What shall we do with the necronspindel?

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Klus

What shall we do with the necronspindel?

Inlägg av Klus »

Angående när man bajsar scarabs, på vilket sätt de nya modellerna ska bidra till VPs.
Mitt förslag:
När man bajsar in en ny modell i en existerande enhet skriver man upp det, och i slutet av matchen räknar man poäng på hela/halva enheten inkluderat poängen som de tillbajsade modellerna bidrar med.

Exempel:
1. Hela min enhet med 10 i grunden + 4 tillbajsade swarms har dött i slutet av matchen. Motståndaren får då 150 + 60 = 210 VPs för enheten.
2. Halva min enhet med 10 i grunden + 4 tillbajsade swarms har dött i slutet av matchen. Motståndaren får då (150 + 60)/2 = 105 VPs för enheten.

Fördelen med detta sätt är att det blir väldigt enkelt och i de flesta fall rättvist.
Nackdelen med detta system är att man kan rädda VPloss genom att bajsa in mer scarabs i enheten. Tex en 10 enhet med scarabs har dött 5 modeller dvs hälften. Jag bajsar in en ny skalbagge och har därmed räddat VPsen eftersom 6/11 inte är halva enheten.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Mag-El

Re: What shall we do with the necronspindel?

Inlägg av Mag-El »

Tycker personligen inte det ska påverka VP alls.
Sen din nackdel förstår jag inte, man kan rädda den i vilket system som helst.

//Magnus

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Ett sätt man kan lösa problemet skulle vara att först räkna hur många scarabs som var från början, sen räkna hur många som tillkommit, och i slutet av matchen räkna hur många som är kvar.
Sen kollar man först om man totalt lyckats döda tillräckligt med scarabs för att få hälften av grundenheten, om detta uppfylls kollar man hur många till man dödat och ser om det räcker för att få hälften av alla tillbajsade scarabs.

Exempel:
Från början 10 scarabs, tillbajsade 4 scarabs, i slutet av matchen återstår 8 scarabs.
Detta innebär att 6 scarabswarms har dött och alltså får man hälften av grundenheten = 75 VPs.
Av de tillbajsade scarabsen har 1 swarm dött och då får man alltså inga VPs för dem eftersom 1/4 inte är hälften.

Blir lite mer att räkna men inte överdrivet jobbigt. Hur tycker andra att man borde göra? Vad är mest rättvist? Nya förslag?
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Gustav

Inlägg av Gustav »

Efter att ha läst genom VP-reglerna en extra gång så tycker jag att det står:

Är en enhet död så är den värd vad den kostar. Köptes det 7 svärmar så får man 105p oavsett hur många svärmar som lagts till under matchen.
Om en enhet har förlorat hälften eller fler av modellerna som man köpte så får man halv poäng. Så om en scarabenhet började på 10 svärmar och man sen lagt till 20 svärmar men 5 svärmar blivit dödade så får man halv poäng (75) trots att den råkar ha 25 svärmar kvar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

De nya svärmarna ger iaf inte VP på något sätt eftersom det inte står något om det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Gustav skrev:Efter att ha läst genom VP-reglerna en extra gång så tycker jag att det står:

Är en enhet död så är den värd vad den kostar. Köptes det 7 svärmar så får man 105p oavsett hur många svärmar som lagts till under matchen.
Om en enhet har förlorat hälften eller fler av modellerna som man köpte så får man halv poäng. Så om en scarabenhet började på 10 svärmar och man sen lagt till 20 svärmar men 5 svärmar blivit dödade så får man halv poäng (75) trots att den råkar ha 25 svärmar kvar.
Syftet med denna tråden är att ge förslag på hur bajsade svärmar ska påverka VP resultatet i matcher där man spelar med VPs. Som det är just nu är det precis som du säger, men VP-reglerna täcker inte sådana här fall vidare bra och därför tänkte jag komma med alternativ till lösningar för ett mer rättvist resultat :).
Precis som att det i sverigeFAQn finns beskrivet hur man ska göra med spawnade termagants tycker jag att det borde bestämmas ett speciellt sätt att räkna VPs för spawnade scarabs, och att det därmed borde vara obligatoriskt att hålla räkningen på antal spawnade scarabs.

Mutt

Inlägg av Mutt »

DHettNeck skrev:De nya svärmarna ger iaf inte VP på något sätt eftersom det inte står något om det.
Det beror ju på vad som står i reglerna för vp. Är det vad enheten kostat eller vad den är värd?

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Ganska lätt hur man gör.

Våga vägra VP. :)

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Klart de lär ge VP precis som allt annat som spawnas.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

@Seregon

Det finns ingen generell regel som säger att allt som spawnas ger VP, även om jag tycker att det borde vara så.
Alexander Merinen

Skriv svar