Summoned daemons fråga
Summoned daemons fråga
Hallå
När vi spelade igår uppstod en liten fråga. Jag vill veta om någon hittar regelstöd för endera tolkning av reglerna .
En Greater Daemon och en grupp Lesser Daemons blir tillgängliga samtidigt. Chaosspelaren väljer då att ställa ut sina Lesser Daemons 6" från hans skadade Lord med Icon. Därefter byter han ut sin Lord mot sin Greater Daemon. Helt korrekt enligt reglerna hävdar han. Inte alls ok hävdar jag. Han menar att han själv får välja i vilken ordning de kommer in och att han därför kan göra så. Jag menar att de kommer in samtidigt och att det därför inte finns någon Lord med Icon som små demonerna kan använda utan att de får ta en annan Icon helt enkelt.
Vad säger ni resp. reglerna. Jag hittar inget som stöder endera tolkning.
När vi spelade igår uppstod en liten fråga. Jag vill veta om någon hittar regelstöd för endera tolkning av reglerna .
En Greater Daemon och en grupp Lesser Daemons blir tillgängliga samtidigt. Chaosspelaren väljer då att ställa ut sina Lesser Daemons 6" från hans skadade Lord med Icon. Därefter byter han ut sin Lord mot sin Greater Daemon. Helt korrekt enligt reglerna hävdar han. Inte alls ok hävdar jag. Han menar att han själv får välja i vilken ordning de kommer in och att han därför kan göra så. Jag menar att de kommer in samtidigt och att det därför inte finns någon Lord med Icon som små demonerna kan använda utan att de får ta en annan Icon helt enkelt.
Vad säger ni resp. reglerna. Jag hittar inget som stöder endera tolkning.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Summoned daemons fråga
Iom att man faktiskt väljer vilken ordning man går in/deepstrikar osv. reserver så borde man kunna ta in LD först och sen döda av lorden. Väldigt udda situation och jag är lite tveksam till mitt eget svar.
För att stjäla tråden lite granna, vad räknas som Chaos Lord/Chaos Sorc. Måste man döda av en special karaktär om det är enda möjliga ingången för stor demonen? Dvs är det ens en möjlig ingång. Är t.ex. Abaddon även en Chaos Lord? Jag tror nej, iom att Chaos Lord är en egen unit. Men jag är inte säker.
För att stjäla tråden lite granna, vad räknas som Chaos Lord/Chaos Sorc. Måste man döda av en special karaktär om det är enda möjliga ingången för stor demonen? Dvs är det ens en möjlig ingång. Är t.ex. Abaddon även en Chaos Lord? Jag tror nej, iom att Chaos Lord är en egen unit. Men jag är inte säker.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker det är helt ok att göra så. Den som kontrollerar dom väljer i vilken ordning dom ställs ut, dom kommer alltså inte samtidigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Är inte det korrekta utförandet egentligen att man tar en enhet, slår dess reservslag, placerar eventuellt ut enheten, sedan gör man om proceduren för nästa?
Eller är det korrekt som de flesta gör, slår alla reservslag och ser vad man har tillgängligt innan man placerar ut?
Eller är det korrekt som de flesta gör, slår alla reservslag och ser vad man har tillgängligt innan man placerar ut?
Det är korrekt att slå först: "Once all the units have been rolled for, the player picks any one of the units arriving and deploys it [...]".
Och eftersom ordningen spelar roll vid reserver så tycker jag att det verkar helt okej att göra så som Röde beskriver.
Och eftersom ordningen spelar roll vid reserver så tycker jag att det verkar helt okej att göra så som Röde beskriver.
Ja då ska jag väl sluta gnälla. Jag tyckte bara att det känns jättefel att få använda en wargear på en modell som dör när stordemonen blir tillgänglig. Detta för att ställa ut smådemonerna som blir tillgängliga vid samma reserve-slag bara för att man väljer att ställa ut dem på bordet innan man tar bort modellen som sedan blir stordemon.
Jo visst. Jag tycker fortfarande att det är en väldigt beige tolkning av regeln. Att turordningen i vilken jag placerar reserverna på bordet ska avgöra om jag kan använda wargear på en modell som tas ur spel samtidigt är riktigt dåligt. Den här regeltolkningen kommer ligga som en våt handduk över hobbyn ett tag framöver.Arioch skrev:Hä Hä
Jag kan faktiskt bara hålla med att den är skum!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Regeln är väldigt tydlig, enheter kommer in en i taget och inte samtidigt, inte mycket utrymme för andra tolkningar där.
Det är viktigt vid deepstrike också, om en enhet misshappar genom att komma för nära en annan deepande enhet som kommit in samma runda får bara den senast utplacerade enheten misshap och inte båda.
Det är viktigt vid deepstrike också, om en enhet misshappar genom att komma för nära en annan deepande enhet som kommit in samma runda får bara den senast utplacerade enheten misshap och inte båda.
Alexander Merinen