Rage universal rule
Rage universal rule
Tänkte höra hur man tolkar regler som rage eller liknande där man måste flytta mot (towards) närmsta fiendeenhet? GW är som bekant inte bra på att vara särskilt precisa i sina definitioner...
Är det rakt mot som gäller eller bara att man slutar närmre än man var från början?
Andra spel med bättre definierade regler har t.ex "towards" och "directly towards" typ.
Är det rakt mot som gäller eller bara att man slutar närmre än man var från början?
Andra spel med bättre definierade regler har t.ex "towards" och "directly towards" typ.
Re: Rage universal rule
Du ska använda hela din movement till att flytta så nära som möjligt.
Alexander Merinen
- speedfreek
Rage universal rule
Vad händer om figuren står bakom något och går fram en bit och då "får syn på" fienden?
Och är det alla modeller som individuellt måste flytta mot närmsta de ser (detta kan bryta coherency) eller mäter man vem som är närmst från alla modeller i enheten och sen flyttar alla mot den modellen (i vilken ordning i så fall, detta kommer klogga ihop enheten totalt) eller är det bara den närmsta modellen som måste flytta mot och alla andra kan flytta hur de vill om de behåller coherency (dvs de kan potentiellt flytta ifrån den modellen)?
Och som speedfreek var inne på, vad händer om den närmsta synliga modellen byts mitt under förflyttningen.
Jag har aldrig gillat rage och aldrig förstått hur det är meningen att man ska spela den (eftersom idioterna till regelskrivare iaf inte kan förklara det).
Och som speedfreek var inne på, vad händer om den närmsta synliga modellen byts mitt under förflyttningen.
Jag har aldrig gillat rage och aldrig förstått hur det är meningen att man ska spela den (eftersom idioterna till regelskrivare iaf inte kan förklara det).
Ser en modell i enheten en fiende så måste alla flytta mot den fienden. Ser två olika modeller i enheten varsin fiendeenhet går alla mot den som är närmast. Ser de ingen fiende innan de har börjat gå så är de fria från rage till nästa tur, oavsett hur många de ser när de väl har börjat gå.
Rage är på enhets nivå, inte modell nivå, det finns plats i regeln för att argumentera att bara den närmaste modellen behöver flytta så nära som möjligt (då det kommer uppfylla kravet på att enheten kommer så nära som möjligt), men alla som jag känner spelar så att alla modeller flyttar så nära den närmsta enheten som möjligt utan att bryta coherency. Håller med om att regeln inte är väldigt bra skriven.
Alexander Merinen
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Rage universal rule
Alla med rage i en enhet flyttar så nära som möjligt den enskilda modell som är synlig och närmast någon i enheten i början av enhetens förflyttning. De klumpar alltså ihop sig, tills man kan göra en assault och kan då sprida ut dom lite enligt vanliga assaultreglerna. Modeller utan rage i en enhet med rage flyttar som de vill.