Mjukt green stuff efter mer än 1 dag, hjälp!

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Bahoola

Mjukt green stuff efter mer än 1 dag, hjälp!

Inlägg av Bahoola »

Halloj!

Detta är första gången jag använder ”Green Stuff”. Jag tar det från början så slipper man missförstånd. Jag har köpt GWs egna green stuff och ett paket Instant Mold från Cool Mini or Not. Följde MadCows Tutoriol (http://www.youtube.com/watch?v=E69V3UkCJxE) om hur man arbetar med det och uppnår förvånads värda resultat.

Combi-Meltan som jag fixade är sjukt bra, man kommer inte kunna se vilket som är originalet och vilket som är green stuff när det är målat, ända problemet är att det verkar som om det inte kommer att härda, bössan är fortfarande böjbar och skägget runt bössan är mjukt. Jag trodde att det skulle bli lika hårt som plast gubbarna.

I GWs Green Stuff paket är det aningens mer Gul deg är vad det är Blå deg. Till blandningen så tog jag bar min kniv och skar av en bit rakt över så jag får den mängden gult och blått som finns på bägge sidor. Hade våta fingrar när jag arbetade med degen nöp bort små små bitar för att trycka ner i formen för att minimera risken för luftbubblor. Sen lät jag den stå och härda i lite mer än en dag.

Lite fler moment ingår, fast det handlar om hur jag arbetar med formen och inte Green Stuffet. Hur eller hur, har jag gjort något fel här? Varför hårdnar inte skiten?

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Mjukt green stuff efter mer än 1 dag, hjälp!

Inlägg av speedfreek »

Greenstuff blir inte lika hårt som GW-plast.
Det blir hårdare om man använder mer blått, men aldrig lika hårt som plasten.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det kan vara så att den härdande delen av ditt Green stuff har varit för liten del av blandningen. Det kan också bero på att det var dålig kvalitet på det. Det beror också på hur länge det har fått ligga och stelna. Det kan ta rätt lång tid innan det stelnar helt, beroende på hur mycket härdare du använt, hur länge det fått ligga och hur tjocka grejerna är som du gjort.

Om ändå formen är bra och enda problemet är mjukheten kan du fixera detta. Släng delarna i frysen och låt dem stelna till. Du kan därefter lacka dem med Gloss Varnish. Då får du en hårdare yta, som du sedan kan grundspraya och måla på.

Om du är osäker inför nästa gång du ska använda GS testa att ta mer härdare och låt det stelna under längre tid.

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Hur pass mjuk/hård är det meningen att green stuff ska bli på en 50/50 mix? När jag kollat på guider på youtube så blir det hårda saker som funkar med en 50/50 blandning. Men nu när jag har försökt så kan man fortfarande böja combi-meltan, använda en fil är lönlöst på tok för mjukt, samma sak gäller för att borra upp mynningen i vapnet. Är detta ett normalt, eller är det bara jag som gör fel?

Jag ska gjuta av Rhino dörrar och front från forgeworld till tre rhinos, 8 Missile Luanchers och 3 Combi-melta och 3 Vanliga Meltas och ha allt färdig målat innom 50 dagar. Paniken börjar sätta in.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Något är fel. Så mjukt ska det inte vara.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Truant

Inlägg av Truant »

vid 50/50 blir det så hårt att man måste "tälja" med kniv man kan inte skära i den enkelt.
Fila och borra brukar gå bra även om vanligt greenstuff ofta är lite mjukt.

Jag skulle rekommendera att testa milliput yellow-grey istället:
http://www.maelstromgames.co.uk/index.p ... ty_101_000
(finns säkerligen massor av leverantörer i sverige som har det också)

Det är samma material som han använder i den guiden du hänvisar till :) Det blir stenhårt och går utmärkt att borra i.
dessutom är det mycket mjukare och enklare att jobba med för att både blanda och pressa i formen.
Du kan se i tråden om insant mold hur mitt resultat blev.

Billigare och bättre än greenstuff enligt mig.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Tänkte mest passa på att tacka för länken till guiden.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Fasen nu har jag googlat för mycket. Jag vet att jag läste någon stans om att man kunde blanda i milliput i green stuff för att få den hådare.
Men jag kommer inte för mitt liv ihåg var jag läste det. När det någon här som har experimenterat med milliput i en green stuff deg?
Hur mycket milliput behöver man i sådana fall för att upp nå ett bra resultat?

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag har blandad GS och MP.
Under en tredjedel MP, men jag tror de flesta varianter på blandningar funkar.

Det blir som förväntat, en blandning av dess egenskaper.
Främst blir det hårdare än GS men mindre sprött än MP.
Blandningen jag gjorde blev ungefär som mitt "brown stuff".

Det är lite svårt att blanda ihop.
Jag rekommenderar att börja blanda dem var för sig och sen blanda ihop dem.

Bahoola

Inlägg av Bahoola »

Vad innebär mindre sprött? hur pass, stöt tåligt är det, om man (gud förbjude) råkar tappa den i golvet? eller är det sprött på ett sådant vis att det smular när man filar eller använder en ritts? Fasen jag har svårt att formulera frågan, men jag hoppas att ni hajar hur jag menar.

En fråga till. Vilket Mp ska man använda i sådana fall?

Skriv svar