GothCon regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

Användarvisningsbild
Hylander

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av Hylander »

Jag hoppas att vi nu har klargjort vad som kommer gälla på GC. Vidare postningar med wall of text (Ja, Egge det är en passning till dig. Jag tycker om dig med men vi behöver inte vara ense om allt ;) ) kommer inte medföra att vi ändrar på det. Till nästa GC kommer inte detta längre vara ett problem på grund av nya regler. Fast, som de nördar vi är, kommer det säkerligen upp nya regeltolkningar som vi kan raljera om.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Hawk skrev:Får jag göra go to ground med en enhet om jag turbo boostar in med en karraktär?

/H
Skall kolla.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Hylander skrev:Jag hoppas att vi nu har klargjort vad som kommer gälla på GC. Vidare postningar med wall of text (Ja, Egge det är en passning till dig. Jag tycker om dig med men vi behöver inte vara ense om allt ;) ) kommer inte medföra att vi ändrar på det. Till nästa GC kommer inte detta längre vara ett problem på grund av nya regler. Fast, som de nördar vi är, kommer det säkerligen upp nya regeltolkningar som vi kan raljera om.
Tror du?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Röde skrev:
Hylander skrev:Jag hoppas att vi nu har klargjort vad som kommer gälla på GC. Vidare postningar med wall of text (Ja, Egge det är en passning till dig. Jag tycker om dig med men vi behöver inte vara ense om allt ;) ) kommer inte medföra att vi ändrar på det. Till nästa GC kommer inte detta längre vara ett problem på grund av nya regler. Fast, som de nördar vi är, kommer det säkerligen upp nya regeltolkningar som vi kan raljera om.
Tror du?
Ja skulle jag säga "vet" så ger jag ju mig själv epitetet dum... (Se tagline nedan)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tror att det finns en massa frågor som behöver besvaras om man skall spela med tolkningen att karaktärer inte får flytta från en enhet med sin egen hastighet. Bland annat dessa godingar:

1) En enhet till fots har en modell i diff och en joinad bikekaraktär (som inte står i diff). Enheten står stilla i sin movement. Hur skall då karaktären flytta därifrån? slå 2d6?, 3d6?, köra 6"? eller köra 12"?

2) En bikeenhet är joinad av en karaktär till fots. Endast karaktären står i diff. Karaktären lämnar bikeenheten. -EDIT: hur långt får då bikersarna åka?

3) En enhet joinad av en karaktär (alla till fots) Karaktären lämnar enheten och går in i en skog. Enheten promenerar vidare på fältet. Hur långt får enheten respektive karaktären gå?

EDIT, kom på en till:

4) En enhet till fots har en karaktär med jump pack. Alla står på ett fält utanför en skog. Karaktären lämnar enheten genom att hoppa in i skogen. -hur långt får han hoppa? -hur långt får enheten promenera på fältet?
Senast redigerad av 3 Gonka Koff, redigerad totalt 23 gång.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jocke Rapp
Site Admin

GothCon regelfrågor

Inlägg av Jocke Rapp »

Tack Gonka. Jag är mycket spänd på svaren.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Om man nu ska hårddra "alla går kortast" så bör det bli:

1. Högsta av 2d6
2. Nu är jag inte jättehaj på bikes, men de får väl åka fulla 12" men karaktären tar ett dangerous terrain?
3. Som 1.
4. Som 1.

Allting ovan bara belyser att det är en jätteskum ruling att inte låta karaktären hoppa snabbt med allt vad det innebär.

Edit: Rättade ett fel
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 23 gånger.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Heja Gonka!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Korrigerade en fråga, men frågan kvarstår.
Gonka Koff skrev:2) En bikeenhet är joinad av en karaktär till fots. Endast karaktären står i diff. Karaktären lämnar bikeenheten. -får då bikesen bära sina cyklar 2d6 eller köra 12"?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

speedfreek skrev:Korrigerade en fråga, men frågan kvarstår.
Gonka Koff skrev:2) En bikeenhet är joinad av en karaktär till fots. Endast karaktären står i diff. Karaktären lämnar bikeenheten. -får då bikesen bära sina cyklar 2d6 eller köra 12"?
Vaddå? vad är det för fel med med 3d6?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar