tröskelkomp på BSK 2011?
Re: tröskelkomp på BSK 2011?
Om man har ett 20-0 spann så kan inte den mjuka listan vinna 20-0 mot den hårda i praktiken. Alltså är det orättvist åt andra hållet också.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
det är därför man skall ha aktiv komp som gör det mycket lättare för den mjuka listan att vinna med 20-0 och mycket svårare för den hårda listan att göra det, men det viktiga är att båda fortfarande skall kunna vinna med 20-0Hylander skrev:Om man har ett 20-0 spann så kan inte den mjuka listan vinna 20-0 mot den hårda i praktiken. Alltså är det orättvist åt andra hållet också.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Några tankar runt upplägget:
Att ha en skala mellan 0-20 kan vara väldigt orättvist då det är ofördelaktigt för nybörjare och kan ge väldigt orättvist resultat. Har man tur med lottning och slipper möta de bra spelarna kan man farma poäng från nybörjare. Samtidigt blir en vinst från en bra spelare mindre värd då man oftast vinner med mindre. Sjukt tråkigt när finalen spelas mellan två spelare som har väldigt höga poäng men då båda är lika bra så förlorar båda vinstplaceringen. Kan vara bättre att inte ligga för bra inför sissta matchen så att man har lättare att plocka poäng och hoppa upp i plaseringar.
Tycker att poängspannet borde vara mindre typ 0-2 vilket gör att laget som helhet kan få 0-10 poäng. Tycker att det blir rättvisare ressultat och en vinst mot en bra spelare blir mer värd.
Till komp tycker jag egentligen att kompfritt är det bästa. Men ska man ha komp tycker jag att troskelkomp är bäst. Aktiv komp kommer missgynna nybörjare då mer erfarna spelare är bättre på att knäcka kompmallen. Jag har många gånger sätt listor på 40+ som kan mäta sig med komp 30 listor och som fullkomligt kissar på komp 40+ listor. Dock kan inte alla codexar göra detta då det inte finns hål i alla arméers mallar vilket kommer gynna mer erfarna spelare som oftast har flera olika arméer att välja på. Med en bra general och med bra planerande kan kan bygga ett lag med två eller en högkompslostor som man kan matcha mot motståndarens listor som man annars hade förlorat för mycket på den aktiva kompen mot men som har för snäll komp för vad de gör. Detta är bara en nackdel för nybörjare.
Sätter man en tröskelkomp på 25 och varje match är värd mindre poäng så kan man hela tiden matcha lagen mot andra lag på samma poäng och nästan samma komp för att få bra matcher.
Egentligen borde det bästa vara att bara få ett poäng per match och att de sex lag som har bäst poäng inför sissta matchen är de som spelar final och där har man Vp som tibraker så att laget får mellan 0-5 poäng.
Skulle vara ett nytt och spännande upplagt med väldigt rättvisa ressultat där alla kan vinna om man spelar tillräckligt bra.
Ps. Aktiv komp gör inte matchen roligare att spela bara för att ressultatet blir rättvisare. För en liknelse: om du blir misshandlad gör det inte mindre ont att få stryk även om du får skadestånd i effterhand.
Att ha en skala mellan 0-20 kan vara väldigt orättvist då det är ofördelaktigt för nybörjare och kan ge väldigt orättvist resultat. Har man tur med lottning och slipper möta de bra spelarna kan man farma poäng från nybörjare. Samtidigt blir en vinst från en bra spelare mindre värd då man oftast vinner med mindre. Sjukt tråkigt när finalen spelas mellan två spelare som har väldigt höga poäng men då båda är lika bra så förlorar båda vinstplaceringen. Kan vara bättre att inte ligga för bra inför sissta matchen så att man har lättare att plocka poäng och hoppa upp i plaseringar.
Tycker att poängspannet borde vara mindre typ 0-2 vilket gör att laget som helhet kan få 0-10 poäng. Tycker att det blir rättvisare ressultat och en vinst mot en bra spelare blir mer värd.
Till komp tycker jag egentligen att kompfritt är det bästa. Men ska man ha komp tycker jag att troskelkomp är bäst. Aktiv komp kommer missgynna nybörjare då mer erfarna spelare är bättre på att knäcka kompmallen. Jag har många gånger sätt listor på 40+ som kan mäta sig med komp 30 listor och som fullkomligt kissar på komp 40+ listor. Dock kan inte alla codexar göra detta då det inte finns hål i alla arméers mallar vilket kommer gynna mer erfarna spelare som oftast har flera olika arméer att välja på. Med en bra general och med bra planerande kan kan bygga ett lag med två eller en högkompslostor som man kan matcha mot motståndarens listor som man annars hade förlorat för mycket på den aktiva kompen mot men som har för snäll komp för vad de gör. Detta är bara en nackdel för nybörjare.
Sätter man en tröskelkomp på 25 och varje match är värd mindre poäng så kan man hela tiden matcha lagen mot andra lag på samma poäng och nästan samma komp för att få bra matcher.
Egentligen borde det bästa vara att bara få ett poäng per match och att de sex lag som har bäst poäng inför sissta matchen är de som spelar final och där har man Vp som tibraker så att laget får mellan 0-5 poäng.
Skulle vara ett nytt och spännande upplagt med väldigt rättvisa ressultat där alla kan vinna om man spelar tillräckligt bra.
Ps. Aktiv komp gör inte matchen roligare att spela bara för att ressultatet blir rättvisare. För en liknelse: om du blir misshandlad gör det inte mindre ont att få stryk även om du får skadestånd i effterhand.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Som den altiva kompen har varit på den enda turneringen med aktiv komp jag varit på (ville aldrig mer spela med aktiv komp efter det). Så var maxresultatet man kunde få om man hade minst komp och mötte den med högst komp 10-10 och det var om man vann med 20-0. Så länge spelaren med hög komp inte är n00b så är det bara att gömma sig så vinner han matchen då även om den argaste listan lätt kan plocka 20-0 så måste han hinna döda allt. Blir det bara fem runder kan det vara helt matchavgörande.Nefrums skrev:det är därför man skall ha aktiv komp som gör det mycket lättare för den mjuka listan att vinna med 20-0 och mycket svårare för den hårda listan att göra det, men det viktiga är att båda fortfarande skall kunna vinna med 20-0Hylander skrev:Om man har ett 20-0 spann så kan inte den mjuka listan vinna 20-0 mot den hårda i praktiken. Alltså är det orättvist åt andra hållet också.
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Samma lag (nästan) har vunnit tre år i rad, och hur mycket det än bär mig emot att säga det så är det förmodligen för att de är hyfsat duktiga på att spela, så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det nuvarande systemet på något sätt är "orättvist" eller gör så att fel lag vinner. Givetvis kan man ändra på systemet, men det kommer ändå att vara ungefär samma personer uppe i toppen, helt enkelt därför att de är duktiga på att spela, oavsett om det är komp eller inte, eller vilken sorts komp man använder.Tadaotoko skrev:Jag hatar komp, för jag tror att det är därför jag inte vinner några turneringar.
Att lägga en tröskel på en godtycklig nivå kommer inte att ändra på det faktum att vissa codexar har bättre förutsättningar på just den nivån, eller att det finns hål som erfarna spelare kan utnyttja medan mindre skickliga spelare missar dem. Det man däremot åstadkommer med en tröskel eller helt okompat är att mindre erfarna spelare, som, som du säger, förmodligen inte har alls lika mycket modeller och arméer att välja mellan, blir helt chanslösa, eftersom de inte har möjlighet att anpassa sin armé till upplägget. Sen kommer de givetvis inte att vinna ändå, eftersom de har mindre erfarenhet, men det är ju lite trist när det är avgjort redan innan man har börjat spela.
okompat all the way bby.
Tycker att det blir mycket rättvisare och roligare med okompat då jag tycker det är lättare för alla att få jämnbra listor som man har chans med.
Tycker att det blir mycket rättvisare och roligare med okompat då jag tycker det är lättare för alla att få jämnbra listor som man har chans med.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Vill inte göra detta till en komp vs icke komp tråd men jag håller inte med om att resonemanget med att komp gynnar mindre erfarna spelare. Komp gynnar snarare erfarna spelare som bättre kan utnyttja suboptimala val som kompar bättre och därigenom skaffa sig en ännu större fördel jämnfört med icke erfarna spelare.HeadWar skrev: Att lägga en tröskel på en godtycklig nivå kommer inte att ändra på det faktum att vissa codexar har bättre förutsättningar på just den nivån, eller att det finns hål som erfarna spelare kan utnyttja medan mindre skickliga spelare missar dem. Det man däremot åstadkommer med en tröskel eller helt okompat är att mindre erfarna spelare, som, som du säger, förmodligen inte har alls lika mycket modeller och arméer att välja mellan, blir helt chanslösa, eftersom de inte har möjlighet att anpassa sin armé till upplägget. Sen kommer de givetvis inte att vinna ändå, eftersom de har mindre erfarenhet, men det är ju lite trist när det är avgjort redan innan man har börjat spela.
- speedfreek
Det Jon säger är väl att allt gynnar erfarna spelare.
Så du och Tadaotoko kan ta och spela mer än en turnering med mer än 20 deltagare per år,
så blir det nog något mer än tangentbordskrigare av er också...
Så du och Tadaotoko kan ta och spela mer än en turnering med mer än 20 deltagare per år,
så blir det nog något mer än tangentbordskrigare av er också...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ett två-poängs-system är sjukt dåligt på att spegla hur matcherna har varit och extremt orättvist på alla sätt. Det ger bara en ännu skevare matchbild.Tadaotoko skrev:Några tankar runt upplägget:
Att lag inte behöver möta andra bra lag och endå vinner är sjukt ovanligt och aldrig ett problem i verkligeheten.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Fan detta måste vara bland de dummaste komentarer jag någonsin sätt på forumet!HeadWar skrev:Det man däremot åstadkommer med en tröskel eller helt okompat är att mindre erfarna spelare, som, som du säger, förmodligen inte har alls lika mycket modeller och arméer att välja mellan, blir helt chanslösa, eftersom de inte har möjlighet att anpassa sin armé till upplägget. Sen kommer de givetvis inte att vinna ändå, eftersom de har mindre erfarenhet, men det är ju lite trist när det är avgjort redan innan man har börjat spela.
Kompen medför ett mycket större handikapp än vad okompat gör.
1. Som nybörjare köper man sånt som är coolt och bra. Ovetande om kompen som har ändrat på vad som är bra vilket gör att det han/hon köper något ovetande om dess efektivitet i Sverige.
2. Kompmallen ändras hela tiden vilket gör att det som är bra ändras. Detta gör att nybörjare eller folk utan mycket pengar har svårt att bibehålla en armé under en längre tid utan att vara tvungen att köpa nya modeller.
3. På de svenska turneringarna är det sjukt stor skillnad på upplägg. Detta medför att saker är olika bra på olika nivåer och har man inte rätt modeller måste blir man rövknullad eller får inte ens delta.
4. Allt detta i kombination gör att kompen mest gynnar rika spelare som hela tiden har råd att köpa nytt inför varje turnering då vad som är bra ändras hela tiden.
Frågan är då bad blir mest rättvist för nybörjare? Att de spelar med lite oopdad armé för att sedan kunna ändra den till det bättre eller att hela tiden behöva köpa nytt.
Ps. Ibland tror jag att GW uppfann rt-mallen för att lura svenskarna på sina pengar. Och nej jag hatar inte komp. Det enda jag hatar är aktivkomp och att hela tiden behöva köpa nytt när kompmallen knullar en i rumpan och berättar för en att man inte får spela med sina dyra modeller man just köpt.