För det är väl det som är våra föreningars mål i turneringsavseende: -att få fram så många bra spelare som möjligt?
Inte för VÄS. Vårt mål är att ha kul. Turneringar är kul och att få representera VÄS, oavsett om man är bra eller dålig, är kul och ger gemenskap och jag ser det som att det främjar hobbyn i stort - alla får vara med, oavsett skicklighet.
Tänk dig att LBK, som är en liten förening med erfarna och duktiga come-back spelare, sätter igång och raggar en massa nya, gröna spelare till sin klubb, och ponera att dom tar med 10 nybörjare till nästa turnering. Vad kommer hända om man skulle köra med din modell? - jo LBK kommer med största sannorlikhet ramla ner avsevärt i föreningsranking. I mina ögon betyder en sådan ranking inte ett skit, utan främjar istället elitism, eftersom föreningen förlorar i ranking om dom släpper iväg nybörjare på turneringar (nåväl, jag tror väl knappast att någon tar detta på speciellt stort allvar, men ändå).
Jag tror inte på att det blir så. Jag tror inte LBK, eller någon annan förening, kommer hindra folk att vara med på turneringar för att de inte är tillräckligt bra. Jag ser det mer som elitism när folk som inte är tillräckligt bra, inte får vara med och ens representera sin förening. För mig och de flesta i min förening (varav de flesta aldrig då kommer kunna representera VÄS) innebär det helt enkelt att de inte får vara med.
Om LBK tar med 10 nya personer i sin förening så sjunker de i den generella kvalitén på föreningens spelare (om vi antar att det går dåligt för alla nya) och jag ser inte varför det skall få föreningen att klättra på stegen. Då är det nog viktigare att de faktiskt får vara med.
Men men, jag är nog lite skrikig och då blir inte andras röster hörda.

I grund så tar jag hellre en ranking där alla får vara med än en ranking som bara inkluderar de bästa för att representera en hel förening. Om vi bara tar de 50 bästa så exkluderar vi ca 300 pers från att få representera sin förening, bara för att de inte har spelat tillräckligt bra. Jag tror inte en sådan ranking blir lika intressant för de 300 än om de hade varit med. Jag känner flera spelare som aldrig kommer komma upp i den klassen men som ändå tycker att det hade varit kul att få vara med i en föreningsranking för att visa, i medel, hur bra ens förening är jämtemot andra. Jag tror inte det finns någon förening som kommer vägra folk att vara med i sin förening för att de inte är tillräckligt bra på turneringar. Däremot tror jag att de "som är sämre" gärna åker ut på fler turneringar om de faktiskt alltid får vara med och representera sin förening.
Men det viktiga är att det blir av, snart. Rapp! Gör något så får folk komma med fler förslag om det behövs.