Dax för en mall 7.0?
Re: Dax för en mall 7.0?
Några tankar till runt kompmallen. Ska man kompa sybergier? Om kompmallen endast är till för att skapa variation och för att fixa till enheter som är felsatta i poängen borde verkligen synergieffekter också kompad? Det jag skulle vilja få fram i kompmallen vilket jag tycker saknas nu är personens egna förmåga att göra bra listor. Som det ser ut nu gäller det att hitta så många hål som möjligt att krypa igenom eller om det är hogkomp så vill man göra en dålig lista. Min tanke är att det fortfarande ska vara upp till spelaren att göra en bra och balanserad lista. Personligen är jag emot att man straffar sten-sax-påse listor då man får skylla sig själv om man gjort en lista som inte klarar av det. Och den som spelar sin sten får själv lära sig hur dåligt det är i längden.
Tror att genom att skapa ett system där det mer handlar om att gemna ut priskostnaden mellan olika enheter istället för att straffa allt lite olika mycket kommer det skapa en annan syn på kompen. Det skulle också gå att använda kompen på alla sätt. I teorin ska ju en komp 20 lista vara lika bra oavsett vilken poäng den ligger på. Ett sätt att använda kompen på skulle kunna vara att sätta komptröskel som alla får gå ned till. Så någon kanske spelar 1500pts på komp 50 medans någon annan spelar 1750 på samma turnering med en lista som också kompar 50. Detta tycker jag skulle vara ett mer interrrsant användnings sätt för kompen. Dick skulle man inte kunna bygga samma hogkompslister eller lågkompalister som nu. Dock skulle vissa enheter tillåta dig att ta fler poäng i armén för att kompensera att enheten är för dålig för sina poäng. Detta tror jag skulle skapa den balans som de som vill ha mer variation i spelet och göra alla enheter användbara. Samtidigt som man ändå lämnar det till spelaren att göra en stark lista.
För att ta ett till exempel. Vill du spela chaos och väljer att ta tusensönerna så får du in mer poäng i listan mot om du skulle ta bersherkar.
Vet inte om folk tycker att det är en bra idé. Men personligen tycker jag att spelet är väldigt balanserat och istället för att straffa de som har det lätt i livet så skulle man kunna hjälpa de som har det svårt.
Detta är bara mina svamliga tankar om att förbättra kompmallen hoppas att folk förstod vad jag försöker säga för personligen tycker jag att det är den bästa lösningen på problemet.
detta är för övrigt ett förtydligande om tankarna runt systemet ned komp per poäng.
Tror att genom att skapa ett system där det mer handlar om att gemna ut priskostnaden mellan olika enheter istället för att straffa allt lite olika mycket kommer det skapa en annan syn på kompen. Det skulle också gå att använda kompen på alla sätt. I teorin ska ju en komp 20 lista vara lika bra oavsett vilken poäng den ligger på. Ett sätt att använda kompen på skulle kunna vara att sätta komptröskel som alla får gå ned till. Så någon kanske spelar 1500pts på komp 50 medans någon annan spelar 1750 på samma turnering med en lista som också kompar 50. Detta tycker jag skulle vara ett mer interrrsant användnings sätt för kompen. Dick skulle man inte kunna bygga samma hogkompslister eller lågkompalister som nu. Dock skulle vissa enheter tillåta dig att ta fler poäng i armén för att kompensera att enheten är för dålig för sina poäng. Detta tror jag skulle skapa den balans som de som vill ha mer variation i spelet och göra alla enheter användbara. Samtidigt som man ändå lämnar det till spelaren att göra en stark lista.
För att ta ett till exempel. Vill du spela chaos och väljer att ta tusensönerna så får du in mer poäng i listan mot om du skulle ta bersherkar.
Vet inte om folk tycker att det är en bra idé. Men personligen tycker jag att spelet är väldigt balanserat och istället för att straffa de som har det lätt i livet så skulle man kunna hjälpa de som har det svårt.
Detta är bara mina svamliga tankar om att förbättra kompmallen hoppas att folk förstod vad jag försöker säga för personligen tycker jag att det är den bästa lösningen på problemet.
detta är för övrigt ett förtydligande om tankarna runt systemet ned komp per poäng.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Det du säger är i princip att man ska gå in och ändra de poängkostnaderna som GW har satt, något man inte bör göra, för då finns det ingen klar gräns längre.
Personligen tycker jag mallen är för noggrann. Är det rätt att tacticals har samma minus som grey hunters? Personligen tycker jag ja, må hända att grey hunters är något bättre, men inte tillräckligt för att det ska göra någon skillnad egentligen.
Är Meganobz bättre än flash-gitz? Ja, och tillräckligt för att skilja i kompen dessutom. Helst av allt skulle jag vilja se ett mellanting mellan LBK-mallen (som känns lite halvt kompfritt) och RT-mallen (som har snöat in lite på detaljer).
Personligen tycker jag mallen är för noggrann. Är det rätt att tacticals har samma minus som grey hunters? Personligen tycker jag ja, må hända att grey hunters är något bättre, men inte tillräckligt för att det ska göra någon skillnad egentligen.
Är Meganobz bättre än flash-gitz? Ja, och tillräckligt för att skilja i kompen dessutom. Helst av allt skulle jag vilja se ett mellanting mellan LBK-mallen (som känns lite halvt kompfritt) och RT-mallen (som har snöat in lite på detaljer).
Jag tycker tvärtom att det skulle vara det allra bästa, eftersom man då skulle slippa hela problematiken med hur man faktiskt ska tillämpa kompen. Det skulle dock vara något helt annat än RT-mallen som från början bara är ett försök att sätta upp fasta regler som ska ge (typ) samma resultat som en subjektiv kompbedömning.Mutt skrev:Det du säger är i princip att man ska gå in och ändra de poängkostnaderna som GW har satt, något man inte bör göra, för då finns det ingen klar gräns längre.
-
Gonka Koff
Jag håller med Jon och Taddelo. Har funderat på ett lite mer avancerat inlägg i saken ett tag, men inte haft tid.HeadWar skrev:Jag tycker tvärtom att det skulle vara det allra bästa, eftersom man då skulle slippa hela problematiken med hur man faktiskt ska tillämpa kompen. Det skulle dock vara något helt annat än RT-mallen som från början bara är ett försök att sätta upp fasta regler som ska ge (typ) samma resultat som en subjektiv kompbedömning.Mutt skrev:Det du säger är i princip att man ska gå in och ändra de poängkostnaderna som GW har satt, något man inte bör göra, för då finns det ingen klar gräns längre.
Jag är av den åsikten att den enda sättet man kan åstadkomma ett kompsystem som är begripligt är att använda poängjusteringar av GW:s siffror. Det kan man göra utan att det blir speciellt mycket annorlunda än det system vi har nu.
Jag hoppas få ihop mitt lilla förslag på ett presentabelt sätt litet senare. Det är ganska likt det Taddelo beskriver om jag fattat saken rätt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag tror man måste vara extremt restriktiv med poängjusteringar om man ska ge sig in i den båten, annars blir det snart att man skriver om alla codexar och regelboken och då är det inte 40k längre.
(Även om vissa uppenbart obalanserade saker skulle må bra av en poängjustering.. (+2pts/Grey Hunter, +25pts för fordons-Psybolt))
(Även om vissa uppenbart obalanserade saker skulle må bra av en poängjustering.. (+2pts/Grey Hunter, +25pts för fordons-Psybolt))
Håller fullständigt med. Och så ska grey hunters också få en gratis multimelta när de blir tio, och en sergeant med ld 9 från början. Sedan har jag en del andra ändringar på lager också. [IRONI och SARKASM]Seregon skrev:Jag tror man måste vara extremt restriktiv med poängjusteringar om man ska ge sig in i den båten, annars blir det snart att man skriver om alla codexar och regelboken och då är det inte 40k längre.
Nej. Inte börja ändra i poäng, det är inte rätt... då ser jag hellre en bra kompmall
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Jag förstår inte varför det ena skulle vara värre än det andra. Spelet är så pass förändrat med komp ändå.
Betalar hellre mera poäng för saker jag redan har att spela med än tvingas köpa nya för att spela på en viss kompnivå.
Betalar hellre mera poäng för saker jag redan har att spela med än tvingas köpa nya för att spela på en viss kompnivå.
Jag tycker att poäng och komp är två system som kompletterar varandra väldigt bra. Dessutom finner jag en trygghet i att det inte ändras i "originalprodukten", när man väl börjar är det lätt att fortsätta.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Är inte att sätta komp precis samma sak som att andra enheters poäng? Men det är upp till arangören att bestämma hur kompen ska påverka. Jag tänker mig att allt kompar 1/30 vilket gör att alla enheter i spelet automatiskt får ett vist komp straff i förhållande till sin effekt då olika enheter kostar olika mycket. Sedan så är en del enheter för dyra för vad de gör då borde de kompa 1/31 eller snellare för att kompensera. Med detta system borde man få fram en rättvis komp som gör alla enheter lika bra. Dock så kommer det inte stoppa folk från att göra bra listor dock gör det inte så att man får fördel av att spela dåliga listor. På detta sättet kommer vi få ett rättvist system som är lätt att sköta om då om en enhet är för dålig kan man lätta på dess komp.
För övrigt så tycker jag att man får skylla sig själv om man byggt en obalabserad lista (har en sten, sax eller påse som den förlorar mot) och det borde inte uppmuntras att bygga obalqbserade listor.
För övrigt så tycker jag att man får skylla sig själv om man byggt en obalabserad lista (har en sten, sax eller påse som den förlorar mot) och det borde inte uppmuntras att bygga obalqbserade listor.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?