Vanilla marines som är bra i närstrid

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Elevatorlake

Vanilla marines som är bra i närstrid

Inlägg av Elevatorlake »

Efter att ha provat både vanguards och assault marines så har jag inte riktigt hittat hem i en poängeffektiv närstridsenhet i space marines codex än. I mitt fall kör jag ultramarines.

Vanguards kan förvisso bli rätt elaka men det blir väldigt fort väldigt mycket poäng för rätt få modeller som fortfarande bara har t4 och 3+ save, dvs de dör snabbt och varje död minskar deras effektivitet märkbart. Jag har även kört vanliga assault marines i både mindre och större enheter (upp till 10) med och utan en chaplain och de tycker jag istället saknar lite bett. Det blir hyfsat med tärningar på chargen men med ws4, s4 och inget ap blir det trots ganska mycket tärningar initialt inte så mycket döda fiender i slutänden. Jag gillar dock verkligen mobiliteten man får med jump packs, störtskön enhet i allt utom då själva närstriden :)

Så vad säger den samlade visheten, vad ska jag satsa på? Jag har kört assault marines ganska rena, dvs en veteran sergeant med power fist eller lightning claws och något special weapon i enheten. Chaplainen körde jag helt ren men kanske ska satsa på en power fist där eller mer lullull i allmänhet eller finns det någon enhet jag inte tänkt på än? Är bikes mer effektiva i närstrid? Jag har inte provat de än, eftersom jag inte har några, men de verkar kanske lite mer för skjutande men det verkar vara en solid allrounder.

Jag är väl kanske lite bortskämd eftersom jag kör grey knights också och det är ju lätt att älska dreadknights som både bokstavligen och bildligt talat är monster i närstrid.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Max

Re: Vanilla marines som är bra i närstrid

Inlägg av Max »

En enhet med commandbikes med en slagsmålschef eller en enhet honorguard är rätt dugliga. Honorguardsen behöver ju dock lite transport, typ en pod, LR eller SR som gör att dom verkligen kommer dit de vill.

Sen beror det ju helt på vad du skall boxa ner i närstrid. Och om det är värt det. Några grejer jag personligen verkligen föredrar att slå sönder över att skjuta dem är skimmers framförallt och fordon generellt. Då kan det funka jättebra med assultmarines eller bikes med meltabomber/fist/bara vanliga krakgrenades. Om du å andra sidan slåss mot saker som är farliga i närstrid kan det kanske bara vara bättre att gå på att skjuta sönder dem. Ha en countercharge enhet och skjut av så mkt du hinner av.

Om man jämför med GK så kommer du aldrig få samma punch. Finns inte riktigt någon DK, en toolad Chaptermaster på bike är nog närmast. Men dina marines kommer aldrig bli monster. Det jag föredrar är isf att köra WS, så att du kan ta en charge, hoppa iväg och boltra, eller charga in, hoppa iväg i motståndarens runda och göra om det. Men då du verkar rätt nöjd med Ultramaines (som också är ett sjukt stabilt chapter) hade jag tittat på det jag förväntar mig möta, och fundera lite på om det är så att det passar bättre att skjuta ut det och jaga svaga saker med små närstridsenheter eller om du vill spela mer all-out assult. Tror det är helt genomförbart, och är förmodligen väldigt roligt, men just spacemarines passar väldigt bra med att ta sönder så mkt dom kan av motståndaren innan de kommer fram och sen vara tillräckligt stabila för att inte bli förstörda när han gör det.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Har lite funderingar på att vara med i en turnering så jag vet inte riktigt vad jag ska möta så det var mer en generell fråga. Ultramarines känns som sagt väldigt stabila men stöter jag på eldar eller tau känns det inte så värt att köra en shoot out, då kan det vara bra att ha något att kasta in i närstrid men då duger å andra sidan vanliga assault marines bra.

Ska kolla in honour guards, de hade jag glömt bort. Tack för tipset!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Wow, honour guards verkar ju vara precs vad jag letade efter! Med power weapons, 2+ Och två attacker i grund är de ju rätt prisvärda, power armour som grey knights bara kan drömma om!

Synd bara att man måste ha en chapter master, det blir rätt mycket poäng i den gruppen, och synd att de inte kan ha jump packs, de är som du säger inte speciellt mobila.

Apocswe

Inlägg av Apocswe »

Vet inte om den turneringen du ska va med på tillåter allies, men om den gör det så kan en BA alliering vara nice.

Libbe, JP
5 scouts
8 DC marines, JP, 1 fist

Totalt under 400 pts.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Apocswe skrev:Vet inte om den turneringen du ska va med på tillåter allies, men om den gör det så kan en BA alliering vara nice.

Libbe, JP
5 scouts
8 DC marines, JP, 1 fist

Totalt under 400 pts.
De tillåter allies så jag har börjat snickra på en lista med grey knight-allies eftersom jag redan har rätt mycket poäng GK. En librarian, 5 terminators och 2 dreadknights ger ju en ansenlig boost i närstrid men frågan är om man inte börjar ramla över åt ost-sidan då :)

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

Har kört en femma assault terminators, med hammare och sköld på allihop, ett tag nu. En av få enheter som aldrig gör mig besviken. Ge dem en Land raider så kommer de i regel alltid fram, och de får något som skjuter hela vägen också.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Boggalogg skrev:Har kört en femma assault terminators, med hammare och sköld på allihop, ett tag nu. En av få enheter som aldrig gör mig besviken. Ge dem en Land raider så kommer de i regel alltid fram, och de får något som skjuter hela vägen också.
I en tidigare match körde jag också en femma hammernators som levererades i en storm raven och de uppträdde väldigt solitt. De verkar pålitliga men med leveranssystem blir det också mycket poäng, de hamnar väl på 4-500 poäng inkl land raider/storm raven vilket är rätt mycket att sänka i en enhet tycker jag.

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Om man kan köra allierade kan jag rekommendera white scars bikes med chapter master. Det som är så smutt är att man kan charga in i närstrid och sen hit and runna ut i slutet på motståndarens turn. Kitta upp med garv guns, veteransergeanter och nåt fräsigt närstridsvapen..

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Tänkte nog prova på honour guards i en drop pod till att börja med och sedan får vi se :)

Skriv svar