Magnetisering

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
lurräven

Magnetisering

Inlägg av lurräven »

Jag har sökt runt lite och även om jag hittat en del nyttigt efter googlande så är det alltid skönt att höra first-person hur folk gör.

Fråga 1: är det magnet mot magnet som gäller i alla lägen? Eller vill man köra tunn metalskiva (isåfall vad och var hittar man det) mot magnet?
Fråga 2: vad vill man ha för storlek för att kunna byta armar på space marines? Om man bara vill kunna byta exempelvis flamer till melta, men behålla armar och händer?
Fråga 3: för att byta armar på terminators, behöver man större magnet än till vanliga marines?
Fråga 4: backpack till jumppack? Är det möjligt att magneta så man kan ha exempelvis http://www.maxmini.eu/store/index.php?m ... cts_id=157 ?
Fråga 5: räcker det med borr och superlim för att fästa magneter och vad ska man för styrka för att det ska hålla när man håller magneterna nära varandra?

Emanuel

Re: Magnetisering

Inlägg av Emanuel »

Har precis magneticerat halva min arme. Här är mina iakttagelser. Gäller för marines eller grey knights för att vara precis.

2x1 mm runda magneter vid handlederna funkar bra. För hela armar tyckte jag att det blev klent och tog 3x1 mm ist.

Verktyg i icke järn/stål underlättar arbetet.

Använde i huvudsak GW´s superglue liquid. Några magneter släppte när jag washade figurerna lite för hårt sen. (eftersom mitt gw lim torkat ihop en kväll panikletade jag efter nått nytt och hittade på okmacken, OK´s superlim; billigt och har funkat mycket bra hittills speciellt på metall figurer där gw´s lim suger)

När jag bytte hillebarderna på mina gamla gk marines i metall tyckte jag det var svårt att få tajta och bra hål (beror väl på borrutrustning, körde med min gamla multimaskin med "tandläkartillsats") Hur som Fyllde jag de lite för stora hålen med superset-lim och gjöt fast magneterna.

Hoppas det hjälper på vägen.
Allt som kan döda en Grey Knight måste vara brutet.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

1. Magnet mot magnet är starkare, magnet mot platta billigare.
2. Jag kör på internationella magneter så 1/8" x 1/32" (~3.2mm x ~0.8mm) funkar fint för vanliga marine-armar. För tyngre vapen kör jag på 1/16" (~1.6mm) tjocklek istället.
3. Terminators ger jag 3/16" x 1/16" (~4.8mm x ~1.6mm)
4. Det är inga problem, men jag rekomenderar att man även pinnar jump-/backpacks så att de inte får för sig att snurra runt om man bara har en enda magnet.
5. Borr och superlim räcker. Ibland lossnar det, speciellt om man har väldigt starka magneter eller har limmat mot resin, men iom att man ändå alltid döljer magneten är det bara att försiktigt limma tillbaka utan att spilla på målningen.
Kör man på jänkar-magneter bör man verkligen införskaffa en 3.2mm- samt en 4.8mm-borr.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

frigobben

Inlägg av frigobben »

2. För melta/plasma/flamer sätter jag en 1.6mm-magnet i högerhanden, samt en i vapnet, och så att vapnet vilar i vänsterhanden. Funkar ypperligt.

Jag köpte några magneter som hette Blue Demon från USA, via MiniWarGaming, men det verkar som att de är svåra att få tag på. Vet inte om Blue Demon har konkat... Någon som vet var man köper magneter i tum-storlekar?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

frigobben skrev:Någon som vet var man köper magneter i tum-storlekar?
Jag köpte här senast: http://myworld.ebay.com/zigmag416.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

frigobben

Inlägg av frigobben »

Wow, tack så mycket! Som jag har letat. Det verkar ju riktigt billigt dessutom. Sedan åker man väl på moms och tull och liknande, men ändå! Eller kan man lyckas att slippa tull för tillräckligt små belopp?

Ledsen igen för min försening på söndagen GothCon. Har fortfarande dåligt samvete...

/ G

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Tack!

Då köper jag nog: http://www.ebay.com/itm/13-pc-Titanium- ... 19cf9c1d79 Och hoppas att de funkar med en GW-borr.

Vilken storlek på magnet vill man ha får backpacks/jumppacks?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Man riskerar att åka på moms+tull oavsett belopp, men oftast går så små paket igenom.

Ah, var det du som var den sovande tyraniden? Vi fick ju spela till slut så det var helt okej för mig. :)
Däremot insåg jag ett par dagar efter att dina gaunts nere i hörnet antagligen hade överlevt iom att min karaktär "fuskade" och hoppade 12" i tur 5 eller när det nu var iom att jag helt hade glömt bort att alla karaktärer var långsamma på GothCon.

GW-borren klarar upp till 3.2mm med lite våld. Därefter kan man komplettera med handkraft på 4.8mm så länge man inte borrar i metall. Jag köpte ett borrset på clas ohlsson för typ 70:- eller så som innehåller en 3.2mm- och en 4.8mm-metallborr, samt även 1-2mm att borra ur pipor med.

Jag kör på samma storlek för jump packs som för marine-armar. De tjockare om det är stora jump packs (vilket maxmini är) och smalare till vanliga backpacks.

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Tack! Hjälper jättemycket!

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Köpt lite borrar och magneter från det tipsade stället. Jag börjar bli beroende nu!

Skriv svar