Grey/Green Stuff och vaselin
Grey/Green Stuff och vaselin
Jag har inte pysslat speciellt mycket med grey/green stuff [GS], fyllt igen någon skarv på sin höjd, så det har funkat att bara smeta dit det och peta lite med lämpligt verktyg. Kanske doppa verktygen i vatten om det har varit ovanligt kladdigt och svårt att få GSet att släppa verktyget.
Man har ju hört att proffsen använder vaselin, men det verkar jobbigt, och så måste man ju tvätta modellen innan man kan måla den, men nu skulle jag fylla igen svansskarvarna på sju stycken Screamers, och tänkte att nu kanske det är dags att testa. Det behövdes lite mer kontroll än vanligt eftersom skarven liksom är en del av hur svansen ser ut.
DET ÄR JU HELT MAGISKT!!!
Visst, det glider fint, det visste man ju sen innan, inga problem med att det fastnar saker i verktyget, men den stora stora skillnaden är ju att själva GSet blir mycket mjukare. Vaselin är ju petroleumgelé, alltså släkt med bensin av namnet att döma, någon form av kolvätesblandning, så jag antar att det reagerar med GSet och löser upp det.
Plötsligt förstår jag hur det ens är möjligt att göra de där yttepyttesmå detaljerna på modeller, det är verkligen en enorm skillnad att arbeta med det. Om du tycker att GS är allmänt besvärligt och inte har provat vaselin, gör det! (Varför har ingen sagt något?)
Man har ju hört att proffsen använder vaselin, men det verkar jobbigt, och så måste man ju tvätta modellen innan man kan måla den, men nu skulle jag fylla igen svansskarvarna på sju stycken Screamers, och tänkte att nu kanske det är dags att testa. Det behövdes lite mer kontroll än vanligt eftersom skarven liksom är en del av hur svansen ser ut.
Visst, det glider fint, det visste man ju sen innan, inga problem med att det fastnar saker i verktyget, men den stora stora skillnaden är ju att själva GSet blir mycket mjukare. Vaselin är ju petroleumgelé, alltså släkt med bensin av namnet att döma, någon form av kolvätesblandning, så jag antar att det reagerar med GSet och löser upp det.
Plötsligt förstår jag hur det ens är möjligt att göra de där yttepyttesmå detaljerna på modeller, det är verkligen en enorm skillnad att arbeta med det. Om du tycker att GS är allmänt besvärligt och inte har provat vaselin, gör det! (Varför har ingen sagt något?)
Re: Grey/Green Stuff och vaselin
Då blir det att inhandla en sån där gul burk på ICA nästa gång jag är och handlar. 
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Vaselin ska man alltid ha hemma om man skulle behöva förebygga skavsår.Serpent skrev:Då blir det att inhandla en sån där gul burk på ICA nästa gång jag är och handlar.
Jag har skulpterat ganska mycket genom åren och tyckt att det inte har funnits något behov, men nu blev jag också sugen på att testa.
- guildmaster
- Kontakt:
Vaselin kan vara jobbigt att få av när man sedan är kar. Jag har hört att vattenbaserat glidmedel är det bästa och enklaste. Om du vågar handla det på apoteket. 
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Låter vettigt, skulle vara intressant att prova, om inte annat så för att testa om vaselin faktiskt gör GSet mjukare, eller om det bara är att det blir mycket lättare att få det till rätt ställen när man har bra glid.guildmaster skrev:Vaselin kan vara jobbigt att få av när man sedan är kar. Jag har hört att vattenbaserat glidmedel är det bästa och enklaste. Om du vågar handla det på apoteket.
- Jimmy Johansson
HeadWar skrev:Jag har inte pysslat speciellt mycket med grey/green stuff [GS], fyllt igen någon skarv på sin höjd, så det har funkat att bara smeta dit det och peta lite med lämpligt verktyg. Kanske doppa verktygen i vatten om det har varit ovanligt kladdigt och svårt att få GSet att släppa verktyget.
Jag gjorde också denna upptäckten för någon månad sedan, vilken skillnad!
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte![]()
Fanni skrev en guide om detta gröna stuff 2004, som varit en sticky sedan dess. Var har ni varit. 
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Det har ju alltid funkat bra utan för mig, så jag tänkte att det nog bara är Fanni som behöver lite extra hjälp med att få till det rätta glidet.Per Pirat skrev:Fanni skrev en guide om detta gröna stuff 2004, som varit en sticky sedan dess. Var har ni varit.
Jag förutsatte att han trollade.Per Pirat skrev:Fanni skrev en guide om detta gröna stuff 2004, som varit en sticky sedan dess. Var har ni varit.
Det är mycket riktigt Fanni som har sagt att vaselin är bra, jag hade bara inte insett hur bra.
- speedfreek
@MoteratorJon
Skynda dig att ta bort hela tråden, innan världen går under.
Skynda dig att ta bort hela tråden, innan världen går under.