Jag har vart lite sugen på Gothcon... men när denna lista får 0 i komp så kan det kvitta för mig. Listan är ganska kass mot de flesta och autovinner mot vad? Nids kanske som har glömmt att köpa antingen något skytteantitank eller monster? Nej ja fattar verkligen inte varför denna lista fick 0 i komp?Ceasar skrev:Om man med den subjektiva kompen endast tog hänsyn till hur hård en lista är så vore det ok. Men på Gothcon kommer även "Rolighets komp" in, den delen gillar jag inte alls. Det känns alldeles för individuellt vad som är roligt och inte.
Sen känns det även som att man många gånger bara ser vad som är bra i en lista, inte alla de nackdelar den har. Jag fick t.ex komp 0 förra året med den här listan.
Belial
Chappe
Deathwing squad, 5x TH&SH
Deathwing squad, Cyclone missile, (inga sköldar)
Deathwing squad, Cyclone missile, (inga sköldar)
Landraider
Landraider
Landraider crusader
Den kan ju omöjligt vara så hård att den ska kompa 0. Motiveringen var att om jag satt kvar i mina bilar så var jag odödlig typ???????? Med tanke på hur mycket lansar och meltor det finns på dagens turneringar kan jag säga att man är långt ifrån odödlig. Det kändes inte som att man tog hänsyn till att jag endast hade 3st 5 manna enheter i hela armen. Jag gjorde den mest för att få tummen ur och måla mina sista raiders, men tyckte även att den såg lite rolig ut. Den var absolut inte bra. Så jag blev inte jätte glad när den fick komp 0, även om jag inte räknat med hög komp.
Komp på Gothcon 2012
Moderatorer: Joakim, LillePer, Hogglas
- theWatchman
Re: Komp på Gothcon 2012
Nackdelen jag har upplevt med GothKomp är att teman oftast straffas oavsett om de är bra eller inte, kanske värt att fundera lite på. Det skulle föra GothKompen från förmodligen bäst till tveklöst bäst. Enda felet med GothCon är att det ligger på fel kust...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Jag förutsätter att min vyperlista (även om den är craftworld saimhann) lär få apsugig komp, även om den inte är bra nog att förtjäna det, men jag kommer spela den ändå om det blir 40k på gothcon 
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
fast då måste du spela med en sjukt obalanserad lista eller vara en sjukt dålig spelare. Har fått för mig att det brukar gå ok för dig så du borde ju inte vara en sjukt dålig spelare. Du borde få sönder en raider i alla fall om du inte spelar helt utan mc i listan. för att han ska vinna måste han ju in med en raider till dig som du sedan kan slå på. Och med så många enheter som det finns i Nidslistor så borde du kunna kontesta minst ett av hans objektiv. så min slutsats är att du måste spela sjukt obalanserade listor som inte kan vinna mot detta då även en dålig Nidslista kan vinna mot denna.egge skrev: Du och jag spelar. Vad du än gör så länge du ställer dig nära objektiven så vinner du så länge jag kör en balanserad lista.
Sen kan man ju få spela det sämsta missionet i varldshistorien. Döda motståndarens dyraste hq men det är arangörernas fel.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För resten kan jag lägga ett förslag på förbättring på kompen. Största anledningen till att subjektivt komp suger är att
1. Ibland så spelar namnet på spelaren roll på vilken komp listan ska få.
2. Det är lätt att missbedömma listans hårdhet, speciellt om du ligger lågt.
3. Har man missbedömt kompen kan det bli en ganska tråkig överraskning när man kommer till turneringen. Vilket ibland kan vara så stort att man åkte till Sveriges dyraste turnering utan att få spela på de villkor man trodde.
Men detta kan lösas ganska lätt.
1. Dolda namn på personens lista när kompen bedöms.
2. Utgå ifrån rt-mallen. Man kan få komp på sin lista enligt rt-mallen och sedan delar man på 5 eller hur stort kompspan det nu brukar vara på ghotcon. Då får alla listor ett värde mellan 1-20 sedan kan man justera kompen efter det. Man kollar på alla komp 20 listor och de som är för hårda sänks till 19. Sen kollar man på alla komp 19 listor och de som är för snälla får 20 och de som är för hårda får 18 och så fortsätter man med alla listor. Detta skulle ge en mer rättvis utgångspunkt plus att man skulle kunna ha en kap på hur många steg upp eller ner en lista kan komma.
3. För att undvika ovissheten så kan man som jag sa ha en kap så att man vet hur dålig komp man kan få som sämst. Eller att man får ett mejl om listan justeras tre eller mer steg ner så att man har en chans att göra om listan eller skita i att åka.
Det är bara min idé om förändring. Men en del gillar ovissheten och alla är vi olika. Någon måste ju tycka att det är roligt att inte veta vilka förutsättningar man har innan turneringen.
1. Ibland så spelar namnet på spelaren roll på vilken komp listan ska få.
2. Det är lätt att missbedömma listans hårdhet, speciellt om du ligger lågt.
3. Har man missbedömt kompen kan det bli en ganska tråkig överraskning när man kommer till turneringen. Vilket ibland kan vara så stort att man åkte till Sveriges dyraste turnering utan att få spela på de villkor man trodde.
2. Utgå ifrån rt-mallen. Man kan få komp på sin lista enligt rt-mallen och sedan delar man på 5 eller hur stort kompspan det nu brukar vara på ghotcon. Då får alla listor ett värde mellan 1-20 sedan kan man justera kompen efter det. Man kollar på alla komp 20 listor och de som är för hårda sänks till 19. Sen kollar man på alla komp 19 listor och de som är för snälla får 20 och de som är för hårda får 18 och så fortsätter man med alla listor. Detta skulle ge en mer rättvis utgångspunkt plus att man skulle kunna ha en kap på hur många steg upp eller ner en lista kan komma.
3. För att undvika ovissheten så kan man som jag sa ha en kap så att man vet hur dålig komp man kan få som sämst. Eller att man får ett mejl om listan justeras tre eller mer steg ner så att man har en chans att göra om listan eller skita i att åka.
Det är bara min idé om förändring. Men en del gillar ovissheten och alla är vi olika. Någon måste ju tycka att det är roligt att inte veta vilka förutsättningar man har innan turneringen.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Skulle gissa på att fokusen när man möter en nids lista med den armen kommer vara att skjuta ut alla mcs fort. Han har 2-4 rundor på sig beroende på deployment och då borde han få ut det mesta stora, om någon kommer för nära hoppar man ut och chargear
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- theWatchman
Den listan kan inte skjuta ut både en "blanaserad"-nidslistans monster + skytte. Den har alldeles förlite skytte själv.daskad skrev:Skulle gissa på att fokusen när man möter en nids lista med den armen kommer vara att skjuta ut alla mcs fort. Han har 2-4 rundor på sig beroende på deployment och då borde han få ut det mesta stora, om någon kommer för nära hoppar man ut och chargear
-
Bengtsson den yngre
det är ju lite fantastiskt att du föreslår det här, exakt så körde vi nämligen på sydcon 2010! Det funkade väldigt bra förutom att vi i villan glömde att informera den enda spelaren som justerades mer än tre steg vilket vi givetvis bad om ursäkt för. Om jag någonsin arrangerar en större turnering igen och sjätte editionen inte kommer och automagiskt balanserar spelet kommer vi att tillämpa något liknande eftersom det kombinerar det bästa av två världar!Tadaotoko skrev:
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Och de är ett sjukt bra system, om man informerar... =)
/D
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
- theWatchman
Bengtsson den yngre skrev:Ja det var faktiskt riktigt bra! Informerar man och har ett hyggligt snävt intervall så skulle det va helt grymmt!Tadaotoko skrev:
det är ju lite fantastiskt att du föreslår det här, exakt så körde vi nämligen på sydcon 2010! Det funkade väldigt bra förutom att vi i villan glömde att informera den enda spelaren som justerades mer än tre steg vilket vi givetvis bad om ursäkt för. Om jag någonsin arrangerar en större turnering igen och sjätte editionen inte kommer och automagiskt balanserar spelet kommer vi att tillämpa något liknande eftersom det kombinerar det bästa av två världar!