GothCon regelfrågor
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
Re: GothCon regelfrågor
Jag kan se diskussionen angående snabba karaktärer - jag tycker det är löjligt uppenbart att karaktärers förflyttning inte skall påverka enhetens o s v - men jag kan förstå den. Men i regelboken står det att en enhet inte räknas som att ha flyttat om karaktären flyttar ut. Jag förstår verkligen inte hur den diskussionen kan uppstå. Om en enhet inte räknas som att ha flyttat när karaktären går ut ur enheten så skall karaktärens förflyttning plötsligt påverka om enheten vill flytta också! För mig är detta ingen logik alls.
Men tack, Nordlund, det är skönt att veta att mina motstånadre antagligen inte anser att jag spelat fel.
Om då en karaktär påverkar en enhets förflyttning. Får man då inte hoppa med jump packs in i enheter? Jag vet att man inte påverkar enhetens förflyttning om man hoppar in och enehten inte rört sig för det står det specifikt men om enheten har flyttat så får karaktären alltså inte flytta mer än 6" för att annars har inte karaktär+enhet rört sig som den långsammaste modellen?
Om en karaktär är med i en enhet som är slow and purposful så måste han alltså slå diff för att komma ut ur enheten? Finns det någon som någonsin spelat så?
För mig är det uppenbart att det är tänkt att gå in i enheter skall ha samma restriktioner som att gå ur. För mig är det lika givet att enheter inte påverkas av karaktärer som går ut och in för de räknas till och med som stillastående om karaktären går in och ut.
Ursäkta min upprördhet men jag kan inte förstå motivationen att officiellt ändra hur det skall spelas till GothCon 2012 när jag inte tror att någon spelat så tidigare förrän diskussionen kom upp. 5:e är snart slut. Måste vi ändra detta nu?
Men tack, Nordlund, det är skönt att veta att mina motstånadre antagligen inte anser att jag spelat fel.
Om då en karaktär påverkar en enhets förflyttning. Får man då inte hoppa med jump packs in i enheter? Jag vet att man inte påverkar enhetens förflyttning om man hoppar in och enehten inte rört sig för det står det specifikt men om enheten har flyttat så får karaktären alltså inte flytta mer än 6" för att annars har inte karaktär+enhet rört sig som den långsammaste modellen?
Om en karaktär är med i en enhet som är slow and purposful så måste han alltså slå diff för att komma ut ur enheten? Finns det någon som någonsin spelat så?
För mig är det uppenbart att det är tänkt att gå in i enheter skall ha samma restriktioner som att gå ur. För mig är det lika givet att enheter inte påverkas av karaktärer som går ut och in för de räknas till och med som stillastående om karaktären går in och ut.
Ursäkta min upprördhet men jag kan inte förstå motivationen att officiellt ändra hur det skall spelas till GothCon 2012 när jag inte tror att någon spelat så tidigare förrän diskussionen kom upp. 5:e är snart slut. Måste vi ändra detta nu?
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 22 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag är helt på egges sida i denna frågan. Varför börja ändra på massa saker som folk alltid spelat med när det är så lite kvar på 5:th?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
patrik thoren
Jag håller helt med!
Håller med ovanstående! Praxis före dåligt/otydligt skrivna regler
/H
/H
Håller helt med!
Förstår inte varför vi ska ändra detta,
/D
Förstår inte varför vi ska ändra detta,
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
jag håller inte med, men det kanske är för att jag inte spelade mer än några enstaka matcher i fjärde och dess "jag annonserar nu att jag tänker gå med i den här enheten"-spel.
att det står att enheter som stått still när en karaktär har lämnat är bara ett regelförtydligande, inte ett avsteg. däremot är det ett avsteg från reglerna när en karaktär går in i en enhet som står still.
när man ska skjuta så kollar man om enheten har gått först för att se vilka vapen man får skjuta med. om en karaktär då har lämnat enheten är han inte längre med enheten och kan därför inte påverka den. karaktären påverkas givetvis av terräng och liknande även om han själv inte rör vid sådan när han försöker lämna. om han däremot försöker gå med så påverkas han absolut inte av terräng eller långsammaste gubbe förutom sig själv. skulle en karaktär förflytta sig till en bättre position inom sin egen enhet, helt utan avsikt att lämna enheten, men råkar dö på dangerous terrain eller liknande så är han i slutet av förflyttningsfasen inte längre med i enheten och de kan skjuta heavy weapons/rapid fire på long range.
jag förstår inte argumentet att sjätte kommer snart så därför kan vi inte ändra oss när vi kommit på att vi spelat fel. det är inte direkt svårt att ändra sitt beteende på den här punkten. det finns inget definitivt datum på när sjätte släpps och även då hade detta kunnat flyttas fram, tänk bara på chinese demoracy och duke nukem.
att det står att enheter som stått still när en karaktär har lämnat är bara ett regelförtydligande, inte ett avsteg. däremot är det ett avsteg från reglerna när en karaktär går in i en enhet som står still.
när man ska skjuta så kollar man om enheten har gått först för att se vilka vapen man får skjuta med. om en karaktär då har lämnat enheten är han inte längre med enheten och kan därför inte påverka den. karaktären påverkas givetvis av terräng och liknande även om han själv inte rör vid sådan när han försöker lämna. om han däremot försöker gå med så påverkas han absolut inte av terräng eller långsammaste gubbe förutom sig själv. skulle en karaktär förflytta sig till en bättre position inom sin egen enhet, helt utan avsikt att lämna enheten, men råkar dö på dangerous terrain eller liknande så är han i slutet av förflyttningsfasen inte längre med i enheten och de kan skjuta heavy weapons/rapid fire på long range.
jag förstår inte argumentet att sjätte kommer snart så därför kan vi inte ändra oss när vi kommit på att vi spelat fel. det är inte direkt svårt att ändra sitt beteende på den här punkten. det finns inget definitivt datum på när sjätte släpps och även då hade detta kunnat flyttas fram, tänk bara på chinese demoracy och duke nukem.
Ja' än't bittä'!
Hur motiverar du att man får gå in i en enhet som har rört sig endast 6" med en karaktär som går snabbt?Halvar skrev:jag håller inte med, men det kanske är för att jag inte spelade mer än några enstaka matcher i fjärde och dess "jag annonserar nu att jag tänker gå med i den här enheten"-spel.
Jag är väldigt tveksam att GW tänkt sig olika regler för hur man går med och ur enheter.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
varför skulle man inte få det? karaktären är en enhet, den går som sin långsammaste medlem. enheten är en annan enhet, den går som sin långsammaste medlem. sen, mellan förflyttningsfasen och skjutningsfasen (fast fortfarande i end of movementdelen, inte start of shooting) så blir de en och samma enhet. då är förflyttningen redan klar och kan inte göras om eller justeras, lika lite som man kan förflytta om en enhet för att dess tänkta assaultmål dog i början av shooting.
Ja' än't bittä'!
Får jag göra go to ground med en enhet om jag turbo boostar in med en karraktär?
/H
/H