GothCon regelfrågor

Påsk, Göteborg

Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas

egge

GothCon regelfrågor

Inlägg av egge »

Tänkte vi kanske kan samla lite regelfrågor om det finns fler i en tråd.

Hur ser det ut med Hive guards? När får fordon skydd? Får bikes 3+ cover från hive guards?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
fjugin

Re: GothCon regelfrågor

Inlägg av fjugin »

Verkar inte kommit med i nya swefaqen så frågar här, vad gäller för snabba karaktärer som lämnar långsamma units?
(Alltså denna diskussion)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag skall snacka med de andra.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Om det inte kommer någon FAQ som säger annorlunda så kommer karaktärer att gå som den långsammaste modellen i enheten.

egge

Inlägg av egge »

Men om karaktären går ut ur enheten så kan enheten flytta snabbt? Precis som att enheten inte rört sig om karaktären går ur.

För att vara lite tråkig är jag lite reserverad mot detta sätt att hantera karaktärer. Jag föredrar att man istället kör på "Du får flytta karaktären och enheten i vilken ordning som helst. Du ser efter i slutet av movement phase om karaktären tillhör någon ny enhet. Karaktären får inte gå ur och in i samma enhet under samma movement phase."

Jag tror det är helt klart så de flesta spelar. Den känns bättre än att karaktärer får inte flytta snabbt men enheten får, vilket jag har spelat som samtliga turneringar jag spelat på.

Sedan vill jag ha lite bump för min första fråga överst. Får smokade fordon cover mot hive guards?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Allt annat känns ju konstigt. Hive guardens regler gör det ju bara svårare för fordon att hävda cover, men smokar man har man 4+. Hive guard =! Crack shot exarch ;)

Halvar

Inlägg av Halvar »

läser man reglerna så har jag alltid kommit till den slutsatsen att smoke=cover save eftersom det inte har något med "the benefits of cover" att göra. men kråksången som vi i dagligt tal kallar FAQ säger emot det, enligt januaris upplaga då. "Q: Can a unit take cover saves from any source other than the terrain..." A: No. (fetstilen är min egen input för att belysa att det verkligen handlar om allt annat än just terräng som man är i eller nuddar vid.)
frågan är dock dumt formulerad eftersom den bara behandlar wounds, ungefär som deathleaper bara får rending på 5+ när man woundar och inte när det gäller penetration rolls. det kanske är det egge tänker på iofs, men eftersom jag inte är egge kan jag inte uttala mig om hans tankar.
Ja' än't bittä'!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

egge skrev:Men om karaktären går ut ur enheten så kan enheten flytta snabbt? Precis som att enheten inte rört sig om karaktären går ur.
Nej, enheten kan inte flytta snabbt. Alla modeller i enheten flyttar som den långsammaste. Att man kan lämna en enhet utan att den räknas som moving är ett uttryckligt undanttag i reglerna.
Sedan vill jag ha lite bump för min första fråga överst. Får smokade fordon cover mot hive guards?
Ja. Enligt reglerna i codexen finns det inget som hindrar det. Det som står i FAQ:n har inget som helst regelstöd i codexen utan är en helt ny regel. Den gäller enbart wounds, vilket fordon inte kan få. Så för fordon gäller fortfarande vad som står i codexen.

egge

Inlägg av egge »

Say what?

Har jag alltså spelat fel med mina shrikes och tyranid prime så länge?

2 Saker hände just nu:
1. Jag måste be om ursäkt till samtliga spelare som mött mig de senaste åren att jag spelat helt fel.
2. Jag fick precis maxkomp!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Du har inte spelat fel.

Reglerna är bara så dåligt skrivna att det inte går att utläsa vad som är rätt.

Skriv svar