Disembarking
Disembarking
Spelade lite idag, och då kom det upp en sak (som vanligt)...
hade en transport med en IC och en enhet i. Kan man hoppa ut med IC'n (innan transporten rört sig), tuta iväg med transporten, och sen hoppa ut med enheten?
det stod inte uttryckligen att man kunde göra det i regelboken, men kunde inte direkt hitta nåt som gjorde att man inte fick göra så heller...
hade en transport med en IC och en enhet i. Kan man hoppa ut med IC'n (innan transporten rört sig), tuta iväg med transporten, och sen hoppa ut med enheten?
det stod inte uttryckligen att man kunde göra det i regelboken, men kunde inte direkt hitta nåt som gjorde att man inte fick göra så heller...
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
Re: Disembarking
Har för mig att det är på enhets basis, inte transportbasis. Alltså att en enhet får bara hoppa ut/in en gång per movement phase. Så när karaktären hoppar ut är han en enhet och när enheten senare hoppar ut så är det ok för det är en annan enhet. Alltså så får bara en enhet bara göra en disembark/embark per runda men transporten kan vara med om flera disembark/embark per runda.
Jag är sämst på att förklara. För att svara på din fråga: Ja det är ok för en transport får vara med om flera disembark/embark så länge det är olika enheter som gör det. Restriktionen ligger på enheten, inte transporten.
Någon som fattar?
Jag är sämst på att förklara. För att svara på din fråga: Ja det är ok för en transport får vara med om flera disembark/embark så länge det är olika enheter som gör det. Restriktionen ligger på enheten, inte transporten.
Någon som fattar?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att det var tydligt 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Karaktären är en del av enheten sålänge han är joinad, så ska man gå med honom måste man så att säga välja att gå med hela den enheten.
Börjar man gå med karaktären, så har man börjat gått med enheten som han joinat (eftersom han i början av sitt move var en del av den), och när man börjat gå en enhet måste man avsluta movet med den innan man börjar det med en annan enhet. Alltså kan man inte gå med enheten (hoppa ut med karaktären), gå med en annan enhet (åka med rhinon) och sedan gå med första enheten igen (hoppa ut med resten av enheten).
Börjar man gå med karaktären, så har man börjat gått med enheten som han joinat (eftersom han i början av sitt move var en del av den), och när man börjat gå en enhet måste man avsluta movet med den innan man börjar det med en annan enhet. Alltså kan man inte gå med enheten (hoppa ut med karaktären), gå med en annan enhet (åka med rhinon) och sedan gå med första enheten igen (hoppa ut med resten av enheten).
Det här skall tas med en nypa salt, jag är på argumenteringshumör =)fjugin skrev:Karaktären är en del av enheten sålänge han är joinad, så ska man gå med honom måste man så att säga välja att gå med hela den enheten.
ok, jag kan köpa det resonemanget, för du har en poäng, men så som du förklarade det så kan aldrig en IC lämna en enhet.
Om vi har en IC (A) som joinat en enhet (B), då blir de enligt ditt resonemang en stor enhet (C). Eftersom enhet C hela tiden måste hålla squad coherency, så kan inte A komma utanför 2", för enligt reglerna får det inte vara mer än 2" mellan figurer i enhet C. Ja, det finns en regel nånstans i boken om att IC lämnar enheter genom att flytta bort mer än 2" från enheten dom var joinade med, men så länge de räknas som en enda stor enhet så är det en omöjlighet....
För att lyckas flytta ut en IC från en enhet, måste de räknas som 2 separata enheter så fort IC (eller enhet) flyttas med intentionen att lämna varandra.
Och om de då räknas som 2 separata enheter så fort de flyttas med intentionen att lämna squad coherency, så borde "flytta IC, flytta transport, flytta enhet" fungera alldeles utmärkt.
Nu har jag dum-dryg-argumenterat lite, kan nån säga hur det egentligen är, eftersom vi har 2 olika svar på den här frågan nu.
*edit* ge mig lite timing och stack-regler a la Magic the gathering i det här spelet...
Winning is a theme!
Eftersom det står att IC och den unit som är med i transporten "can akso disembark separately" (sid. 67 i regelboken) kan de hoppa ut vid olika tillfällen och även före/efter att transporten har åkt. Om man läser på samma sida kan en unit som hoppar ut innan fordonet rört sig röra sig normalt efter disembarking men den unit som hoppar ut efter att fordonet har åkt kan bara disembarka inte röra sig längre. Ditt exempel skulle alltså ge att en IC kan hoppa ut från fordonet i början av movement phasen och sedan göra sin normala move. Den grupp som är kvar kan hoppa ut efter det att transporten har åkt men kan då inte röra sig någe mera i den spelfasen.
Plus att en karaktärs lämnande eller medgående i en enhet påverkar inte enhetens förflyttning.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
som jag tolkar det är det ok att först hoppa ut med caraktären, men inte att hoppa ut med enheten och låta karaktären sitta kvar..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Fast det står ju specifikt att man kan det.Nefrums skrev:som jag tolkar det är det ok att först hoppa ut med caraktären, men inte att hoppa ut med enheten och låta karaktären sitta kvar..