Vanguards kan förvisso bli rätt elaka men det blir väldigt fort väldigt mycket poäng för rätt få modeller som fortfarande bara har t4 och 3+ save, dvs de dör snabbt och varje död minskar deras effektivitet märkbart. Jag har även kört vanliga assault marines i både mindre och större enheter (upp till 10) med och utan en chaplain och de tycker jag istället saknar lite bett. Det blir hyfsat med tärningar på chargen men med ws4, s4 och inget ap blir det trots ganska mycket tärningar initialt inte så mycket döda fiender i slutänden. Jag gillar dock verkligen mobiliteten man får med jump packs, störtskön enhet i allt utom då själva närstriden
Så vad säger den samlade visheten, vad ska jag satsa på? Jag har kört assault marines ganska rena, dvs en veteran sergeant med power fist eller lightning claws och något special weapon i enheten. Chaplainen körde jag helt ren men kanske ska satsa på en power fist där eller mer lullull i allmänhet eller finns det någon enhet jag inte tänkt på än? Är bikes mer effektiva i närstrid? Jag har inte provat de än, eftersom jag inte har några, men de verkar kanske lite mer för skjutande men det verkar vara en solid allrounder.
Jag är väl kanske lite bortskämd eftersom jag kör grey knights också och det är ju lätt att älska dreadknights som både bokstavligen och bildligt talat är monster i närstrid.