Komp och uppläggsförslag till BSK

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Komp och uppläggsförslag till BSK

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:OM man ska ha aktiv komp för att det ska bli jämnare matcher vore inte det rättvisaste att man tog svenska rankningen och delade med tio/tjugo för att få ett värde som sedan justerar matchresultatet. Då kommer alla ha en lika stor chans att vinna turneringen oavsett erfarenhet ;)
Aktiv komp skall inte ge jämnare matcher utan ett rättvist resultat ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

DHettNeck skrev:
Tadaotoko skrev:OM man ska ha aktiv komp för att det ska bli jämnare matcher vore inte det rättvisaste att man tog svenska rankningen och delade med tio/tjugo för att få ett värde som sedan justerar matchresultatet. Då kommer alla ha en lika stor chans att vinna turneringen oavsett erfarenhet ;)
Aktiv komp skall inte ge jämnare matcher utan ett rättvist resultat ;)

This ^^ varför aktiv komp inte är teh shit ;)

Jag förespråkar mindre kompspann iår jämfört med förra året om aktiv komp skall användas.

Och innan han hinner skriva det, nej Egge, det handlar inte om att opta bra eller dåligt för att vinna turneringen, det handlar precis som alla tidigare gånger om intressanta vs toktråkiga matcher :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller med om att det blir intressantare slag om man har snarlik komp,
förutsatt att man hittat ungefär lika många hål också.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Mycket bra förslag med mindre kompspan. En av de två största anledningarna till att jag inte tycker om aktiv komp är bland annat att det inte är roligt att spela komp 75 mot 25 även om resultatet justeras i effterhand. Bara för att resultatet blir rättvisare blir inte matchen roligare.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att RTO hade ett bra system. Ett mindre kompspann med att den aktiva kompen slår lite hårdare. När man först delar på 5 och sen tar halva mellanskillnaden får den väldigt liten effekt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

DHettNeck skrev:Jag tycker att RTO hade ett bra system. Ett mindre kompspann med att den aktiva kompen slår lite hårdare. När man först delar på 5 och sen tar halva mellanskillnaden får den väldigt liten effekt.
Det ska inte vara för stor effekt. Den ska vara lagom. Spanet ska vara så att man max kan få justerat med 5 allt över det känns bara tråkigt. Blir inga roliga matcher av det.
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:
DHettNeck skrev:Jag tycker att RTO hade ett bra system. Ett mindre kompspann med att den aktiva kompen slår lite hårdare. När man först delar på 5 och sen tar halva mellanskillnaden får den väldigt liten effekt.
Det ska inte vara för stor effekt. Den ska vara lagom. Spanet ska vara så att man max kan få justerat med 5 allt över det känns bara tråkigt. Blir inga roliga matcher av det.
Håller med om att en modd på 5BP av 20 låter som ett lagomt spann.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:
Tadaotoko skrev:
Håller med om att en modd på 5BP av 20 låter som ett lagomt spann.
6 BP av 24 är mycket bättre ;) Antagligen så kommer det ändras till SSK på så sätt att ingen match kan sluta lägre eller högre än 24-0.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Tadaotoko skrev:Det ska inte vara för stor effekt. Den ska vara lagom. Spanet ska vara så att man max kan få justerat med 5 allt över det känns bara tråkigt. Blir inga roliga matcher av det.
Mycket bra förslag med mindre kompspan. En av de två största anledningarna till att jag inte tycker om aktiv komp är bland annat att det inte är roligt att spela komp 75 mot 25 även om resultatet justeras i effterhand. Bara för att resultatet blir rättvisare blir inte matchen roligare.
är det bara jag som ser motsägelserna?

vad är roligast för dig nu? turneringspoängen eller spelandet?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Halvar skrev:
Tadaotoko skrev:Det ska inte vara för stor effekt. Den ska vara lagom. Spanet ska vara så att man max kan få justerat med 5 allt över det känns bara tråkigt. Blir inga roliga matcher av det.
är det bara jag som ser motsägelserna?

vad är roligast för dig nu? turneringspoängen eller spelandet?
Spelandet sen är det lika tråkigt för den som moter en lista som man vet inte går att vinna mot oavsett om det är för att listan är får hård eller att den aktiva kompen är för hård.

sen en fråga varför ska man få så mycket poäng i varje match? Tycker ni verkligen att vinster mot sämre spelare är mer värda än vinster mot bättre spelare? Det är i alla fal vad som händer om man får så mycket poäng. Tyckte lincons system var mycket rättvisare
Serpent skrev:

Skriv svar