DefCon 2014 - Info

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Gonka Koff

Re: DefCon 2014 - Info

Inlägg av Gonka Koff »

Flogger skrev:
Gonka Koff skrev:Nu börjar jag redan längta! En liten fråga om kompjusteringen, kan resultatet justeras så att det går under 0 respektive över 12 när kompdiffen läggs på respektive dras av?

Jag hoppas det! :D
Whääää :? :o :shock: !!!
Jag och Peter tycker likadant om nåt? Fan, Nåt är inte som det ska vara. Ska nog skissa på en komp-4 eldar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

jag tog mig för en gångs skull tid att faktiskt läsa missions och ser ett par problem som jag verkligen inte gillar.

Mission 1 = 7objectives! Dvs. om man inte spelar med allies eller IG så kan man inte vinna med max då en unit bara kan hålla ett objective och i standard FOC är 6 troops max. Det är svårt nog att kunna vinna med 12-0 då det i princip betyder att man måste wipa motståndaren och inte tappa några scoring alls själv. Tycker det är tråkigt om allies skulle bli ett måste :(

Mission 2 = 13vp runda 5. Lite samma sak här. Om jag nu skulle lyckas hålla mitten och plocka poäng varje runda på "Timed objective" så kan jag inte vinna med max om matchen tar slut runda 5. Det är klart att matcher kan sluta runda 5 eller ännu tidigare pga ont om tid, men det borde åtminstone ligga i teorin att alla matcher bör spelas 5 rundor och att det ska vara möjligt att vinna med 12-0 även fast någon slog 1-2 på tärningen för om det fortsätter.

Mission 3 och 5 = Deepande objectives och Kill points. Dels känns det lite tråkigt att båda uppdragen med deepande objectives har kill points men det är också tråkigt för att kombinationen premierar gunlines (något som verkligen inte behöver buffas).

Mission 4 = samma som 2an fast värre! Här är det max 11vp i runda 5 och det förutsatt att du lyckats ställa dig på alla 3 objectives och stå där resten av matchen. Det är klart att det ska vara svårt att vinna stort, men det ska iaf vara möjligt!

Mission 6. Gillart! Fortfarande inget fan av en massa objectives men detta är ett mission som är svårt men inte omöjligt. :)

Sen kan jag väl säga att det känns lite 5th ed. med en massa kill points uppdrag och känns bara som att det gynnar de regerande codexarna än mer. Jag skulle gärna se mer som kräver Tau och Eldar att röra sig frammåt (vilket är bra med timed objectives och mer värda objectives på andra sidan bordet) och mindre av sånt som tillåter dem att bara stå still och skjuta. Men men, nu har jag gnällt färdigt för den här natten och ser i vilket fall som fram emot turneringen, om jag nu kan vara med :)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Anser också att det är lite väl många objektiv i de flesta uppdrag ffa när man inte har fast reacon eller heavy metal. Tycker det är bäst att hålla sig till mellan 3-5 objektiv som man har i regelboken eller som mest 6 stycken men då måste fast eller heavy också scora. Annars missgynnas flera arméer som inte kan köpa fler än 6 scoring units alldeles för mycket. Jag tror missions 1 och 6 borde ha 2 mindre objektiv altermativt 1 mindre och lägga till heavy metal och fast reacon. Annars tycker jag uppdragen känns varierade och roliga.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycket det är askul att se en turnering där det faktiskt handlar om många objektiv! 7 objektiv gör ju allt roligare, alla arméer kan ha 7 scoring enheter (vissa måste dock alliera) så tycker det är udda och spännande att se sådana missions :)

Gillar att fast och heavy inte är scoring i något, det gör det lita udda från de andra senaste turneringarna vi varit på.

3-5 objektiv är generellt ganska få tycker jag, 5-6 är mer lagom.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Lite eller många objektiv gör ingen skillnad när man vet detta innan man skickar in listan.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Desertlord skrev:Lite eller många objektiv gör ingen skillnad när man vet detta innan man skickar in listan.

Absolut!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Tja det är ju gnaksa fördelaktigt för vissa arméer att ha mongomånga objektiv (SM, IG och Nids come to mind) och det är lite tråkigt när inte alla arméer kan slåss på lika villkor. Så mitt mål är bara att lyfta upp min åsikt sen om arrangär vill lyssna eller inte är upp till denne. Men jag anser att man inte bör ha missions som gör spelet mer obalanserat än vad det redan är. Men som jag sa annars anser jag att missionsen är överlag ganska bra.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:Tja det är ju gnaksa fördelaktigt för vissa arméer att ha mongomånga objektiv (SM, IG och Nids come to mind) och det är lite tråkigt när inte alla arméer kan slåss på lika villkor. Så mitt mål är bara att lyfta upp min åsikt sen om arrangär vill lyssna eller inte är upp till denne. Men jag anser att man inte bör ha missions som gör spelet mer obalanserat än vad det redan är. Men som jag sa annars anser jag att missionsen är överlag ganska bra.

7 objektiv gör verkligen inte spelet mer obalanserat än t.ex. kill points gör.

Enochia

Inlägg av Enochia »

En liten fråga till turneringsarrangören.
Skulle ni acceptera tyranid warriors som count as pyrovorer? Har ingen lust att lägga ut 900 på något som bara används en gång, samt finns det någon vänlig själ som kan låna ut en mycetic Spore att frakta in sagda pyrovorer?
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Rätt många arméer har inte 7 scoring units utan att tvignas att köra med allies. Om det sen krävs att man nästan måste hålla alla de objektiven för att få max poäng gör det att flertalet arméer helt enkelt inte har möjlighet att få max poäng. Att det skall vara svårt är sin tur men omöjligt är ganska tråkigt. Sen att vissa specifika arméer kan gödsla med scoring (DA och IG) gör ju att dessa arméer har en otrolig fördel jämtemot arméer som inte kan det. Dessutom kanske man inte vill trycka in en massa scoring i sin armé. Min åsikt är att det blir roligare och mer varierat om man inte tvignas spela vissa arméer eller med max scoing. (Att ha mycket scoring är bra ändå) Dessa missions kommer endast gå ut på att slå ut varandras scoring. Jag anser att spelet är roligare och mer taktiskt med runt 3-5 objektiv och det kan vara nog så svårt att hålla alla dem.

Skriv svar