Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?

Regelfrågor och förslag på husregler
loesh

Re: Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?

Inlägg av loesh »

Snabb fråga bara, finns det någon turnering i sverige to date som har haft som krav att man sak ha med matchande kratrar till sina fordon?
Och den uppenbara följdfrågan är då: Har det varit ett problem?

Själv tycker jag det vore jobbigt att släpa med 6-7 kratrar till varje turnering, och jag tycker det ser för djävligt ut med ett svartsprejat flingpaket.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

loesh skrev:Snabb fråga bara, finns det någon turnering i sverige to date som har haft som krav att man sak ha med matchande kratrar till sina fordon?
Och den uppenbara följdfrågan är då: Har det varit ett problem?

Själv tycker jag det vore jobbigt att släpa med 6-7 kratrar till varje turnering, och jag tycker det ser för djävligt ut med ett svartsprejat flingpaket.
Det händer ju inte så ofta att alla 7 fordon blir sprängda, så du kan nog nöja dig med att ta med 2-3 fina kratrar och under de 5% av matcherna du spelar som för många fordon blir sprängda kan du ful-lösa det med svartspejat flingpacket.
Dessutom spelar det väldigt sällan så stor roll om en artilleripjäs som står i ett hörn blir terräng eller inte, så vissa fordon kan man plocka bort med bättre samvete än andra.
HeadWar skrev:Vem sa att det skulle vara en fördel att sitta i ett exploderande fordon?
Det dumma är inte att det inte är en fördel att sitta i exploderade fordon, det dumma blir att man får välja hur man ska göra, vem tar frivilligt en nackdel liksom?
Även med cover är det sällan bättre att den exploderar än bara bli vrak. Ett vrak kan man gömma sig bakom och helt slippa bli skjuten, dessutom slipper man ta skada av att ramla ut.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

reglerna är ganska tydliga, har man terängbitar som passar ska man använda dem, har man inte det ska man inte använda de reglerna. Ungefär lika bra skrivna regler som de att hu en wreked skimmer blockar beror på om flying basen är fastlimmad eller inte.. Reglerna suger det är bara att axeptera..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Oj, jag visste inte att folk brukade spela sådär, jag var ju ändå med på GothCon :P. Man lär sig nått nytt varje dag ser det ut som. Det får väl bli att tids nog köpa kratrar från GW, kan ju inte vara så svårt att måla dem gråa.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Senast jag träffade på någon som hade med sig egna kratrar var runt 1993.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

På RT börjar det dyka upp kratrar litet här och var. På ETC kördes det med kratrar. Jag gillar kratrar.
Det är skitenkelt att bygga, klipp ut en platta lika stor som fordonet, klistra på litet junk och sanda. Till och med jag klarade av att bygga + drybrusha en småful rackare på en halvtimme.

Fast jag inser att det ändå kommer att dröja tills jag gjort en till varje fordon i armén, och så är det nog för dom flesta av oss, -så någon sorts praxis borde vi nog besluta om innan dess.

Mitt förslag är att om båda spelarna tycker att det är ok att skita i krater, så skiter man i det.
Om minst en spelare vill ha krater placerar man en krater. Finns ingen krater markerar man med tärningar eller dylikt.

Eventuellt skulle man kunna köra med följande regel på turneringar:
Om man inte har egen kratermodell, får man endast 5+ cover i sina egna kratrar, samt att fienden slår 3D6 för diff i för att gå i dom. Det kanske snabbar på byggandet en del ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ett något elakare och lätthanterligare förslag är att om man trillar ur ett exploderande fordon måste man slå diff för att gå därifrån, i övrigt ingen effekt om man inte har kratrar. Att markera något med tärningar kommer aldrig att fungera, det går en halv runda innan man har samlat ihop dem av misstag.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Kommer det vara okm att spela med en krater som är lite mindre än fordonet? Tvivlar på att GWs färdiga kratrar är exakt lika stora som en rhino.

Anton

Inlägg av Anton »

Om man räknar hela ytan är GW:s kratrar i storlek från Land Raider till Baneblade. För övrigt är de snygga och snabbmålade, så varför inte? Det är tufft med kratrar när något smäller.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

HeadWar skrev:Ett något elakare och lätthanterligare förslag är att om man trillar ur ett exploderande fordon måste man slå diff för att gå därifrån, i övrigt ingen effekt om man inte har kratrar. Att markera något med tärningar kommer aldrig att fungera, det går en halv runda innan man har samlat ihop dem av misstag.
Det tycker jag låter bra
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar