Gentlemen's Achievements I

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
Serpent

Re: Gentlemen's Achievements I

Inlägg av Serpent »

Jag spelar vargar, Night Lords, Guard eller Systrar. Tre av fyra arméer använder sig till stor del av transporter. Det är inte Guardsen, om vi säger så.

Och säga vad man vill, men jag tycker att Rhinos är bra, precis lagom snabba och lagom livskraftiga. 12 tum är bra fart. Vill man åka snabbare, finns det ju andra alternativ. Om vägar: att möta BA som susar iväg 24" med sina %¤#& idiotbilar kommer antagligen att vara sjukligt frustrerande. Och helt omöjligt i missions där man ska hålla objektiv... (För vägar ger ytterligare 6" förflyttning, eller hur?)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Serpent skrev:Om vägar: att möta BA som susar iväg 24" med sina %¤#& idiotbilar kommer antagligen att vara sjukligt frustrerande. Och helt omöjligt i missions där man ska hålla objektiv... (För vägar ger ytterligare 6" förflyttning, eller hur?)
Det är upp till 6" endast när man kör cruising speed. Går alltså inte att få någon bonus movement på flat out och dina vanliga rhinos är nu lika snabba som BAs.

Skillnaden blir att man med fast kan köra och skjuta ett vapen 6" längre. Hur pass fördelakigt det blir i praktiken ska speltestas, men med tanke på hur exponerad man blir ute på 'gatan' och den extra biten man får köra (eftersom hela förflyttningen måste vara på vägen) är det mindre än man kan tro.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

"Problemet" är att Land Raiders, Trukkar och Battle Wagons får löjligt långa charge ranges när man använder vägar. (Battle Wagons med Meganobs får en maximal charge range på 18+3+6+6=33")

Men det är väldigt sällan man (iaf häromkring) spelar med vägar så det kan ju bli en roligt tvist och tvingar en till att tänka om en del.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Fast i regelboken står det väl att man inte får hoppa ut om man kört över 12", eller?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Man kan hoppa ut om man kört "cruising speed" vilket i normala fall är 12", men på en väg utökas det till 18.

Hur många tum man kört är inte relevant i 5th edition, allt handlar om kört combat speed, cruising speed eller flat out.

(PS. glömde lägga till en tum för red paint job, så maximal charge range är 34", varav 19" måste ske på en väg)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seth
Kontakt:

Inlägg av Seth »

Efter att ha läst igenom alla relevanta sidor en gång till visar det sig att man faktiskt får köra 6" mer på sitt 'flat out'. I paragrafen för fast vehicles står det även angivet i tum vad ett 'flat out' är.

RAW inte är riktigt 100 här, gäller t ex regeln om disembark bara fast vehicles eftersom det bara är för dem som det finns specificerat i tum vad som gäller? De blir isof plötsligt sämre än vanliga vehicles på vägar.

Jag tycker att man kan köra en husregel på ett av följande sätt;

1. Ingen får disembarka över 12" (13" rpj) efter att ha kört på väg.
2. Alla får disembarka upp till 18" (19" rpj) efter att ha kört på väg.

eller ett tredje, roligare men med eget hittepå, alternativ som jag lutar åt just för denna turnering;
3. Alla får disembarka upp till 18" (19" rpj) men om fordonet kört mer än 12" (13") måste alla modeller ta ett dangerous terrain test.

dvs liknande reglerna för stormkråkan

Säg vad ni tycker så stoppar jag ner det i turnerings FAQn :)

Jochen

Inlägg av Jochen »

Jag tycker ni ska köra på det som känns tuffast. Vad spelar det för roll om någon kommer glidandes längs med vägen överkomligt snabbt? Vägen är inte hemlig, låt bli att stå på andra sidan och vänta på dem.
On a sidenote, turneringen vinns inte av att vinna matcher så vem bryr sig? ;)
Be a gentleman, drive on the road.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Styranimon

Inlägg av Styranimon »

Hur många är det som har anmält sig, och hur många är det som får plats? :)
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Jag, som glömde bankdosan hemma och hade tänkt betala under dagen, undrar om det går att pynta till kvällen och ändå räknas som anmäld i tid..?

Och som ovan - hur många är det anmälda? Det låter som ett kalasarrangemang, skulle vara synd om man missade det pga sen anmälan men också om det är få som kommer... :(

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Hoho! Anmäld!

Nu ska jag bara ha lite listångest i någon vecka om huruvida det blir kavalleri eller en stoooor burk som åker norrut.

Skriv svar