chaos dreadnought

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Excessus

Re: chaos dreadnought

Inlägg av Excessus »

RobinF skrev:Mina punkter för att FF inte är katastrofilla i 5th:
- Får ej gå i movement.
- Måste pivota mot closest visible model, inte closest model.
- Hur drar fordon LoS? Från vapen.
- Har walkers en specialregel för LoS? Nej.
- Ergo, closest visible bör väl indikera det den kan se i början av shootingphasen, vilket styrs av 45 graders arcsen på vänster/högerarm eller hullet.
Hur är det inte katastrofalt att vara immobile en runda, speciellt med en CC eller MM dread som gärna vill röra sig närmare fienden??? I mitt tycke är detta en av de värsta sakerna att få på en CC dread! Closest visible model är ju ganska obvious att det ska vara då det hade varit dumt att kunna sikta och försöka skjuta på något bakom en byggnad eller solid vägg...

Så du kan infiltrera bakom fordon som inte har vapen som kan vända sig?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

RobinF

Inlägg av RobinF »

Inte så katastrofalt som att skjuta din egna ass-raider med en multimelta två gånger runda 1.... ;)

Jo, det är illa nästan alltid efter vad jag har sett (spelar ju inte chaos själv), även om det ibland är bra (att skjuta två skott då).

egge

Inlägg av egge »

Jag håller helt och hållet emot Robin (sorry). De gånger jag spelar med en Chaos dreadnought så vänder han sig helt och hållet för att skjuta sönder min stackars trollkarl.

Detta för att i femte så har alla modeller 360° LOS. Enda restriktionen är vapen som sitter på fordonet som bara har en annan siktlinje än fordonet. Vapnen är alltså inte fordonets LOS.

En dreadnought har samma LOS som infanteri så om folk börjar köra att infanteri bara måste röra sig mot fienden som de ser och de då kan vara vända åt ett annat håll för att slippa göra det så kan jag gå med att Chaos dreadden inte få vända på sig (som inte räknas som movement).

Som någon skrev så om fordon inte har 360° LOS så är det galet mycket lättare att infiltrera nära dem. För att inte tala om att om fordon inte har 360° LOS så har infanteri inte det heller och då måste man nog vara noggrann att se till att ens enheter tittar åt massa olika håll när man skall infiltrera.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

RobinF

Inlägg av RobinF »

egge skrev: Som någon skrev så om fordon inte har 360° LOS så är det galet mycket lättare att infiltrera nära dem. För att inte tala om att om fordon inte har 360° LOS så har infanteri inte det heller och då måste man nog vara noggrann att se till att ens enheter tittar åt massa olika håll när man skall infiltrera.
Tekniskt sett, så har dem ju faktiskt inte det, man drar LoS från "deras ögon", vilket innebär ~ 180 graders LoS för nästan allt inf.... detta står ju faktiskt utskrivet i LoS-reglerna.

Tuff skit för mechade arméer utan sponsons eller turrets då, säger jag bara :P

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Håller med Egge...

Om dreaded däremot är imobiliserad så kan den inte vända sig om va?
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Ju mindre dreaden rör sig desto större är risken han börjar peppra dina saker istället för motståndarens, då han logiskt sett börjar närmare de egna leden än fiendens...

Endast en enda gång har min dread inte haft något som helst 1- eller 6-roll under ett spel, och då var han helt ok...så fort det blir FF eller rage så verkar det alltid bli det resultat man inte vill ha...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Man ignorerar att vända sig om man har immob. Ignorerar ff helt om man är shaken. Ignorerar rage om man är immob.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mina Dreadar vände sig ofta om och sköt Plague Marines när jag spelade Death Guard. Att hävda att de inte såg dem hade varit regelvrängeri. Det är precis vad denna tråd handlar om.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

I dagsläget är gräddnougater tyvärr nästan helt ospelbara för kaos. Lösningen kommer garanterat i nästa codex och fram tills dess är det bara att fixa så att de ger en generös pluskomp.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Arioch

Inlägg av Arioch »

Chaos Dreads är skitkul! Jag har 2 som brukar gå bredvid varann med sina stormbolters. En gång stod en av dem still och sköt på sin kompis i 3 rundor:) Sen om jag hajar det rätt har man LoS 360 men fire archs på vapnen kan skilja sig mellan olika fordon tex en Demolisher cannon har 45 och medans SB:n har 360 osv att hävda att fordon inte ser från huill är dumt!

Annars håller jag med Röde!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Skriv svar