daskad skrev:Tycker faktiskt inte dina argument håller. Håller helt med Excessus
Alltså är det helt okej att, vid misplaced-mishap, motståndaren ställer dina DS:ande termosar ovanpå sina egna modeller för att få ännu en chans att de ska bli destroyed?
Nej.
"Remember that other models, friends and enemies, also count as impassable terrain." sid 13, stora boken
Alltså är sådant som gör att man får mishap = impassable terrain (analog tillämpning http://sv.wikipedia.org/wiki/Analogi_%28juridik%29), vilket innebär att Warp Quake = Impassable. Att det sedan inte står uttryckligen har att göra med att Ward inte kan skriva och att regelboken är skriven 5 år innan C:GK.
I övrigt slutar teleport homers, samt wargear som påverkar scatter, att fungera inom warp quake. Den säger dock inget om specialregler såsom Dantes.
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 28 gånger.
Seregon skrev:I övrigt slutar teleport homers, samt wargear som påverkar scatter, att fungera inom warp quake. Den säger dock inget om specialregler såsom Dantes.
Fast det är väl bara om själva homern/ikonen/beaconen är inom 12"? Det är iofs en ganska snygg tolkning när jag tänker på det, homers trumfar Warp Quake, men kan inte själva vara inom 12".
Warp Quake är så sinnessjukt illa genomtänkt, inte riktigt lika illa som Psybolt till Autocannons för 5 poäng, men inte långt efter heller, framförallt eftersom den gör en codex helt ospelbar.
Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).
Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
Inom 1" från fiender är inte alls impassable, men det enda tillfälle som man får flytta in sina modeller i det området är när man assaultar. Om vi nu ska vara petiga, vilket vi ju verkar vara.
(För övrigt hittade jag just en rolig regel. Om båda spelarna är överens så får man placera sina modeller i Impassable terrain. s14)
Seregon skrev:Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).
Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
Nja... Håller inte riktigt med i dina resonemang...
För om allting som orsakar mishap skulle vara impassable terrain (t ex inom 1" från fiendemodeller) skulle det betyda att det är omöjligt att utföra en charge eftersom du inte får utföra det genom impassable terrain.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Seregon skrev:Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).
Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
Nja... Håller inte riktigt med i dina resonemang...
För om allting som orsakar mishap skulle vara impassable terrain (t ex inom 1" från fiendemodeller) skulle det betyda att det är omöjligt att utföra en charge eftersom du inte får utföra det genom impassable terrain.
Mina resonemang rör deep strike, inget annat; annars skulle man inte heller få tank shocka.