ska dö för tidigt.
antingen Carnifex eller Tyrannofex (båda till större matcher)
Carnifex scything talonsX2, adrenal glands
fexen är inte lika grym som den bruka vara ganska dyr för vad den kan göra. mitt tipps är att ta den som dakka fex eller scream killer med bio plasma och poda den killen så att han kommer fram fort på plan. Men jag hade valt att ta med mig en Trygon eller biowars då dom slår på ganska bra.
Tyrannofex Rapture cannon
Den här killen är ganska cool, jag har inte provat den själv men den är ganska galen. Men jag personligen tar med mig 2 bio wars eller 2x2 bio wars då dom kan lobba över paln dom med dock så kan man inte ta ut tanks och andra saker.

Det är lite saker som jag tänkte på när jag såg din lista, jag skulle tippas om att kolla på lite ETC listor så att du får en bra ide om hur en tyranid lista sak se ut. Det är viktigt att bygga bra dynamik så allt i listan jobbar tillsamans, det är en av dom sakerna som gör dom lite svårt då man måste timea allt och locka din mot spelare att göra andra saker. så man kan smygga sig in och ge dom lite kärlek.

Men lek, prova och galen! det är det bästa setet att lära sig sin arme och framför allt vad som passar dig, mitt set att spela dom är inte säker att det kommer passa dig.

Jag hoppas att jag gör några saker klara.
becon är ganska roligt.

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Jag har nu kollat på en massa ETC listor och det jag ser direkt är att ALLA har minst 1 Tervigon i sin armé, jag har som sagt aldrig spelat så jag vet inte direkt vad som är bra/kul så jag får iaf prova köra med en Tervigon o se hur det känns.
Även att dem maxar Elite units, Jag är lite mer sugen att köra hälften Elites och ingen Tervigon men det kanske inte kommer fungera så bra?
Känner att det kan vara kul med en anorlunda armé osså men den ska ju vara bra såklart :)

Jag har inte alls tänkt på kompat/okompat.. kanske ni kan ge lite tips angående det?

Angående Toxin sacs så förstår jag inte mig på den till 100% och vet inte riktigt vilka gubbar som kommer ha bra nytta av den, jag gillar mer adrenal glands till de flesta men det kanske inte är så bra.

Shrikes vet jag är väldigt dyra, måste iaf prova dem så får jag se hur bra dem gör ifrån sig, blir det inte tufft för min Hive Tyranit med vingar att slåss där uppe själv? tänker även på Synapse från mina Shrikes till Tex mina 15-30 Hormagaunts då 1 Tyrant kanske inte kommer räcka till det.

Muffin, jag är ute efter en armé som du säger (snabb, hård, deep stirke)
jag kanske har fel men består inte mina armé mycket av det? många Horma (snabba) Tyrant med vingar, Shrikes, Deepstirke på min Trygon om jag vill, Genestealer (snabba eller som jag hade tänkt att komma från sidan med hjälp av Tyrantens Hive commander eller där har jag kanske fel?) Carnifex med Spore om jag ska ha en sådan.
Jag är inte speciellt sugen på Raveners då jag antar att dem är bra i en snabb armé, Gargoyles däremot kan jag tänka mig att ha om dem vore bra till min armé.

Angående Hive Tyrant så ska jag även prova den med 2X devourers

Angående Termagants, eftersom alla kör med dem och oftast en Tervigon så förstår jag att dem är väldigt bra, vad gäller cover save.. kan inte Gargoyles och Hormagaunts göra det samma? och även, om jag nu har en snabb armé så får jag väll ingen coversave från min Termagants eftersom dem kommer vara långt bakom?
Blir jag tvungen att ha en del Termagant så lär det bli en Tervigon där med dem då.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

Det är inte ett måste att spela med en tervigon, men om man kommer över 1500p så är den ganska värd att ta med sig då den buffar termas ganska bra och slår du bra så kommer den att kräka ur sig en massa mer termas som du kan slänga fram 12inc fram om inget är i vägen.

Det du ska ha med i din elit slot är minst 2 hive guards kan du ta med dig 2 x 2 det är den bästa anit tanke du kommer att få som tyranid på andra plats har du zomtrhops som du ska poda ner.

ska du spela med en wing tyrant så är det bra att ta med dig gargoyls då dom kan screena din tyrant så den inte dör. och den är nog bäst med 2x dev men du kan ju ta den som cc med. se bara till att den inte dör på vägen fram.

börja spela med det du har, proxa det som du skulle vilja köppa, så lär det nog komma. mitt tipps just nu är att du inte ska bry dig för mycket om listor utan mer hur tyranider fungerar och även prova vilka gubbar som passar dig. roligt för bra listor sen. så tycker jag att man ska spela fram sin arme lista.
becon är ganska roligt.

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Mina första tyranidlistor bestod av hur mycket småfolk som helst (1 hive guard, 2 zoas, 1 biovore, 1 lictor, 1 fex, osv..) och det funkade förvånansvärt bra. Och det var riktigt roligt att kunna pula med lite av varje. Inget man vinner seriösa matcher med, men kul (och lärorikt) för friendly games. :)

zigvard85

Inlägg av zigvard85 »

Känns som att jag har fått lite mer förståelse nu men jag har fortfarande massor att lära :)
Iaf så har jag ändrat min armé lite och tänkte visa den sen har jag även några frågor som jag hade behövt hjälp med om någon är sugen på att komma med lite tips/svara på mina frågor så vore det bra..

HQ
Hive Tyrant. Lahs wip &bonesword, scything talons, Wings, leech essence & Pychic scream 230p

Tyranid Prime. Bonesword & Lash wip, Rending claws, 95p

ELITES
Hive Guard X2 100p

TROOPS
Tyranid Warrior. X6 A pair of boneswords, 1st Venom cannon, 5st Deathspitter, 220p

Genestealer. X12 Rending claws 168p
Genestealer. X12 Rending claws 168p

Termagant. X15 Fleshborer 75p

Hormagaunt. X20 120p

FAST ATTACK
Warrior Shrike X4 Scything talons 3st, Bonesword & Lash wip 4st, Venom cannon 1st, 215p

Gargoyles. X15 90p
Gargoyles. X15 90p

HEAVY SUPPORT
Trygon. Regeneration, Adrenal glands 235p

Totalt ca 1800p

Det är en ganska så lik armé sen innan men jag har svårt för att släppa vissa units :) Som jag sagt innan så är jag inte speciellt sugen på att spela med 1 Tervigon och en massa Termas så jag hade iaf tänkt prova o se hur detta fungerar.

Lägger ner mycket points på boneswords och wip lash då jag satsar på att alltid få första slaget i en assault och göra så mycket skada direkt så att dem/den kanske dör eller flyr, men det kanske är bättre att satsa mer på toxin sacs/adrenal glands ist?

Min plan är att använda mig av infiltrate på mina genestealers via reserverolls eller flank tex.
Mina få Termas ska jag ha enbart som coversave till mina warriors.
Hormas hade jag tänkt att dem kan alltid vara bra (om dem kommer fram vill säga) annars blir dem bra som distract units.
Mina 2 broods med gargoyles ska jag ha som coversave till mina Shrikes och till min Tyrant.. Har en fråga angående coversave till min tyrant och andra stora units, om Man ser minst 50% av dem så får dem ingen coversave eller har jag fel? isf är det inte säkert att mina gargoyles gör så mycket nytta där.
Min Trygon kör jag via deep strike

Jag antar att min svaghet blir antitank eller mina Shrikes/Tyrant kanske blir bra till det? vet inte så mycket om tanks för tillfället

Mina Shrikes är väldigt dyra och dem kanske inte är värda poängen men jag ska iaf prova dem en del gånger och se vad jag tycker om dem

Jag har läst en del att Genestealers är bra med toxin sacs och det är säkert många andra också men jag förstår inte riktigt varför det är så bra, rätta mig om jag har fel men det gör så att man woundar på 4+ vare sig man möter hög toughness eller ej.. mot tuffa units är detta såklart väldigt bra men om jag möter tex IG där dem flesta ligger på ca 3-4 och då genestealers har 4 styrka så betyder det att jag inte har nån använding för toxin sacs mot de mesta mot många arméer eller har jag helt fel? får dem tex adrenal glands så blir dem lite bättre mot det mesta, men jag kanske ska använda mina genestealers till tuffa units?
Jag ser likadant på det mesta i min armé tex mina warriors/shrikes, skulle dem få nått så har jag svårt att tänka mig toxin sacs då adrenal glands är bra mot allt medans sacs är bara bra mot tuffa units, jag har en känsla av att jag har lite fel i detta så rätta mig gärna :)

Skriv svar