Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Ismeno skrev:Ball! Att återanvända gammalt fluff ger guldstjärna!
:D Håller med, gammalt fluff rockar, speciellt fluff som är över 20 år gammalt.. :wub:
Leffegnu skrev:Fräsig grön-lsyande färg ni fått till, är det "vanliga gw" färger eller något annat magiskt i den mixen? :)
Tack! Det är vanliga GW färger, gult blandat i det gröna i gulare och gulare lager. Det brukar bli 3-4 blandningar i highlight-stadiet. Sen gör belysningen på fotot det ett snäpp bättre, det ska jag inte förneka. I en vanlig spellokal under ett gäng lysrör så poppar inte färgerna lika tydligt.
L3go skrev:"Mind slaves"?? Wow... Det är riktigt gammal Advanced-Space-Crusade-nostalgi, det.. :)
Jajemen! Deras regler var bl.a. att om de kom mer än 12" ifrån en Tyranid warrior så tappade Hive Mind kontrollen över dem, varje Mind Slave fick rulla en tärning, på 4+ tog motståndaren kontroll över dem istället! :mrgreen:

Söndag 20e December

Det blev faktiskt 2 wounds målade i veckan. Dessa kultitster har stått vitsprayade och tejpade på var sin färgburk i flera månader, men prioriterats bort. Hmm.. de kan ha stått sedan förra året.
Men nu är båda klara!

Bild

Utan tidspress att börja på nästa modell så har dessa fått mer kärlek än de skulle fått annars. Den ena fick benvita ränder runt kåpan, den andra lila. Inget som syns när man ser alla på en gång, men jag tycker det är kul med små detaljer på gubbar som märks först när jag börjar titta lite närmre.
Nu är jag uppe i 8 färdiga kultister:

Bild

Skum känsla nu, det brukar alltid stå halvfärdiga projekt lite här och var, men iom att dessa 2 grabbar blev klara så har jag inget påbörjat alls. Jag måste bygga ihop något för att kunna måla. Det är en sällsynt upplevelse! :shock:

De Omålade Hundra: 36 klara, 64 kvar

Leffegnu

Inlägg av Leffegnu »

Gult och grönt check! =)

Ha, ja, det är nog inte ofta för en själv heller det inte finns något halvklart/pöbörjat i någon låda/box eller annat, tror inte det hänt mig än haha

Ni borde vara stolt för den bedriften :D
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Leffegnu skrev:Ha, ja, det är nog inte ofta för en själv heller det inte finns något halvklart/pöbörjat i någon låda/box eller annat, tror inte det hänt mig än haha

Ni borde vara stolt för den bedriften :D
Det är jag! :D

Söndag 27e December

Och just därför, för att det inte står en enda omålad modell och tittar på mig, så tog jag klivet över till att bygga terräng i veckan!
Mitt spelbräde med djungeltema och pyramidtempel ska pimpas till rejält, så det blir förhoppningsvis något jag lägger mycket tid på de närmaste veckorna.
Kortfattat så ska alla terrängbitar upp 40cm i luften, vilandes på pelare. Här är veckan framsteg:

Bild
Jag lånade en rejäl kapsåg så att mina snitt blev så nära 90 grader som möjligt, då kunde jag använda stolphattarna som bas för pelarna och ändå få dem hyfsat lodräta. Det behövs inte mycket avvikelse på sågningen för att det ska synas att pelaren lutar när den är 35cm hög, men det blev helt okej.
Innertaket ska så småningom få en stor mosaik.

Bild
Plattor tycker jag är snyggt, jag har använt vanliga förpackningar som jag klippt till 3x2cm bitar.

Bild
344 plattor... Jag testmålade en sektion i en mörk röd för att få in lite färg, men jag blev inte helt nöjd.
När jag sen sprayade resten av plattorna svarta så tyckte jag det såg väldigt snyggt ut när den nysprayade färgen låg glänsande våt på plattorna, så jag ändrade till det istället och sprayade över de röda.
Svarta plattor med klarlack, typ blankpolerad sten. Det blev väldigt svart, så jag la lite färgtoner på de stora stenarna och stenpelarna istället för att få lite liv i det. Jag tyckte det blev bra!

Bild
Stenpelarna och de stora plattorna har jag använt trälim och fogsand på. 20kg finkornig sand för typ 50kr i bygghandeln, bättre än GW's små burkar för 70kr. :mrgreen:
Jag satte gummiband runt pelarna när jag grusade dem, så att jag fick skarvar. Tanken är att det ska se ut som om pelarna består av flera stenar staplade på varandra.

Bild

Bild
Den stora Avatar-runan ovanpå LED-plattan tror jag ska få samma behandling, blanksvarta plattor runtom.

Bild
Jag tänker mig Ishas runa stort över hela innertaket, det blir nog snyggt med ljuset från plattan upp på den.

Bild

Bild
Kameran vill gärna fokusera på det starka ljuset för att få det skarpt, men då blir resten mörkt.
Det går att urskilja Dire Avengersen på bilden, jag tycker det ser cooolt ut! 8-)

Det som tar längst tid för mig är inte själva byggandet och målandet, det är tänkandet. Jag har en bild i huvudet av hur det ska se ut när det blir klart, men ingen spikad plan hur jag ska ta mig dit.
Jag hoppas jag kan få loss tid till att klura ut lite lösningar och pyssla vidare i veckan som kommer!

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Det är så häftigt!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Häftigt och innovativt bord! Effekten med klarlackat golv blev riktigt bra.

Sprayade du direkt på pappen eller har du grundat/primat den på något sätt först?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Återigen; hobbyister som lägger sin tid på att bygga spelbar terräng får alltid guldstjärna. Och det här blir så jäkla najs kaptenen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Sjukt coolt! Får en att vilja bygga bord.

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Samma sak varje gång jag tittar på dina terräng-byggen. Jag vänder mig mot min hemmabyggda terräng, tittar skarpt och säger "Fy!". Det är liksom inte ens i närheten av samma klass. De högglansiga stenarna blev skitsnygga men spontant skulle jag säga att man vill ha ljusare skarvar mellan stenarna så att man får lite struktur på det hela.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Lottomannen skrev:Det är så häftigt!
Tack! :D
Elevatorlake skrev:Häftigt och innovativt bord! Effekten med klarlackat golv blev riktigt bra.
Sprayade du direkt på pappen eller har du grundat/primat den på något sätt först?
Tack! Jepp, spray direkt på pappen. Både Kyckling Jacob och Mjölkpaketen har en glansig sida, den suger inte åt sig färgen men är ändå inte som sådan plast där färgen inte vill få fäste.
Clas Ohlsons svarta matta färg följt av klarlack på spray från Biltema. Snabbt och enkelt när plattorna väl är på plats!
Ismeno skrev:Återigen; hobbyister som lägger sin tid på att bygga spelbar terräng får alltid guldstjärna. Och det här blir så jäkla najs kaptenen!
Tack! Tusan två guldstjärnor i rad nu, det börjar bli dags att ringa mamma och stolt berätta! :mrgreen: :wub:
leidstedt skrev:Sjukt coolt! Får en att vilja bygga bord.
Tack! Just do it! Bygg!
RUNE skrev:Samma sak varje gång jag tittar på dina terräng-byggen. Jag vänder mig mot min hemmabyggda terräng, tittar skarpt och säger "Fy!". Det är liksom inte ens i närheten av samma klass. De högglansiga stenarna blev skitsnygga men spontant skulle jag säga att man vill ha ljusare skarvar mellan stenarna så att man får lite struktur på det hela.
Tack! Det låter som om du skäller på din terräng... :D
Jag vet vad du menar och tar det som en väldigt stor komplimang, jag har spenderat mycket tid i Lonestars blogg och hoppat mellan inspiration och förtvivlan och där känt mig lycklig och missnöjd samtidigt. Skum känsla.
Ah vid första försöket med rött så var skarvarna svarta efter grundsprayningen.
Efter 40 plattor på den lilla sektionen där jag individuellt målade rött i tre lager för att få bra täckning följt av lite wash och drybrush som vädring, följt av att fixa till skarvarna igen där jag kladdat, så gav jag upp det ambitiösa projektet med olikfärgade skarvar.
Jag skulle kunna måla botten grå och spraya pappen svart innan jag klipper plattor, men då kommer alla kanterna på plattorna att vara pappfärgade...
Jag valde den enkla vägen ut helt enkelt, det kommer att bli 500-600 plattor totalt, spray följt av spray få funka. :D

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Söndag 3e Januari

Lite krasslig i veckan så det blev inte förrän nu på söndagkvällen som huvudet var piggt nog för att fixa det sista.
Nu är stora bottenplattan klar!

Veckans pyssel:

Bild
Jag räknade i början, men gav upp. Fler plattor och mer tid än jag gissat på förhand gick åt! För att få ett hum om skalan: Bitarna är 3x2 cm.

Bild
Ett gäng plattor nästan varje kväll, sakta med säkert

Bild
Klar! Mest nöjd är jag med triangeln i triangeln. Zelda!

Jag målade på precis samma sätt som de andra plattorna, svart spray och sedan klarlack på spray.

Bild

Bild

Bild
Ljuset från plattan blev löjligt starkt nu när allt annat är mörkt, jag kunde inte ens ta en bild med den på utan att gå ner i en vinkel där den inte lös in i kameran.
Jag tror jag behöver någon form av filter att lägga på den för att dämpa skenet, typ ett färgat transparent plast eller något.

Nästa vecka ska jag börja på takplattan till den här bottenplattan!

Skriv svar