VP för splittade enheter
VP för splittade enheter
Det finns enheter (Daemonhosts och Sentry Guns är de jag kommer på just nu, men det finns kanske fler?) som köps som en enhet, men där varje modell spelas som en separat enhet när de väl kommer ut på bordet. Ska man räkna VP på dessa som om de var "combat squads", eller ska man räkna dem som en enhet?
-
Booogeyman
Re: VP för splittade enheter
Tomb spyder (Necron)
Jag skulle räknar dom "combat squads" efter som dom blir olika enheter.
Jag skulle räknar dom "combat squads" efter som dom blir olika enheter.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
- speedfreek
Det var nog en av de konstigaste frågor jag hört, men jag håller med om svaret och kan inte tänka mig något annat (och har alltså aldrig hört talas om att det skulle gå att tolka på annat sätt)
Lictor
Biovore
Zoanthrope
Death Cult Assassin
m fl
Lictor
Biovore
Zoanthrope
Death Cult Assassin
m fl
jag skulle inte använda combat squads regler för dem..
Betrackta dem istället som olika enheter. Att de köps i samma choise spellar ingen roll. De är separata enheter med separat poängkostnad.. Att splitta poängkostnaden mellan dem skulle få väldigt märkliga konsekvenser för tex IG Platoons..
Betrackta dem istället som olika enheter. Att de köps i samma choise spellar ingen roll. De är separata enheter med separat poängkostnad.. Att splitta poängkostnaden mellan dem skulle få väldigt märkliga konsekvenser för tex IG Platoons..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Jag skulle tro att varje enskild modell eller unit på spelplanen blir ett VP och inte hela inköpet. Eftersom de inte agerar som en enda enhet på spelplanen dvs. måste hålla sig inom 2" från varandra etc. Ta till exempel space maries som kan dela upp sina enheter i combat squads, då blir en enhet 2 VP, likaså kan IG slå ihop sina enheter och då blir den ihopslagna enheten 1 VP.
hur det fungerar med kill points är ganska självklart.. tror inte det var det frågan gällde..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Oj, du måste leva ett ganska skyddat liv.speedfreek skrev:Det var nog en av de konstigaste frågor jag hört,
Har du ett annat codex än jag? Det står iofs den klassiska "deployed as a single unit" men inget om att de skulle få dela upp sig.speedfreek skrev: Biovore
Men ok, konsensus är att enheter som beter sig som flera enheter ger VP (och KP) som om de faktiskt är flera enheter, och om vi ska tycka som Nefrums så ger Zoanthropes olika mycket VP beroende på vilka upgrades de olika modellerna har. Blir väl vettigast så, combat squads till trots.
Om man skulle splitta vp för enheter så som man gör för combatsquads blir det bara konstigt,..
Det finns massvis med enheter som man köper tillsammans i ett choice, tex. om du har en squad med en transport
Det finns massvis med enheter som man köper tillsammans i ett choice, tex. om du har en squad med en transport
Jo, men det är något annat (tycker jag) från den här sorten, som faktiskt köps som en enhet (alltså inte ett choice, utan en unit), men sedan delar upp sig. Men visst, det är kanske mest en skillnad i codex-layout.
Jag argumenterar egentligen inte för att man skulle räkna dem som en enhet, jag vill bara vara klar över att jag gör på samma sätt som alla andra.
Jag argumenterar egentligen inte för att man skulle räkna dem som en enhet, jag vill bara vara klar över att jag gör på samma sätt som alla andra.
- speedfreek
Jag syftar nog på en gammal tyranidbok.
Och ja, i mitt skyddade liv är det ingen som frågar konstiga frågor...
Och ja, i mitt skyddade liv är det ingen som frågar konstiga frågor...