Fråge-bump.Seregon skrev:En helt annan sak: Behöver jag släpa med mig hela Imperial Armour Apocalypse - Second Edition, eller räcker det med att jag har med en utskriven sida av modellen jag tänkt spela med?
GothCon regelfrågor
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: GothCon regelfrågor
Det räcker att man har reglerna för de modeller man spelar med utskrivna.
Alexander Merinen
Det börjar bli väldigt rörigt att hålla koll på vad som är svar från arrangörer och vad som är meningslöst diskuterande. Skulle någon vänlig person kunna sammanfatta de officiella svaren?
Om snabba och rökta bilar får cover från hiveguard för att de bara struntar i wounds, innebär det att Dark Eldar inte kan använda sina flickerfield iom att invulnerable saves bara fungerar mot wounds och inte mot damage results i RAW?
fjugin skrev:Det börjar bli väldigt rörigt att hålla koll på vad som är svar från arrangörer och vad som är meningslöst diskuterande. Skulle någon vänlig person kunna sammanfatta de officiella svaren?
Mortarion skrev:Nej, enheten kan inte flytta snabbt. Alla modeller i enheten flyttar som den långsammaste. Att man kan lämna en enhet utan att den räknas som moving är ett uttryckligt undanttag i reglerna.egge skrev:Men om karaktären går ut ur enheten så kan enheten flytta snabbt? Precis som att enheten inte rört sig om karaktären går ur.
Ja. Enligt reglerna i codexen finns det inget som hindrar det. Det som står i FAQ:n har inget som helst regelstöd i codexen utan är en helt ny regel. Den gäller enbart wounds, vilket fordon inte kan få. Så för fordon gäller fortfarande vad som står i codexen.Sedan vill jag ha lite bump för min första fråga överst. Får smokade fordon cover mot hive guards?
Hylander skrev:Ja.Fenris skrev:Över till en annan intressant fråga, kan enheter som har lagt sig ner pinnade eller valfritt, eller enheter som inte är i coherrency hålla objektiv?
Nej.och hur är det med flyende enheter, kan DE hålla objektiv?
Hylander skrev:Skall kolla.Hawk skrev:Får jag göra go to ground med en enhet om jag turbo boostar in med en karraktär?
/H
Detta är alla raka svar av de som är arrangörer. Hoppas den hjälpte
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Q: Can I take a flickerfield save against becomingSeregon skrev:Om snabba och rökta bilar får cover från hiveguard för att de bara struntar i wounds, innebär det att Dark Eldar inte kan använda sina flickerfield iom att invulnerable saves bara fungerar mot wounds och inte mot damage results i RAW?
immobilised from a Dangerous Terrain test? (p63)
A: No. The save from a flickerfield can only be taken
against glancing and penetrating hits.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Har systrarna samma sorts faq?Yautja skrev:Q: Can I take a flickerfield save against becomingSeregon skrev:Om snabba och rökta bilar får cover från hiveguard för att de bara struntar i wounds, innebär det att Dark Eldar inte kan använda sina flickerfield iom att invulnerable saves bara fungerar mot wounds och inte mot damage results i RAW?
immobilised from a Dangerous Terrain test? (p63)
A: No. The save from a flickerfield can only be taken
against glancing and penetrating hits.
Eller ett ännu bättre fall. Om en BA libby kastar shield och har en rhino och en femma scouts i det öppna och inom 6" och hive guard skjuter, då får rhinon cover men inte scoutsen?
Angående att tolka annorlunda än domarna tyker inte jag man skall göra det. Det finns områden där arrangörer säger "Vi kör på grundboken men om ni vill köra ETC-skogar är det ok men vid bråk är det regelboken so gäller." och då tycker jag man till och med kan försöka propsa på sina favoritregler rätt hårt.
Snabba karaktärer dock är en annan sak. Mina Shrikes med Prime är t ex kompad i kompmallen efter att man få gå snabbt ut ur enheter (jag tror ingen annan spelar med denna kombo i Sverige så jag vill hävda att kompen på Shrikes är starkt påverkad utav mina tvivelaktiga prestationer på turneringar) och så förväntar jag mig att kompgruppen på gothCon bedömer efter att dom verkligen är helt värdelösa för sina 55 poäng st. När jag nu får komp efter 440 bortslösade poäng och inte "rätt kass enhet" tycker jag det är fel att spela efter att man får ha snabba karaktärer.
Jag kommer göra så här: Jag kommer spela efter att ha slöa karaktärer om inte motståndaren säger annat. Föreslår motståndaren att vi skall ha snabba enheter kommer jag påpeka att jag fått massa mer i komp för att mina Shrikes är mycket sämre nu. Om motståndaren då säger att han skiter i det kommer jag fråga igen och vill han verkligen det går jag med på det och kommer ta fördelen och ta det som en sportsmanship grej för att vara snäll mot motståndarens preferenser.
Jag gillar dock inte att ignorera arrangörernas åsikter. För mig är det rätt illa så jag kommer föredra att använda arrangörernas regler för jag förväntar mig att komp sätts efter det.
Jag likställer det med att jag officiellt säger att ETC-skogar skall gälla på RydCon och att jag har satt upp terräng med detta i åtanke och att någon sedan kör enligt regelboken vilket sabbar den balans jag har valt att ha på borden. Jag tycker det är dålig stil, särskilt om det är någon mer turneringserfaren som kommer med förslaget att ignorera turneringens regler. På samma sätt skall man inte kunna komma överens att skippa DOW uppdraget och köra ett annat under en match.
Snabba karaktärer dock är en annan sak. Mina Shrikes med Prime är t ex kompad i kompmallen efter att man få gå snabbt ut ur enheter (jag tror ingen annan spelar med denna kombo i Sverige så jag vill hävda att kompen på Shrikes är starkt påverkad utav mina tvivelaktiga prestationer på turneringar) och så förväntar jag mig att kompgruppen på gothCon bedömer efter att dom verkligen är helt värdelösa för sina 55 poäng st. När jag nu får komp efter 440 bortslösade poäng och inte "rätt kass enhet" tycker jag det är fel att spela efter att man får ha snabba karaktärer.
Jag kommer göra så här: Jag kommer spela efter att ha slöa karaktärer om inte motståndaren säger annat. Föreslår motståndaren att vi skall ha snabba enheter kommer jag påpeka att jag fått massa mer i komp för att mina Shrikes är mycket sämre nu. Om motståndaren då säger att han skiter i det kommer jag fråga igen och vill han verkligen det går jag med på det och kommer ta fördelen och ta det som en sportsmanship grej för att vara snäll mot motståndarens preferenser.
Jag gillar dock inte att ignorera arrangörernas åsikter. För mig är det rätt illa så jag kommer föredra att använda arrangörernas regler för jag förväntar mig att komp sätts efter det.
Jag likställer det med att jag officiellt säger att ETC-skogar skall gälla på RydCon och att jag har satt upp terräng med detta i åtanke och att någon sedan kör enligt regelboken vilket sabbar den balans jag har valt att ha på borden. Jag tycker det är dålig stil, särskilt om det är någon mer turneringserfaren som kommer med förslaget att ignorera turneringens regler. På samma sätt skall man inte kunna komma överens att skippa DOW uppdraget och köra ett annat under en match.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag hoppas att kompbedömmarna tar hänsyn till denna ruling angående snabba karraktärer i sin kompbedömning. Känns lite bittert att ha utgått från en sak (vilket är förstås mitt eget fel och jag skyller verkligen inte på någon), men får spela det på ett annat sätt.
/H
/H