Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
egge

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av egge »

Att kompensera inte skall spegla arméns hårdhet är.för mig ett mysterium varför någon kan säga så i en kompdiskussion. Det är en av grundpelarna hos kompensera. Om Den bästa taulistan är inte lika bra som den bästa annan lista så skall kompen fixa det. Om sedan en enhet inte har ett lika värde som en annan i poäng så skall kompen inte kompensera det? Om antitank alltid är bättre så skall kompen givetvis representera det. Tar du icke prisvärda enheter så skall du få högre komp. Om antitank är bättre för sin poäng så undrar jag hur du kan säga att det är listbyggarens fel?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

egge skrev:Att kompensera inte skall spegla arméns hårdhet är.för mig ett mysterium varför någon kan säga så i en kompdiskussion.
Egge, jag vet inte riktigt om det är ett missförstånd mellan dig och Taddaotoko eller om du faktiskt satt fingret på en rejäl skillnad i inställning till komp.

Om jag fattat dig rätt, så anser du att kompen skall spegla vilken hårdhet en armélista har. I brist på bättre kallar jag det nu "hårdhetskomp". Det är det traditionella tankesättet för både subjektiv komp samt RT och LBK-mallarna. Metoden innebär oftast att identifiera komponenter i erkänt hårda armébyggen och sätta straff på dessa enheter. Målet är att två listor med samma komp skall vara lika hårda.

Om jag nu fattat Tadda rätt, så anser han (liksom jag) att kompens huvudmål istället bör vara att kompensera för brister i prissättningar GW:s kodex. Ett kompsystem som har den filosofin strävar efter att göra alla val lika bra/prisvärda. För att undvika begreppsförvirring kallar jag detta "balanseringskomp". Balanseringskomp innebär inte nödvändigtvis att kompen speglar arméns hårdet, -eftersom en listbyggare har full frihet att klanta till sin armékomposition hur mycket denne vill utan att det märks i kompen.

Det är ganska stor skillnad mellan dessa åsikter, och nu när jag skriver detta inser jag folk kanske inte alls gillar balanseringskomp, utan vill mer hellre ha en så bra bedömning som möjligt på hur hård en armé är på hårdhetskompens vis.

Så, jag gör ett försök att övertyga tvivlarna:
Föreställ er att GW kommer ut med en errata för samtliga kodexar i vilken dom förklarar att dom har identifierat och korrigerat de mest klantiga poängsättningarna. I den står det till exempel att Psybolt ammo till GK-dreads från och med nu kostar 35 poäng. Det står också bland annat att en Grey Hunter skall kosta 17 poäng, och att en Carnifex nu skall kosta 30 poäng mindre. Alla transporter skall kosta 15 poäng mer än de gör idag. Lash går upp i poäng till 75 stycket och en Thousand Sons-gubbe går ner i pris till 18, osv osv.
-Visst skulle det vara fler än jag som skulle kissa på sig av lycka om det hände? Visst skulle den så eftertraktade variationen kunna bli så oändligt mycket bättre än vad den är idag?

Min tanke är att varför ska vi vänta på en så orealistisk händelse som att GW skulle skriva en sån där errata? Varför gör vi det inte själva? Vad är det som stoppar oss och vad kan egentligen gå fel? Finns det någon som faktiskt tror att tjommarna GW är bättre på att sätta poäng när dom skriver ett kodex än vad vi svenska turneringsspelare är efter att ha testat dom i otaliga matcher och turneringar?

Detta är ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Jag valde CSM som exempelarmé eftersom den är så fantastiskt obalanserad och samtidigt väldigt enkel att förstå sig på. Listan kom till genom att jag först gick igenom kodexet och hittade på en massa siffror (det tog ungefär 10 minuter). Sedan lät jag Mattias E (Katarsis) göra detsamma. Glädjande nog hade vi hittat på nästan exakt samma siffror. I listan nedan har jag tagit ett medelvärde för de poster där vi ändå skilde oss åt. Det som saknas i listan anses vara ok poängsatt. Självklart finns det säkert en och annan groda i det här, och en eller annan glömd sak som det oftast gör i ett första utkast. Jag skulle tro att de nyare kodexarna kommer ha betydligt mindre justeringar än den här, exempelvis SM kodexen är enligt mig helt ok till 90% eller så.

Chaos Space Marines
Abaddon +10
Fabius Bile -35
Huron -20
Typhus -40
Ahriman -70
Lucuis -30
Daemon Prince -20
-Wings +30
-Lash +40
Chaos Lord -10
Sorcerer -10
-Lash +70
Chosen -1 / modell
-dedicated rhino +10
Possessed -5 / modell
Plague Marines +1 /modell
Noise Marines -3 /modell
Thousand Sons -4 /modell
-Sorcerer -15
Berzerkers +1 /modell
Bikers -5 /modell
Raptors -3 /modell
Chaos Spawn -10 /modell
Havocs
-missile -5
-Lascannon -10
-Heavy Bolter -10
Obliterator +10 / modell om lash finns med I armén
Predator
-Lascannon sponsons -10
Vindicator -20
-Daemonic possesion +10
Defiler -30
ccw nr 3 and 4 +5 each
Landraider +10

Rhinos +15
Chaos Marks:
Get the comp value by [-1] * [number of unused models in unit] * [price of mark / maximum unit size]
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jag tror nog att priserna ni har hittat på är bättre än GWs gamla priser, men är det 40k som man spelar med era priser?

Izin

Inlägg av Izin »

Mutt skrev:Jag tror nog att priserna ni har hittat på är bättre än GWs gamla priser, men är det 40k som man spelar med era priser?
Jag föredrar i så fall GonkaK.
17,83

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Utan att ha tittat närmare på själva siffrorna så tycker jag att det ser helt lysande ut, även om jag fortfarande inte är helt övertygad om att det inte finns vissa speciella kombinationer som behöver kosta extra. Man kan väl iofs sätta poängen lite med samma filosofi som LBK-mallen är uppbyggd kring, alltså att man förutsätter att folk försöker bygga så hårt som möjligt, och annars får de skylla sig själva.

Jag har länge hävdat att det skulle vara bättre att ändra poängkostnaderna istället för att harva runt med komp, så det är skönt att se att någon nu faktiskt gör åtminstone ett utkast på hur det kan se ut. Nu väntar jag bara på en komplett lista för samtliga codexar, som vi kan skicka till Stelek. :D

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Jag tror nog att priserna ni har hittat på är bättre än GWs gamla priser, men är det 40k som man spelar med era priser?
Nej, plötsligt är det ett helt annat spel, man måste använda andra modeller, andra regler, och hitta på sitt eget fluff...

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

HeadWar skrev:
Nej, plötsligt är det ett helt annat spel, man måste använda andra modeller, andra regler, och hitta på sitt eget fluff...
Ska du vara dryg så använd iaf inte fyra komman och tre punkter i en mening.

Tror du förstår precis vad han menar och jag håller med han. Komp är en sak men att ändra priserna på vad sakerna faktiskt kostar är en helt annan femma.

//Magnus

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

HeadWar skrev: Nej, plötsligt är det ett helt annat spel, man måste använda andra modeller, andra regler, och hitta på sitt eget fluff...
I så fall ska det hålla en viss klass Vi kan börja med Tau.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Är tanken med denna variant alltså att man skall ändra prissättningen rakt av? Eller kommer man summera ihop plussen och minusen, få en siffra på slutet och sedan använda siffran till någonting.

Jag tycker det skulle vara riktigt tråkigt om detta ersatt hårdhetskomp, då jag är sjukt trött på att behöva bygga stenhårda listor hela tiden och tycker det är mycket roligare när folk spelar mer balanserade listor (balanserat betyder lagom mängd av allt, inte tokmycket av allt :P)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Tänk om man själv en dag skulle lyckas skriva något som blev lila uppskattat som Devestors underbara fluffhistoria! Tack Mattias!

Åter till ämnet; Angående om 40k är samma spel om man ändrar i priserna... Tja... njae, det blir ju en smula annorlunda. Vi har ju i och med Swefaq:n redan gjort det när det beslutades att alla skulle använda de priser på fordon som står i Imperial Update. Så, man kan väl kanske säga att sedan den dagen har vi inte spelat 40k antar jag?

Själv anser jag att traditionell komp i slutändan har samma inverkan som att ändra poängkostnad, eftersom man genom straffpoäng ändrar på hur bra enheter är att ha med sig på en turnering ändrar man ju dess prisvärdhet. Så traditionell komp ändrar på hur prisvärda saker är och balanseringskomp ändrar priset på saker. Det är väl typ samma, eller?

Hursomhellst är jag fullt medveten om att det kan kännas skumt att direktjustera priserna, och jag tänkte inte riktigt på det i min förra post. Kolla istället i den första posten för att se hur man kan använda systemet.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar