Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin

Dark Eldar

Inlägg av Jocke Rapp »

Tråd för diskussion om kompen.

Simon Talltorp

Re: Dark Eldar

Inlägg av Simon Talltorp »

utan att nämna några namn så kom det fram en liten taktik på BSK som jag inte kände till, den bygger på att man hade tre IC med minus i Leadership lika många som man har under templaten och därefter slår man ett pinningtest. när alla dessa joinar samma enhet och skjuter simultant istället för en och en så har man en effektiv PBS som pinnar istället för tvingar folk att fly. Inte lika effektivt men fortfarande väldigt bra. tycker att det borde finnas något som stoppar upp denna kombo lite hyffsat iallafall...

Och för att klargöra så skulle jag inte ha behövt råka ut för det då jag hade gazzy som inte ännu hade waghat. hade jag gjort det hade jag blivit fearless och rundan efter asssaultat skiten ur halva hans arme. det är lätt att vara efterklok... jag är inte bitter... eller? :-)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Det bästa är att det inte ens är solklart att Haemonculi kan köpa Terrorfex...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag har alltid spelat det som att de bara kan köpa Haemonculi Only-wargear, skyller på copy paste-fel att det står som det gör i mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Vill inte förstöra för Michael, men jag tror att vår DE lista på BSK var lite fel kompad.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Det man skulle kunna göra för att komma åt den lista om man vill, är att lägga in eskalerande minus på Dark Lances bland troops, samt att kanske ge minus för DL i HQ-retinue.

Har lite andra tankar om DE kompen, borde skriva ner med någon gång, bland annat måste man göra något åt Raiders som känns för hårt kompade med tanke på hur lätt de går sönder.

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

-3, -5 för en orktruck med fast skimmer känns helt okej tycker jag, skillnaden är ju givetvis vad som sitter i men jag har svårt att se att den inte är värd ett sämre i komp än en trukk.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Skillnaden är iofs att det ofta inte gör ont alls, eller rent av är en fördel, att få sin Trukk utskjuten.
Sen har Raidern ett fullständigt överlägset vapen, så jag tror nog ändå att lite mer minus än en Trukk är lagom.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Har äntligen tagit mig i kragen och skrivit ner lite tankar om DE-mallen.

Wych Lord borde ge +, en Wych Cult är sämre än en vanlig DE-lista.

-13 för en bra utrustad Lord (Drugs, Shadow Field, Agoniser/Punisher) känns lite väl saftigt.
Det som nog borde ge mindre minus är droger och vapen, fältet ligger bra där det ligger tror jag.

Retinue borde kanske ha -2 för varje Dark Lance. Borde verkligen Splinter Cannon ge minus?

Warriors / Raider Squad

Jag skulle nog hellre se -1 på DL och inga minus på andra vapen för att sedan lägga in ett eskalerande minus på hur många DL man har i Troops.

Till exempel

-1 DL 5-6
-2 DL 7-8
-3 DL 9-10
-4 DL 11+

Minusen på Raiders känns för stora, de går sönder för lätt och det man transporterar i dem dör sedan eller blir pinned.

-3 för varje kanske är ok, men eskaleringen bör komma senare, på Raider 5 eller 6

Argos

Inlägg av Argos »

Jag håller med MC på alla punkter.

Skriv svar